קולות בעולם קוראים לחקור את צה"ל בעקבות הירי שבוצע נגד נער בן 15 במהלך ההפגנות ברצועת עזה. תא"ל במילואים (במיל') צביקה פוגל, ראש מטה פיקוד דרום לשעבר, טען הבוקר (ראשון), בתכניתם כי "אין דבר כזה ירי ספונטני". מלבד זאת, הוא סובר כי על מדינת ישראל "לא להחזיר את הגופה עד שיושבו גופות אורון שאול והדר גולדין".



"כשחייל מזהה איום שיכול להוביל לנפגעים או לפריצת קו הגבול, לא בודקים את גיל המפגע, אלא עושים את שנדרש כדי להגן על מדינת ישראל", הבהיר תא"ל צביקה פוגל, שהוסיף: "אני מכיר את תהליך קבלת ההחלטות בשטח ואני יכול לומר לכם בבירור שאין דבר כזה ירי ספונטני. ישנה קבוצה של אנשים שרואה את האירוע ומקבלת החלטה אם לפתוח בירי או לא. ברוב המקרים ישנו קצין שמומחה לזירה ויודע את ההנחיות לפתיחה באש המעורב בכל ירי שמתבצע".



כשנשאל האם אינו מוטרד מהעובדה שהנער הפלסטיני לא היה חמוש, השיב: "מטרידה אותי מאוד המלחמה התודעתית. אנחנו תמיד נתפס כגוליית ולא כדוד בקרב מול עזה, אך בסופו של דבר אנחנו לא נמצאים במערכה של תמונה אחת, אלא של סרט שלם".



לטענתו, "אם אותו נער היה מטמין שם מטען שהיה מתפוצץ ומוביל להרג חיילים, לא היינו דנים בנושא. תראה לי עוד צבא אחד שלפני שהצלפים שלו יורים מפזר הנחיות והאזהרות של מה מותר ומה אסור לבצע, ומקבל שלושה-ארבעה אישורים לפני שהוא פולט כדור אחד בודד. אין עוד צבא כזה בעולם".





ספי עובדיה התייחס לדבריו: "דווקא בגלל שצה"ל הוא צבא מוסרי הוא צריך לחקור את עצמו". לאה גולדין הוסיפה: "חמאס משתמש בנשים וילדים כמגן אנושי - זו עובדה. מה זו ההתייפייפות הזו? היה עדיף שאותו נער יחדור את הגדר וירצח משפחות ביישובים? מה קרה לכם? לא הייתה כאן שום תקלה. אני לא ישנה כבר מיום שישי לאחר שמציגים בעזה בובה בדמות הבן שלי כשהוא לבוש במדי צה"ל בתוך כלוב, למה אנחנו לא מפרסים את זה ברחבי העולם ולא מפוצצים את המיצג?".



פוגל ענה: "אני לא מתייחס לדברים הללו כתקלה ואני לא חושב שאנחנו צריכים להתנצל. כל ירי שמבוצע בישראל נחקר ונבדק באופן המבצעי כדי לוודא את תהליך קבלת ההחלטות ודיוק הירי. צה"ל יודע להפיק לקחים ולהסיק מסקנות מכל אירוע. אם חס וחלילה הייתה כאן תקלה, צה"ל היה טוען בעצמו שהתבצעה תקלה. אני לא חושב שהיה צריך לפוצץ את המיצג העזתי, אלא יש להילחם בהם במישור התודעתי. אני משווה זאת להחזרת המהנדס שמצא את מותו במלזיה - אסור לנו להשיב את גופתו עד שישובו אורון שאול והדר גולדין לביתם, אין דרך אחרת".



עריכה מטעם 103FM: איתמר זיגלמן