אחרי רגיעה של שבוע בקואליציה בעקבות אירועי יום הזיכרון ויום העצמאות, שבו הבוקר (ראשון) הקרבות הפוליטיים להיות נחלתה של הממשלה, זאת לאחר ששר החינוך ויו"ר הבית היהודי נפתלי בנט הודיע היום כי הוא מתכוון להביא את פסקת ההתגברות לאישור ועדת השרים ביום ראשון הקרוב. כזכור, מדובר במהלך שיעניק לכנסת אפשרות לחוקק מחדש, ברוב של 61 חברי כנסת בלבד, חוקים שבג"ץ פסל עקב פגיעה בחוק יסוד. המשמעות החוקתית והמשפטית רבה, ועתידה לשנות את אופן הפעולה בין הרשויות השונות במדינה.



למעשה, המשמעות של הבאת החוק לוועדת השרים לחקיקה מבלי שישנה הסכמה גורפת בקואליציה היא דחיקת ראש הממשלה אל הקיר. בפגישה האחרונה שקיימו ראשי הקואליציה בשבוע שעבר בנושא אמר ראש הממשלה כי היום ייפגשו ראשי הקואליציה עם שר האוצר כחלון, שהוא החסם האחרון לאישור החוק, ישאלו את דעתו ולאחר מכן יסכמו על קידום פסקת ההתגברות במושב הקיץ של הכנסת.



אלא, שהיום במקום פגישת ראשי הקואליציה התכנס פורום חשוב לא פחות, הקבינט המדיני-בטחוני, כדי לדון בין היתר בהתפתחויות הביטחוניות בצפון מול סוריה ובדרום מול חמאס בעזה. בבית היהודי לא אהבו את אי קידום התכנית, ולכן הגיעה הצעד הזה של בנט.



כחלון. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
כחלון. צילום: הדס פרוש, פלאש 90



ההחלטה של יו"ר הבית היהודי לקדם את פסקת ההתגברות ללא הסכמה התקבלה לאחר הדברים שאמר השר משה כחלון כחלון אמש ב"פגוש את העיתונות", לפיהם "לפעמים מגיעים למצב שאי אפשר לעמוד בהסכמים וצריכים לפזר את הכנסת, אז בוא נקבע מועד ונפזר את הכנסת". כחלון אמר זאת על רקע רצונם של חברות הקואליציה לקדם את פסקת ההתגברות למרות התנגדותו.



כעת הכדור שוב אצל נתניהו. מצד אחד יהיה לו קשה להתנגד או לטרפד את אישור נוסח פסקת ההתגברות של בנט בוועדת השרים, שכן על פניו הוא תמך בחוק קיצוני יותר (ע"ע החוק הבריטי), אך מנגד הוא לא אוהב שבנט מטיל עליו אולטימטום ועוד בניגוד כביכול לסיכומים.



אם נתניהו יבקש לפרק את החבילה הוא תמיד יוכל להאשים את כחלון, שנראה כי לא מפחד מהאשמות כאלה. מנגד\ אם ירצה לתת לממשלה עוד כמה חודשים של חיות, הוא ייכנס שוב את כל הנצים לחדר אחד עד שינסו להגיע להסכמה. בינתיים הזמן יעבור.