בערב יום הזיכרון לשואה ולגבורה שלח שר החקלאות אורי אריאל מכתב לעובדי ועובדות המשרד ובו בחר לערוך השוואה בין השואה להתבוללות. תחת הכותרת "שואת ההתבוללות", כתב השר: "בשואה איבדנו כשישה מיליון יהודים. להבדיל אלף אלפי הבדלות, אנו מאבדים על ידי התבוללות כל יום חלק מעמנו".



אריאל המשיך והסביר את המצב הגיאו־פוליטי של ישראל לתפיסתו, ואף הציע דרכים למנוע את אותה "שואת התבוללות". "עד לפני כמה שנים קהילות בעולם תמכו בישראל", כתב. "יותר מתמיד ישראל צריכה לדאוג לעם היהודי בגולה, וזאת על ידי ההכרה וההפנמה של גודל הבעיה והקצאת כספים רבים (כמו ל"תגלית", "מסע" וכו'), לקירוב יהודים ליהדות ולמדינת ישראל".



"מאבדים כל יום חלק מעמנו". המכתב ששלח אורי אריאל
"מאבדים כל יום חלק מעמנו". המכתב ששלח אורי אריאל



בעבר: ח"כ אייכלר השתמש במושג וייחס אותו לנשיא הרצוג



המונח "השואה השקטה" או "שואת ההתבוללות", המתייחס להתבוללות יהודים בתפוצות, החל להיות רווח בשנים האחרונות בקרב הציבור היהודי אורתודוקסי בישראל ובארה"ב. לדוגמה, בדצמבר האחרון עורר ח"כ ישראל אייכלר מיהדות התורה סערה, כשבמהלך דיון בוועדת הפנים בנושא חוק המרכולים אמר: "צריך לזכור שיהדות ארה"ב התבוללה ומתבוללת ולא יישאר ממנה זכר רק כי לא שמרו שבת. השואה השקטה בארה"ב זו ההתבוללות של היהודים שם". אייכלר ייחס את המושג לנשיא לשעבר חיים הרצוג ז"ל, אף שמקורביו של הרצוג טענו כי הם אינם זוכרים אמירה שכזאת מצד הנשיא לשעבר.



השר אריאל מוסיף וקורא להנהגה הישראלית הנוכחית ליזום "תגובות חזקות מאוד ומערכה מדינית ואחרת נגד האיומים", ונוסף על כך הוא מותח ביקורת על ההנהגה היהודית לדורותיה. "לצערנו, ההנהגה היהודית בארץ בסוף שנות ה־30 ובשנות ה־40 כמעט לא פעלה למניעת השואה, וכך גם ההנהגה היהודית בעולם", כתב.



כזכור, אריאל ביקש בעבר להקדים את המילה "גבורה" ל"שואה", כדי להדגיש את "הגבורה של החיים היומיומיים והערבות ההדדית בין האנשים". "התבוללות פוגעת בעם היהודי", מסכם אריאל, "ואנו מאבדים רבים מיהודי התפוצות בעקבות ההתבוללות. עד לפני כמה שנים מדינת ישראל הייתה בקשר צמוד עם הקהילות היהודיות המפוזרות בעולם כולו, וכעת נראה כי ישנן קהילות שגורמים שונים מעולם לא ביקרו בהן או יבקרו בהן. את הדברים הללו גיליתי במהלך ביקורי במערב התיכון של ארה"ב. הקשר עם יהודי התפוצות חשוב מאין כמותו, ואין עלינו להזניחו אלא לחזקו בכל דרך אפשרית".