הסודות של המנהיגים מתגלים: הערב (שני) ישודר פרק נוסף של הסדרה 'הקברניטים' בה שוחח רביב דרוקר עם מנהיגי מדינת ישראל לדורותיהם, והאנשים המשפיעים ביותר בתולדותיה. לקראת הפרק הערב, בו נשמעות הקלטות, בין היתר של רופאו האישי של יצחק רבין, בהן סיפר על התמוטטות העצבים שעבר טרם מלחמת ששת הימים.

"זהו פרק על קריסת יצחק רבין כשהיה רמטכ"ל במלחמת ששת הימים. לוי אשכול היה ראש הממשלה ובאותה עת והוא לא הבין כמעט דבר בגזרה הביטחונית", סיפר דרוקר על הסדרה ב-103FM. "רבין חש רע בעקבות המשבר שהיה בארץ ומתוך העומס הוא התמוטט ורופאו האישי הוזעק לביתו כשבועיים לפני פרוץ המלחמה. בקלטת שצולמה באותה עת מתגלה הרמטכ"ל החזק שלנו כמי שעבר התמוטטות עצבים, רופאו סיפר לי שהוא נאלץ לתת לו זריקת הרגעה ולהוציא אותו מכלל פעילות למשך 36 שעות, עזר ויצמן החליף אותו עד שחזר לתפקד".


"הקריסה שלו נבעה מהפחד הענק שלו לצאת למלחמה", הסביר הפרשן. "רבין חזר לישיבה הראשונה של הגנרלים אך הוא לא נראה במיטבו. אשכול, שחשש מהמרד בגבולות נאלץ להמשיך לתפקד ללא רמטכ"ל לפנות אליו בנושא כי הוא חשש מרמת תפקודו. בפרק של היום תשמעו על החשש וההיערכות של המדינה לכמות המתים הגדולה במלחמה ותשמעו כיצד הורו להתחיל לחפור עשרות אלפי קברים בכיכר המדינה כדי שיהיה איפה לאחסן את כל המתים שיהיו יחד עם היערכות להשמדתה של מדינת ישראל ולתחילתה של השואה השנייה. רבין חזר והמשיך לתפקד כרמטכ"ל אך אני לא יודע אם ניתן לומר שהוא שב לתפקוד מלא. העיניים שלו היו כהות וזה לא אותו יצחק רבין שהיה לפני המלחמה".

 

עריכה: איתמר זיגלמן