שר המדע והטכנולוגיה, אופיר אקוניס, אמר הבוקר (שני) כי דרישת נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, לרוב של 70 חברי כנסת על מנת להעביר את פסקת ההתגברות, היא "חוצפה". בראיון לאריה גולן בכאן ב', אמר אקוניס כי "מה שעושה נשיאת בית המשפט זו מתקפת צביעות. כאשר הנשיאה חיות מדברת על רוב של 70 חברי כנסת, זו דרישה חצופה".
שר המדע והטכנולוגיה אמר עוד כי "החוקים הללו שעליהם מתבססת המהפכה החוקתית שדורסת ברגל גסה את הרשות המחוקקת והמבצעת והופכת את הרשות השופטת לרשות יחידה, עברה גם היא ברוב רגיל. המהפכה החוקתית זו הסכנה לדמוקרטיה".

ח"כ מוסי רז (מרצ) אמר בתגובה לדברי השר: "גם אקוניס תופס טרמפ על הדי-9 של הבית היהודי כדי לרמוס את שלטון החוק. סדר העדיפויות של שר המדע והחלל רקוב - לא ראש הממשלה המושחת ראוי לנאמנות העיוורת שלו, אלא בית המשפט שלנו. לאיזונים והבלמים של הדמוקרטיה הישראלית יש להתייחס בחרדת קודש".

"דרישה חצופה". חיות. צילום: אבשלום ששוני


נשיאת בית המשפט העליון  הזהירה אתמול במהלך דיון על פסקת ההתגברות שנערך בלשכת ראש הממשלה כי "רוב של 61 ח"כים בכנסת לחקיקת חוק מחדש לאחר שבג"ץ פסל אותו, יביא לסכנה לדמוקרטיה ולבית המשפט". כן השתתפו בדיון  המשנה לנשיאה השופט חנן מלצר, ראש הממשלה בנימין נתניהו ושרת המשפטים איילת שקד. גורמים בלשכת ראש הממשלה אומנם אמרו כי הדיון היה מעמיק, אולם כפי שעולה מדברי חיות, המחלוקת נותרה בעינה. נשיאת בית המשפט העליון מחזיקה בדעה כי חקיקת פסקת ההתגברות אפשרית רק כשמושג רוב של לפחות 70 ח”כים. מדובר ברוב יוצא דופן, שמחייב כמעט בכל המקרים גיוס של האופוזיציה.
 
מנגד, שרת המשפטים נחושה להוביל לחקיקת חוק יסוד: חקיקה, שבו בפסקת ההתגברות די ברוב של 61 חברי כנסת בלבד כדי לגבור על פסילת בג”ץ. עמדתו של ראש הממשלה בנושא לא לגמרי ברורה: מצד אחד הוא הוביל את ה”מודל הבריטי”, שכבר נשכח, שביקש לבטל לחלוטין את סמכות בג”ץ לפסול חוקים, אך כמה ימים לאחר מכן חזר בו וההצעה נגנזה.
 
התחנה הבאה בקרב החפירות בין בית המשפט העליון למפלגות הימין היא הישיבה שתתקיים ביום ראשון, אז מתכננים בבית היהודי להעלות את נוסח הצעתם לפסקת התגברות מורחבת, שעלולה להוביל לחיכוכים בינם לבין הליכוד ו”כולנו”.  לפחות על פי הנכונות לערוך פגישות עם נשיאת בית המשפט העליון, נראה כי נתניהו מעוניין להגיע לפשרה. במסדרונות משרד ראש הממשלה כבר החלו השרים לדבר על אפשרויות לפשרה שכזאת. אחת מהן היא נוסח פסקת התגברות בוב של 65 חברי כנסת, גודלה הנוכחי של הקואליציה.
 
לאור הדיון הנוכחי, מעניין לבחון את נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, שבחנה את עמדת הציבור אל מול מערכת המשפט. נדמה כי דווקא למערכת המשפט, שלא פעם מושמצת על ידי הפוליטיקאים, יש יתרון ניכר במקרה זה. 55% מקרב הישראלים הביעו אמון במערכת המשפט (56% מהיהודים ו־48% מהערבים), ולעומתם רק 39% מהאוכלוסייה הביעו אמון בממשלת ישראל (41% בקרב היהודים ורק 30% בקרב הערבים). 29% מאזרחי ישראל מביעים חוסר אמון מוחלט בממשלה.