"איראן שיקרה": ראש הממשלה בנימין נתניהו הציג הערב (שני) ראיות חותכות, בהן חצי טון מסמכים, שחושפות את "תכנית עמד" האיראנית, ומצביעות על המשך הפעילות הגרעינית האיראנית באתר סודי שהוקם בטהראן. לדבריו, "הם שאפו לפתח נשק בעוצמה של חמש פצצות הירושימה". 



בנימין נתניהו במסיבת העיתונאים. צילום: אבשלום ששוני
בפתח דבריו, לאחר שהחליף שני מיקרופונים, אמר נתניהו כי "הערב נציג לעולם מידע שלא נחשף אף פעם. מדובר בהישג מודיעיני, מן הגדולים שידעה מדינת ישראל. כיוון שאני רוצה שהקהילה הבינלאומית תשמע את הדברים ותבין אותם, אני אדבר תחילה באנגלית, ובהמשך בעברית". 

"המנהיגים של איראן מכחישים קיומו של נשק גרעיני", הוסיף נתניהו, שקבע: "הם משקרים. אחרי הסכם הגרעין איראן הגבירה את מאמציה הגרעיניים. העבירה אותם לאתר סודי בטהרן ב-2017".

נתניהו מציג את הראיות, תחת הכותרת "איראן שיקרה". צילום: אבשלום ששוני
נתניהו מציג את הראיות, תחת הכותרת "איראן שיקרה". צילום: אבשלום ששוני


לדבריו, "איראנים ספורים ידעו איפה זה וגם ישראלים ספורים. מבחוץ הוא נראה קמפוס תמים, אבל מבפנים הוא מכיל את הארכיון הגרעיני של איראן בכספות עצמות. לפני מספר שבועות, בהישג מודיעיני, ישראל השיגה חצי טון מסמכים, 55 עמודים ועוד 55 קבצים, בהם מסמכים מפלילים, מצגות מפלילות, תכנים מפלילים ותמונות מפלילות".

הוא הסביר כי "שיתפנו עם ארצות הברית ועם הקהילה הבינלאומית את הדברים, והם יכולים לאשר את הדברים. התכנית, בשם פרויקט עמד עסקה בפיתוח נשק גרעיני. המטרה הסופית של תכנית עמד הייתה לייצר נשק גרעיני, והיא כללה חמישה ראשי נפץ וחמש פצצות כמו בהירושימה". בנוסף הציג נתניהו "גיליון מקורי של צנטריפוגות, ראשי נפץ, סימולציות ובדיקות". 


בהתייחס לראיות שנמצאות במסמכים, הציג נתניהו את "הרכיב הראשון מתוך חמישה של התוכנית, במטרה לייצר נשק גרעיני. לא צריך פרסית בשביל להבין שכתוב אורניום מועשר. הרכיב השני הוא רכיב שכלל ליבות אוטומטיות. אנחנו רואים מתקן סודי שהאיראנים בנו כדי לייצר ליבות אטומיות גרעיניות. הרכיב השלישי הוא בניית מערכות פיצוץ גרעיניות, והנה סימולציה של יצור גרעיני. רכיב נוסף הוא בדיקות גרעיניות, כולל מפה של חמישה אתרים פוטנציאליים, ויש לנו עוד המון מסמכים".

"הרכיב החמישי", הוסיף, "הוא שילוב של ראשי נפץ גרעינים. מדובר בהוספה של נשק גרעיני לשיאהב 3. איראן מגדילה כל הזמן את הטווח מאלף קילומטר לאלפיים. הם יכולים להגיע לתל אביב, ריאד, מוסקבה והם מתכננים טווחים גדולים הרבה יותר. המסמכים מוכיחים שאיראן משקרת כשהיא אומרת שאין לה תכנית לנשק גרעיני. איראן עמדה בפני לחץ גובר בעקבות שתי מלחמות, ואז היא עצרה את פרויקט עמד, אבל לא את השאיפות הגרעיניות שלה. ההוראות הגיעו הישר מהשלטון של איראן".

לטענת נתניהו, "ד"ר פחזי דחה אמר כי יש להכריז של סגירת פרויקט עמד, אבל פעולות מיוחדות תתקיימנה תחת הכותרת של פיתוח ידע מדעי. היא המשיכה את העבודה בארגונים שונים לאורך השנים. SPND הוא הארגון שמבצע את העבודה ב-2018, ואותו ד"ר שציינתי מוביל את הפרויקט, מה שמוכיח שבדרגים הגבוהים היא המשיכה לעבוד על נשק גרעיני. כולכם זוכרים את מתקן פורדו להעשרת אורניום מתחת להר. לא מייצרים מתחת להר בשביל צרכים רפואיים, אלא בשביל נשק גרעיני. אבל המסמכים מראים שפורדו תוכנן מההתחלה כחלק מפרויקט עמד. איראן המשיכה לבנות את פורדו שנים אחרי שהסתיים פרויקט עמד".

"איראן נדרשה להציג לסוכנות הבינלאומית את התכנית שלה. בדצמבר 2015 פרסמה הסוכנות לאנרגיה אטומית את ההיבטים הצבאיים של התכנית. לאיראן הייתה הזדמנות להוכיח שסגרו את התכנית. זה מה שאיראן אמרה - 'מכחישים את הקיום של תוכנית מותאמת לפיתוח מתקן נפץ גרעיני', והיא הכחישה גם את פרויקט עמד. המסמכים מראים שהמשיכה את תכנית עמד - תכנית שמטרתה לפתח התקן פצצה גרעינית".

נתניהו חושף את תכנית עמד. צילום: אבשלום ששוני
נתניהו חושף את תכנית עמד. צילום: אבשלום ששוני


"איראן אמרה שלא ביצעה עבודות מתכת להתקן הגרעיני אבל הקבצים מראים ששיקרה", קבע ראש הממשלה. "מה שהראיתי לכם הערב זה רק חלק קטן מהחומר. אבל אפשר גם ממנו להגיע לארבע מסקנות. ראשית, איראן שיקרה שאין לה תכנית לנשק גרעיני. 100 אלף קבצים מוכיחים ששיקרה. שנית, גם אחרי ההסכם איראן המשיכה להרחיב את הידע לנשק גרעיני לשימוש עתיד. למה שמשטר טרוריסטי יקטלג את הקבצים לא לשימוש עתידי?. שלישית, איראן נדרשה לחשוף את הפרטים מול הסוכנות האטומית, וסופית הסכם הגרעיני מבוסס על שקרים איראנים והסתרה איראנית. 100 אלף קבצים שנמצאים כאן מוכיחים ששיקרו. השורה התחתונה היא - איראן ממשיכה לשקר".

בסוף דבריו, קרא נתניהו לנשיא טראמפ לפרוש מהסכם הגרעין, בעקבות הצגת הראיות החותכות להמשך פעילות גרעינית איראנית: "זוהי עסקה נוראית שלא היה צריך להגיע אליה, ובעוד כמה ימים טראמפ יחליט מה לעשות. אני בטוח שהוא יעשה מה שנכון לארה"ב, לישראל ולשלום העולם".

נתניהו במהלך הנאום. צילום: אבשלום ששוני
נתניהו במהלך הנאום. צילום: אבשלום ששוני


כזכור, נשיא ארה"ב דונלד טראמפ איים לסגת מההסכם שהושג בין איראן לבין המעצמות. ישראל התנגדה להסכם המדובר, בעוד שבעלות הברית האירופיות הגדולות של וושינגטון דחקו בממשל טראמפ לא לנטוש אותו, משום שאיראן, לדבריהם, מקיימת את תנאיו. בעקבות הנאום הדרמטי בוטל נאומו של נתניהו במליאת הכנסת לכבוד 'יום הרצל' ובמקומו ידבר השר יריב לוין. הדברים שיציג רה"מ יהוו ככל הנראה חלק מהשיקולים של ממשל הנשיא טראמפ בבואו להחליט האם לסגת מהסכם הגרעין עם איראן בעוד כ-12 ימים. ההערכות הן שהמידע כבר נמסר הן לאמריקאים והן בישיבת הקבינט שהתכנסה.

דריכות שיא בקריה. צילום: אבשלום ששוני
דריכות שיא בקריה. צילום: אבשלום ששוני


אתמול נפגש נתניהו עם מזכיר המדינה האמריקאי, מייק פומפאו, והשניים דיברו על איראן. פומפאו אמר אתמול בתל אביב כי "אנו מודאגים מאוד מההסלמה המסוכנת של איראן ומאיומיה על ישראל והאזור". נתניהו, מצדו, השיב: "אני חושב שהאיום הגדול ביותר על העולם הוא החימוש של האסלאם המיליטנטי בנשק גרעיני, ובמיוחד הניסיון שלה לרכוש נשק גרעיני". 

שר החוץ האיראני תקף את נתניהו: "בכיין"

שר החוץ האיראני, מוחמד זריף תקף מוקדם יותר היום בטוויטר את הנאום הצפוי של ראש הממשלה וכתב כי "הילד שלא יכול להפסיק לבכות 'זאב-זאב' עושה זאת שוב. לא נרתע מהפיאסקו של הקריקטורה באסיפה הכללית של האו"ם (הקריקטורה בה הציג נתניהו פצצה). אתה יכול לעבוד רק על חלק מהאנשים כל כך הרבה זמן".

ראוי לציין כי נאום נתניהו מתקיים על רקע מתיחות ביטחונית לאחר שבמהלך תקיפה בסוריה הלילה הושמדו 200 טילים ונהרגו 16 בני אדם, בהם 11 אזרחים איראנים, כך על פי דיווח בניו יורק טיימס, בו צוטט גורם בברית המשולשת של סוריה, איראן וחיזבאללה. אותו גורם, יחד עם אחרים, צפה שאיראן תגיב לתקיפות על הכוחות של בסוריה אחרי הבחירות לפרלמנט בלבנון ביום ראשון הקרוב, בהם מתמודדים גם מועמדים של חיזבאללה.