נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ התייחס לנאומו של ראש הממשלה בנימין נתניהו הערב, במהלכו הציג ראיות להמשך פעילות איראנית גרעינית באתר סודי שהוקם בטהראן. לדבריו, "יש עוד שבע שנים עד שהעסקה תפוג ואיראן תוכל להתחיל לייצר נשק גרעיני. זה לא מתקבל על הדעת". בתוך כך, ממשלת גרמניה טענה מאוחר יותר כי על הסוכנות לאנרגיה אטומית לבחון את המידע הישראלי על פעילות הגרעין האיראנית באופן מיידי".



כשנשאל טראמפ האם יפרוש מהסכם הגרעין, אמר: "נראה מה יקרה, אני לא אומר מה אעשה. הרבה אנשים חושבים שהם יודעים. זה לא אומר שלא ננהל משא ומתן על הסכם אמיתי. זה הסכם נוראי, כולל העובדה שנתנו לאיראן 150 מיליארד דולר וקיבלנו כלום. אז זה לא אומר שלא נדון בהסכם חדש, אבל אני חושב שמה שלמדנו היום הראה שצדקתי ב-100 אחוז לגבי ההסכם עם איראן".



שרת החוץ של האיחוד האירופי, פדריקה מוגריני, לעומת זאת, טענה כי "מהדיווחים עולה שנתניהו לא הטיל ספק בעמידה של איראן בהסכם הגרעין היום".


כזכור, נשיא ארה"ב דונלד טראמפ איים לסגת מההסכם שהושג בין איראן לבין המעצמות. ישראל התנגדה להסכם המדובר, בעוד שבעלות הברית האירופיות הגדולות של וושינגטון דחקו בממשל טראמפ לא לנטוש אותו, משום שאיראן, לדבריהם, מקיימת את תנאיו. 



הדברים שהציג רה"מ יהוו ככל הנראה חלק מהשיקולים של ממשל הנשיא טראמפ בבואו להחליט האם לסגת מהסכם הגרעין עם איראן בעוד כ-12 ימים. ההערכות הן שהמידע כבר נמסר לאמריקאים לפני הנאום.



אתמול נפגש נתניהו עם מזכיר המדינה האמריקאי, מייק פומפאו, והשניים דיברו על איראן. פומפאו אמר אתמול בתל אביב כי "אנו מודאגים מאוד מההסלמה המסוכנת של איראן ומאיומיה על ישראל והאזור". נתניהו, מצדו, השיב: "אני חושב שהאיום הגדול ביותר על העולם הוא החימוש של האסלאם המיליטנטי בנשק גרעיני, ובמיוחד הניסיון שלה לרכוש נשק גרעיני".



סיקור הנאום בגרדיאן. צילום מסך גרדיאן
סיקור הנאום בגרדיאן. צילום מסך גרדיאן



התקשורת האמריקאית טוענת: "הנאום כוון לאוזנו של טראמפ"



ב-CNN טענו כי "נראה שראש הממשלה בנימין נתניהו עבר לשלב אחר. הוא דיבר במשך זמן רב, בהתחלה באנגלית ובהמשך בעברית, והציג, לדבריו, את הראיות לכך שאיראן שיקרה לסוכנות הבינלאומית לפיקוח על נשק גרעיני. מכיוון שנתניהו בנה את הטיעון הזה מהתחלה, והמשיך לפתח אותו, הוא ניסה לשכנע הערב את הנשיא טראמפ לשכנע את טראמפ לנטוש את הסכם הגרעין, ולכן דיבר באנגלית".



עוד צוין בכלי התקשורת האמריקאים כי "זה לא נאום שהיה מיועד לציבור הישראלי. ברור מאוד שהוא מנסה לדחוף את טראמפ לפרישה מההסכם". יש לציין


כי דברי נתניהו זכו לסיקור נרחב בכלי תקשורת רבים, בהם CBNC, פוקס ניוז, BBC, הגרדיאן ורבים אחרים. 




סיקור נתניהו ב-CNBC. צילום מסך CBNC
סיקור נתניהו ב-CNBC. צילום מסך CBNC