בעקבות חשיפת "פרויקט עמאד" האיראני, במסגרתה נודע כי האיראנים המשיכו במאמצי הגרעין באתר סודי בטהראן, אמר הבוקר (רביעי) שר החינוך נפתלי בנט, בראיון בגלי צה"ל, כי הוא "לא מופתע מתגובה האירופים, שתמיד מעדיפים לטמון את הראש בחול". מלבד זאת, הוא טען כי מדיניות ישראל בנושא איראן השתנה באופן חד, כאשר כעת "אנחנו מכוונים את העוצמה שלנו לראש התמנון".



לדברי בנט, "גם אם השחקנים האירופים יישארו, זה ירוקן את ההסכם מתוכן, משום שמרבית הסנקציות תלויות בארה"ב לבדה, כמו סנקציות בהעברת כספים ואי פעילות של חברות עסקיות. לכן, עיניי כל העולם נשואות לנשיא טראמפ בעולם הזה, שיחליט בנושא של הסכם רע מאוד. בסופו של דבר, ההסכם מבוסס על יסודות שקריים, וברגע שהם מתרוקנים - כל המגדל הזה קורס".



בתוך כך, בנט זעם על תגובה מעצמות המערב, שלא התייחסה ברצינות לחשיפה הישראלית: "אני לא מופתע מהתגובה האירופית. מההתחלה ועד הסוף הם בדרך כלל מעדיפים לטמון את הראש באדמה, ולפגוש את הבעיות מאוחר יותר, כשהן הרבה יותר גדולות. אנחנו אומרים הפוך - בואו נסתכל על ההסכם הזה כעל צ'ק פתוח לנתיב לפצצה גרעינית. זה אולי פחות נח, אבל זה יותר נכון".



נתניהו במסיבת העיתונאים. "מגבה בצורה מלאה את כל המהלך". צילום: אבשלום ששוני
נתניהו במסיבת העיתונאים. "מגבה בצורה מלאה את כל המהלך". צילום: אבשלום ששוני



על החלטתו הצפויה של טראמפ בנושא הסכם הגרעין, אמר: "אני מקווה מאוד שהוא יפרוש מההסכם. אני חושב שהעדויות והעובדות מכריעות. לו היו יודעים שהם התקדמו בצורה כה דרמטית בתחום הנשק כחתמו על ההסכם, אז הוא היה שונה מאוד. אין היום פיקוח הדוק ושום מניעה להתקדמות טילאית, והדבר הכי גרוע הוא שכל ההסכם הזה מתפוגג בתוך שבע שנים".



מלבד זאת, הוא חלק על שרי הקבינט שהביעו ביקורת על "הבהלה שיצר נתניהו" בכינוס הדחוף: "אני מגבה בצורה מלאה את כל המהלך. יש מסלול מאוד יצירתי ויפה שאנחנו עושים גם פעולות מודיעיניות, שנועדו להשפעה מדינית, וזה לגיטימי וחיוני".



מקרון. "האירופים מעדיפים לטמון את הראש בחול". צילום: GETTI IMAGES
מקרון. "האירופים מעדיפים לטמון את הראש בחול". צילום: GETTI IMAGES



"אין לנו כוונה לצאת למלחמה יזומה נגד אף אחד", הוסיף בנט, בהתייחס להתחממות בצפון. "לישראל יש את צה"ל. עם זאת, אנחנו אומרים דבר אחר - איראן היא תמנון שמנסה להקיף אותנו עם זרועותיו. עד לפני שנתיים עסקנו רק בזרועות התמנון, היום אנחנו מכוונים את העוצמה שלנו לראש התמנון, ואומרים להם: 'לא תכו בנו ותצאו מזה בשלום', וזה מה שירחיק את העימות וההסלמה".



"מה שיביא את העימות", הסביר, "זה לטמון את הראש באדמה ולתת להם להתבסס פה. כל עוד, באופן עקבי, לא נאפשר להם לחמש את הסורים בטילים, אז ידינו תהיה על העליונה. בלבנון נעשתה שגיאה אסטרטגית, כשישראל אפשרה לחיזבאללה להתבסס, ואת השגיאה הזו לא נעשה שוב. כיום הדוקטרינה החדשה אומרת שיש לפעול נגד ראש התמנון".