יו"ר סיעת יש עתיד, חבר הכנסת עפר שלח, גיבה היום (חמישי) את הביקורת שהטיח יושב ראש מפלגתו יאיר לפיד בראש הממשלה נתניהו לאחר נאום הגרעין. הוא אמר בשיחה עם בן כספית ורוני בר-און כי "לפני כמה חודשים הסתבר שטראמפ מסר לרוסים מידע מודיעיני שישראל העבירה לו וטענו שטראמפ מסכן את שיטות המודיעין הישראלי. זה בדיוק מה שעשה השבוע בנימין נתניהו אל מול כל העולם". לדבריו, חשיפת האירוע בפני העולם גרמה לאויבנו לבצע בדק בית.
"לטובת מי בוצעה המצגת?", תהה ב-103FM, "בכירי אירופה וארצות הברית כבר ראו את החומרים הללו, למה היה צריך ששאר העולם, כולל שונאינו יהיו חשופים לפעולות של המוסד והשב"כ". הוא ציין כי "ההצגה של נתניהו התקיימה בשמונה בערב, שיא הפריים-טיים הישראלי, ברור לכולנו שהיא גם נועדה לאזרחי ולא לאף אחד אחר בעולם".
כשנשאל עד כמה ההצגה של נתניהו הייתה משמעותית, השיב: "למה המעצמות חתמו על הסכם עם איראן? כי הם ידעו שהם רוצים נשק גרעיני. אמנם נתניהו הוכיח שהאיראנים שקרו, אך אין לכך שום השפעה מבחינת המעצמות". לדבריו, אילו הייתה הוכחה שאיראנים הפרו את ההסכם, זה היה משנה את כללי המשחק, ואז היה נכון לחשוף את דברים. "הנזק שנוצר גדול יותר מהתועלת",  הסביר, "האינטרס המובהק של ישראל הוא תיקון ההסכם, כדי שזה יקרה יש לבצע פעילות דיפלומטית רצינית במקום לעשות הצגות בטלוויזיה". הוא הוסיף כי "יאיר לפיד לא סתם אמר שהקהילה המודיעינית מזועזעת, הוא מתכוון לזה".

בנוסף, שלח התייחס לחוק שמאשר לראש הממשלה ולשר הביטחון להחליט לבדם על יציאה למלחמה ללא אישור הקבינט. "בהפצצת הכור הסורי היו מעורבים מספר גורמים שפעלו למנוע מהמבצע להפוך למלחמה, תארו לכם שאדם אחד בודד היה מקבל על עצמו את ההחלטה הזו", הסביר, "דרשנו שהקבינט יהיה מחויב לקחת חלק פעיל בהחלטה לצאת למלחמה כי נציגיו של העם חייבים מעורבים בנושא כה חשוב כמו יציאה למלחמה".
חבר הכנסת הסביר כי "התקיימו ארבעה ימי דיונים בנושא, אך ראש הממשלה ואנשיו נכנסו לחדר ושינו את ההחלטה בין רגע". לטענתו, אחרי שהופלה הדרישה שלנו לאשר את החוק דרך הקבינט הפלנו גם את החוק עצמו, איכשהו אנשי ראש הממשלה בהנהגתו החזירו את החוק לכנסת והעבירו אותו מתחת לרדאר. "האם בהחלטה כה חשובה כמו יציאה למלחמה אין צורך באישור מינימלי של הקבינט?", תהה שלח, "עתה הגשנו הצעת חוק חדשה שתתקן את המעוות ותמנע את הדבר הזה, אנחנו מקווים שנצליח".
מומחית לאיראן: "העם האיראני הוא בן ערובה"
בתוך כך, ד"ר תמר עילם גינדין, מומחית לאיראן מהמרכז האקדמי שלם, סיפרה לאילה חסון בתכנית ב-103FM, על התגובות הנרחבות של החברה האיראנית שרצו ברחבי הרשת, לאחר נאומו של ראש הממשלה בנימין נתניהו: "בדרך כלל תקיפות חיצוניות גורמות למדינה להתעלם מבעיות הפנים שלה, במקרה הזה הנאום של נתניהו רק הגביר את הביקורת כלפי המנהיגות האיראנית ולא הסית את הדיון הציבורי מהבעיות האמיתיות במדינה. הנאום של נתניהו התקיים במקרה ביום בו טלגרם חסמה את שירותיה במדינה, דבר שהוביל לביקורת ציבורית רחבה במדינה על השתקת האזרחים".
עוד אמרה עילם: "ביבי פתח את נאומו בקריאה שאיראן כולה שיקרה לעולם, האזרחים במדינה וארגוני המורדים דורשים לבצע הפרדה בין הרפובליקה האיראנית לעם האיראני שנותר בן ערובה של המנהיגים שלו. הרפובליקה האיראנית מדכאת את האזרחים, שבוע שעבר למשל נעלמה גיבורה איראנית שנלחמה בשלטון, עד שנודע כי היא כבר לא בחיים. נערות נוספות הפגינו מעל הקבר שלה ובעקבות כך נעצרו ונשלחו לבלות את הלילה במדבר, עד היום אותן נערות מוגדרות כנעדרות".
עריכת תוכן 103FM: איתמר זיגלמן