בחודשים האחרונים ממתינים בישראל בדריכות לרגע שבו יציג נשיא ארה"ב דונלד טראמפ את תוכנית השלום שלו למזרח התיכון. עד כה נחשף מעט מאוד מהמתווה לציבור, כמו גם לגורמים ישראלים בכירים. ואולם “למעריב־סופהשבוע" נודע כי במהלך ביקורו של שר הביטחון אביגדור ליברמן בוושינגטון בשבוע שעבר הוצג לפניו חלק מעקרונות המתווה של טראמפ, הכולל בין היתר ויתורים נרחבים ומשמעותיים מצד ישראל. נוסף על כך הוצג המתווה החדש לבכירים בהנהגה הישראלית. עוד נודע כי ארה"ב מצפה מישראל לקבל את המתווה ולהשלים עם הוויתורים הכואבים מבחינתה.



במהלך השיחות הציגו בכירים בממשל האמריקאי תוכנית ולפיה תתבקש ישראל בשלב הראשון להתנתק מארבע שכונות במזרח ירושלים - שועפאט, ג'אבל מוכבר, עיסאוויה ואבו דיס. על פי המתווה, השכונות יועברו לריבונותה של הרשות הפלסטינית, ובכך למעשה ינותקו מבירת ישראל.



ליברמן נפגש גם עם הצמרת הביטחונית האמריקאית: מקבילו שר ההגנה ג'יימס מאטיס, רמטכ"ל צבא ארה"ב ג'וזף דנפור וראש המועצה לביטחון לאומי ג'ון בולטון. פגישות ושיחות נוספות נערכו עם השליח המיוחד של טראמפ למזרח התיכון ג'ייסון גרינבלט, ועם ג'ארד קושנר חתנו ויועצו של הנשיא.



ליברמן ומאטיס בפגישתם בוושינגטון בשבוע שעבר. צילום: AFP
ליברמן ומאטיס בפגישתם בוושינגטון בשבוע שעבר. צילום: AFP



עוד נודע כי הובטחה לישראל תמיכה בלתי מסויגת מצד הבית הלבן בכל הנוגע למאמצים נגד הגרעין האיראני. בין היתר, ארה"ב תעניק לישראל גיבוי נרחב בפורומים בינלאומיים אם תחליט לפעול נגד איראן באופן ישיר, וכתוצאה מכך צפויה לעמוד בפני גינויים בינלאומיים. בנוסף יעניק הממשל לישראל תמיכה צבאית משמעותית במקרה של מלחמה, גם באמצעות מתן נשק מתקדם.



מלשכתו של ליברמן נמסר אמש: "איננו מתייחסים לתוכן פגישותיו".



כזכור, בחודש פברואר צוטט דיפלומט צרפתי בעיתון “א־שרק אל־אווסט" היוצא בלונדון כי תוכנית טראמפ תכלול הקמת מדינה פלסטינית מפורזת על כ־40% משטח מיהודה ושומרון, שבירתה מזרח ירושלים.



יש להניח כי העברת השכונות לשליטת הפלסטינים היא השלב הראשון בדרך להפיכת מזרח ירושלים לבירתם. על פי הדיווח, התוכנית אינה כוללת את העיר העתיקה - והיא תוכר כשטח בינלאומי. יש לציין כי בחודשים האחרונים מחרימה ההנהגה הפלסטינית את נציגי הממשל האמריקאי למשא ומתן עם ישראל, ואינה נפגשת עמם בביקוריהם באזור.