"פסקת ההתגברות" צפויה לעלות היום (ראשון) להצבעה בוועדת השרים לענייני חקיקה, בלחץ שרי מפלגת "הבית היהודי" נפתלי בנט ואיילת שקד. בנט אף איים כי אם הנושא לא יובא היום להצבעה, לאחר מספר דחיות, "הבית היהודי" לא תצביע בהצבעות בכנסת עם הקואליציה.

בתוך כך, המכון הישראלי לדמוקרטיה קורא לחברי 
ועדת השרים לחקיקה להתנגד ליוזמה, אשר מבקשת לאפשר לכנסת לאשר ברוב רגיל של 61 ח"כים, חוקים שנפסלו על ידי בית המשפט העליון בשל סתירתם את חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו.

לדברי המכון, אישורה של היוזמה, לאחר שראש הממשלה החליט שלא להטיל על כך וטו, עשוי להיות "מכת מוות למשפט החוקתי, ואין לה אח ורע באף חוקה בעולם הדמוקרטי למעט במודל הקיים בקנדה, שגם הוא שונה מהמודל המוצע".

חוקרי 

נפתלי בנט. צילום: אבשלום ששוני
נפתלי בנט. צילום: אבשלום ששוני

קרמניצר ופוקס מציינים, כי ההצעה המוצעת קיצונית מהצעות דומות שהועלו בעבר על ידי שרי המשפטים יעקב נאמן ודניאל פרידמן, שבהן לפחות דובר על רוב מיוחס של 65 או 70 חברי כנסת. הצעת החוק שתעלה מחר בוועדת השרים לחקיקה, אינה מייצרת "דיאלוג" בין הרשויות, אלא רומסת את עיקרון הפרדת הרשויות והפיכת הרשות המחוקקת (הנשלטת בידי הרשות המבצעת) לכל יכולה.

לבסוף, מציינים החוקרים, כי "בישראל קיימים מיעוטים רבים, ומתן אפשרות לרוב פוליטי לגבור על חקיקה הפוגעת במיעוט, הוא מצב הזוי שיערער את הגדרת מדינת ישראל כדמוקרטיה. ההצעה אינה באה בחלל ריק, אלא כחלק מרצף של הצעות חוק שנועדו לפגוע בעצמאותה וסמכויותיה של מערכת המשפט. זוהי הצעה שמקפלת בתוכה רצון בלתי הגיוני של המחוקקים לפגוע במצב זכויות האדם בישראל, בניגוד למגמה שחווינו לאורך שנות קיום המדינה".

גורמים בליכוד העריכו אמש שראש הממשלה לא יטיל וטו על קיום ההצבעה על פסקת ההתגברות. בליכוד אמרו כי "ראש הממשלה הרי מקדם את החוק בעצמו וביקש דחייה של שבוע בהצבעה רק כדי לרתום את כל חברי הקואליציה ובכך להביא את החוק בתמיכה מלאה של הממשלה. נראה שהיחיד שפוגע בסיכוי להעביר את החוק הוא מי שלא יכול לשלוט בדחף לקבל כותרת ולעשות עוד סיבוב פוליטי".

ההערכה היא שאם פסקת ההתגברות אכן תובא היום להצבעה צפוי לה רוב בוועדת השרים, אולם עדיין לא ברור אם במקרה כזה ההצעה תובא לאישור הכנסת ביום רביעי השבוע בקריאה טרומית, שכן אם מישהו מהמתנגדים להצעת החוק בנוסחה הנוכחי, ובכלל זה שרי "כולנו" בראשות משה כחלון, יגישו ערר למליאת הממשלה, הנושא ידחה למשך זמן לא ידוע.

שרים וחברי כנסת ב"כולנו" טוענים כי לפי ההסכם הקואליציוני לא חלה עליהם משמעת קואליציונית בנושא פסקת ההתגברות ובלעדיהם אין להצעה רוב בכנסת.