לאחר העברת חקיקת פסקת ההתגברות בוועדת השרים, למרות התנגדותו של שר האוצר, משה כחלון יוצא כעת נגד חברי מפלגת הבית היהודי. "עצוב לראות איך חבורת קיצוניים לוקחת את תושבי דרום תל אביב כבני ערובה בשביל מאבק על כמה מנדטים וכותרות בעיתונים", כתב היום (ראשון) שר האוצר בטוויטר, "כפי שהתחייבתי, נתמוך בכל פיתרון שיביא מזור אמיתי לתושבי דרום תל אביב ולהרחקת המסתננים. אם הם לא מסוגלים להביא את הפתרון, אנחנו נביא אותו".



חוק עוקף בג"ץ שאושר מאפשר לכנסת לחוקק חוק המבטל את פסיקת בית המשפט העליון. על פי ההצעה שאושרה, של ח"כ בצלאל סמוטריץ', פסקת ההתגברות תדרוש רוב של 61 חברי כנסת בלבד, למרות הצעות של חברי כנסת לקבוע רוב גדול יותר, של עד 70 ח"כים. ההצבעה התקיימה בלחץ שרי הבית היהודי נפתלי בנט ואיילת שקד. בנט אף איים כי אם הנושא לא יובא היום להצבעה, לאחר מספר דחיות, "הבית היהודי" לא תצביע בהצבעות בכנסת עם הקואליציה.



ח"כ סמוטריץ' הגיב לדברי כחלון וטען כי הוא פופוליסט. "אימוץ רטוריקה צעקנית ודמגוגית כמו "קיצוניים" ו"קץ הדמוקרטיה" מלמדים שגם כחלון מבין שהטיעונים הפופוליסטיים שלו לא משכנעים. בטח לא את מצביעי הימין שמרביתם של מצביעי כולנו נמנים עליהם", כתב בטוויטר.



יו"ר המחנה הציוני אבי גבאי אמר על העברת החקיקה: "כל שר ושרה שהצביעו היום בעד חרפת ההתגברות יזכרו כמי שניסו להפוך את ישראל לטורקיה של ארדואן. זה לא עוד קרב פוליטי, זה קרב על העתיד של המקום הזה ואנחנו ננהל אותו בכל הכלים העומדים לרשותנו וננצח".

למרות התנגדותו של כחלון, גם נציג מפלגת כולנו בוועדה, השר יואב גלנט, תמך בהצעה. שר האוצר אמר לאחר ההצבעה כי חברי הסיעה יהיו כפופים למשמעת סיעתית ויחויבו להצביע נגד החוק. "סיעת כולנו תתנגד לחוק פסקת ההתגברות במליאת הכנסת", אמר.


בנט ושקד אמרו לאחר ההצבעה כי "הממשלה היום התחילה בבניית חומת ההפרדה בין שלוש הרשויות. התערבות בג"ץ בחקיקה ובהחלטות ממשלה חרגה מזמן מהנורמה המקובלת. פסקת ההתגברות תחזיר את אמון הציבור בבית המשפט העליון ותשיב את תפקידיהן המקוריות של הרשויות: הכנסת מחוקקת, הממשלה מבצעת, בית המשפט מפרש. אל לה לרשות להתערב בחברתה. יש לזכור כי הכנסת, כמייצגת את העם, היא הריבון כמו בכל דמוקרטיה מתוקנת".



"אם פסקת ההתגברות תעבור לא תהיה עוד קואליציה"



בתוך כך, ח"כ רועי פולקמן, יו"ר סיעת כולנו, התייחס ב-103FM לדרמה שהתרחשה היום בכנסת. "לאורך כל הדרך טענו שישנן מפלגות כמו הבית היהודי שלא מתעניינות בתושבי דרום תל אביב ורוכבות על הנושא לצרכיהן בלבד. סמוטריץ' ויריב לוין לא מחפשים את הממלכתיות ורוצים להוביל אותנו לקיצוניות תוך ריסוק הביקורת השיפוטית כדי למנוע גיוס נשים לצה"ל ועצירת חוקים למען הקהילה הלהט"בית. ברור לכולנו שפסקת ההתגברות לא תעבור והיא תיפול", אמר. 
 
"אם פסקת ההתגברות תעבור לא תהיה עוד קואליציה", הוסיף, "מדינת ישראל לא רוצה פוליטיקאים שיכולים לעשות הכל ללא ביקורת. פוליטיקאים ללא הגבלות יהפכו למושחתים ועלינו למנוע זאת. על הטענה שהשר ממפלגתו, אלי כהן, חושב אחרת ממנו טען: "אלי כהן רוצה לדון על מידת האיזונים ואני מסכים עם טענתו אך אם אנחנו נפקיר את הביקורת על המנהיגים שלנו אנחנו נאבד את הדמוקרטיה. יש לקיים דיון רציני ולא קמפיין שמגיע בחטף ומובל על ידי הבית יהודי".

 
אריה אלדד התייחס לדבריו: "אנחנו ארבע שנים מקיימים כאן דיון ציבורי על הנושא", ענה לו ח"כ פולקמן: "הבית היהודי אינו רוצה לטפל במסתננים אלא כי הוא חושב שביטול שירות הנשים בצה"ל חשוב יותר, אותו קומץ לא מייצג את המחנה הלאומי של עם ישראל. האם הייתם רוצים שהממשלה עם רוב רגעי תקבע את מה שקורה במדינת ישראל ללא ביקורת? זה לא הגיוני".

עריכה מטעם 103FM: איתמר זיגלמן