ירושלים מתכוננת: ראש עיריית י-ם, ניר ברקת, השתתף הבוקר (שני) בתליית שלטי בכוונה "שגרירות ארצות הברית" ברחבי ירושלים, לקראת העברת השגרירות לבירה. עם תליית השלטים אמר ברקת כי "זה לא חלום, זו המציאות. אני גאה ונרגש לתלות הבוקר את השלטים הראשונים החדשים שהכנו לשגרירות ארה"ב שתיפתח בשבוע הבא בירושלים . זהו אירוע היסטורי ואני מודה לנשיא טראמפ על כך. ירושלים היא בירת הנצח של העם היהודי ועכשיו גם העולם מתחיל להכיר בכך. חג ירושלים שמח".



מעבר השגרירות לירושלים מורגש גם בזירה הדיגיטלית. השגרירות שינתה את שם המשתמש בטוויטר ל-usembassyjlm@.



חשבון הטוויטר של שגרירות ארה"ב עובר לירושלים. צילום מסך
חשבון הטוויטר של שגרירות ארה"ב עובר לירושלים. צילום מסך



כזכור, שנים לאחר שהייתה מוצבת בתל אביב, שגרירות ארה"ב בישראל צפויה לעבור ב-14 למאי לירושלים, וזאת לאחר שבדצמבר האחרון טראמפ מימש את החוק שהקונגרס שעבר בשנת 1995, אך הנשיאים הקודמים חתמו על צו שדוחה את מימושו פעמים רבות. בשלב זה לא ברור האם טראמפ עצמו יגיע לטקס פתיחת השגרירות, ומנכ"ל משרד החוץ יובל רותם העריך היום בשיחה עם מעריב כי הנשיא לא יגיע. 



“אני לא רואה כרגע שום אינדיקציה שנשיא אמריקאי מגיע”, הסביר רותם, “זה נורא פשוט - כשמגיע לפה נשיא אמריקני מגיע לפניו צוות מקדים וכל העולם של האבטחה והלוגיסטיקה משתנה. עד היום בשעה 17:00 אין שום אינדיקציה שהוא מגיע, ואם אני יכול לדבר איתך עכשיו ואני רגוע - אז כנראה שהוא לא מגיע”. מי שכבר אישר את הגעתו לפתיחה החגיגית הוא שר האוצר האמריקני סטיב מנוצ’ין כמו גם בני הזוג קושנר - ג’ארד, יועצו הקרוב של הנשיא, ובתו איוונקה. במשרד החוץ מתכננים לערוך קבלת פנים ביום ראשון לשגרירים המוצבים בישראל.



שגרירות ארצות הברית בישראל. צילום: רויטרס
שגרירות ארצות הברית בישראל. צילום: רויטרס



בעקבות העברת השגרירות, הפלסטינים ניתקו קשרים עם ארה"ב



לעומת החגיגה הצפויה בישראל, ברמאללה זעמו על המהלך ואף ניתקו את כל המגעים הרשמיים עם ארה"ב מאז החלטתו של הנשיא להעביר את השגרירות ולהכיר בירושלים כבירת ישראל. "העובדה שהממשל האמריקני בחר את יום הנכבה להעברת השגרירות לירושלים מהווה התגרות ברגשותיהם של הערבים והמוסלמים ואנו מגנים זאת בחריפות הרבה ביותר", אמר ראש הוועד הפועל של אש"ף, סאיב עריקאת. "הממשל האמריקני לא יכול למלא כל תפקיד כנותן חסות לתהליך השלום, ובהחלטה הזו הוא הפך לחלק מהבעיה ואינו יכול להיות חלק מהפתרון".



נביל אבו רודיינה, דוברו של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, התייחס אף הוא להודעה ואמר כי "כל צעד חד-צדדי לא יאפשר השגת שלום, ולא נותן לגיטימציה לאף צד". אבו רודיינה הוסיף, כי "נאומו של אבו מאזן במועצת הביטחון הוא המפתח להשגת שלום רציני ויחידי וליציבות באזור ובעולם". הוא הסביר: "כל צעד שאינו חלק מהלגיטימיות הבינלאומיות, יעכב את המאמצים לפיוס באזור, ויגרום לאקלים שלילי ומזיק", אמר אבו רודיינה. הדובר סיכם: "השגת השלום הכולל וההוגן, תהיה על בסיס ההחלטות של הקהילה הבינלאומית, לפי עיקרון שתי המדינות, והקמת מדינה פלסטינית ובירתה מזרח ירושלים על גבולות 1967".