דבריה של נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, על מתקפה על מערכת המשט, עוררו את זעמם של פוליטיקאים מן הימין, התומכים בהגבלת כוחו של בג"ץ. "המשמעות של חקיקת 'פיסקת התגברות' היא פשוטה - ביטול ההגנה החוקתית על זכויות האדם המעוגנות בישראל בחוק-יסוד: כבוד האדם וחירותו והתרת הרסן לחקיקת חוקים הפוגעים בזכויות אלה בלא שבית המשפט יוכל להושיט לנפגעים סעד", אמרה חיות בטקס.



"הימים האלה אינם ימי חג למערכת בתי המשפט בישראל", הוסיפה חיות, "הרשות השופטת נתונה תחת מתקפה בוטה וחסרת תקדים, אשר מאיימת באופן ממשי על עצמאותה ועל אי-תלותה", אמרה חיות, "אחד המופעים המדאיגים של המתקפה הזו הוא ההחלטה שאותה קיבלה אתמול ועדת השרים לענייני חקיקה ולפיה הממשלה תומכת בהצעת חוק פרטית אשר מרוקנת למעשה מכל תוכן את חוק-יסוד: כבוד האדם וחירותו".



"בג"ץ מתערב בכל דבר שלא נראה לו"


יו"ר הבית היהודי, השר נפתלי בנט, אמר לאראל סג"ל ב-103FM תקף את בג"ץ ואמר כי הוא הפך את עצמו לממשלת על. "כל דבר שלא נראה בעיניו הוא מבטל. כעת הוא גם מתערב בהוראות הצלפים בגבול עזה וקובעים אם ראש הממשלה ידליק או לא ידליק משואה. מזה 25 שנים ישנה בעיה של משילות במדינת ישראל ואנחנו הראשונים שמציעים פתרון, מוזמנים להגיע ולהציע פתרון אחר במקומנו. אם הציבור לא אוהב את המדיניות שלנו עליו להחליף אותנו אך זה לא מה שקורה. השמאל מצא נתיב עוקף ציבור באמצעות בג"ץ".



על פסקת ההתגברות עצמה, אמר בנט: "אנחנו בתחילת הדרך. הצבנו פתרון מלא לבעיית המסתננים באמצעות חוק המסתננים שיזמה הכנסת ונמנע על ידי בג"ץ שאותו נאכוף באמצעות פסקת ההתגברות תוך הקמה מחדש של מתקן חולות. ראש הממשלה ביקש שנדחה את הנושא מספר פעמים וכך עשינו, בהיעדר פתרון אחר שהושג עד כה עלינו להתקדם עם הפתרון שלנו. אנחנו סובלים מבעיה לאומית של עשרות אלפי מסתננים בלתי חוקיים, הבאנו פתרון שיוציא את המסתננים אל מחוץ לישראל וזה מה שעלינו לעשות. הכי קל לומר שנלך לבחירות על דבר כזה אך זה לא מה שאני מתכוון לומר לעת עתה.



שר התיירות יריב לוין, ממובילי המאבק לביטול האקטיביזם השיפוטי, אמר כי "הריבון במדינה דמוקרטית הוא העם ולא קומץ שופטים. דברי הנשיאה מבטאים גישה אנטי-דמוקרטית במהותה, לפיה השופטים והערכים שהם מאמינים בהם עומדים מעל הערכים של כלל הציבור, כפי שהם באים לידי ביטוי בהרכב הכנסת ובהחלטותיה".



לדברי השר לוין, "שופטי בית המשפט העליון לקחו לעצמם באופן פסול סמכויות מופרזות לפסילת חוקים, ועתה הם נזעקים כאשר אנו מובילים מהלך הכרחי להשבת הסדר הדמוקרטי התקין. במדינה דמוקרטית שופטים אינם בוחרים את עצמם ונורמות חוקתיות אינן נקבעות על ידי בית המשפט במחטף, אלא נקבעות על ידי הפרלמנט ומאושרות במשאל עם. אני נחוש להמשיך במאבק להשבת האיזון בין שלוש רשויות השלטון".



"זעקת הקוזאק הנגזל"


גם יוזם פסקת ההתגברות, ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי), יצא נגד דבריה של הנשיאה חיות. "אחרי שנים שבהן המערכת הנבחרת נמצאת תחת מתקפה ברוטלית מצד בג"ץ, שפעם אחר פעם רומס את סמכותה, מסיג את גבולה ומחליף את שיקול דעתה בשיקול דעתו, אנחנו בעיצומו של מהלך היסטורי שיחזיר את האיזון לדיאלוג בין הרשויות. מתקפת ההסתה של נשיאת בית המשפט העליון נגד הממשלה והכנסת, בניסיון לערוך להן דה-לגיטימציה ולשלול את סמכותם להסדיר בחקיקה את מבנה המשטר החוקתי של מדינת ישראל, היא חמורה ומסוכנת לדמוקרטיה והיא בעיקר עצובה ומלמדת על מודעות נמוכה של מערכת המשפט למצבה, לאבדן האמון הציבורי בה ולצורך בתיקון המעוות. זעקת הקוזאק הנגזל".


"חיות מתעלמת מפסקת התגברות מקבילה שקיימת כבר שנים רבות בחוק יסוד חופש העיסוק ונהגתה על ידי אבי ההפיכה השיפוטית אהרון ברק. מה שטוב לחוק יסוד חופש העיסוק טוב גם לחוק יסוד כבוד האדם וחירותו. לא נרתע מההסתה וההפחדות של מערכת המשפט והשמאל הקיצוני ונמשיך בעזרת ה' בקידום פסקת ההתגברות".

השר לשיתוף פעולה אזורי צחי הנגבי, בעבר שר המשפטים, הגיב גם הוא לדבריה של חיות בראיון בכאן ב': "הנושא הזה הוא מאוד מאוד חשוב וכבד ומורכב ורגיש. צריך לעשות בו דיאלוג מקצועי. ניסינו לקדם את חוק יסוד החקיקה, שאמור להסדיר את מערכת הבלמים והאיזונים. הגישה שאומרת שצריך להסדיר נכונה, ולא על דרך מחטף, ולא על דרך הצעת חוק פרטית, כיוון שזה לא מייצר דיאלוג. זוהי הדרך הנכונה".
 
איך השותפה הקואליציונית הצליחה לסובב את רה"מ?
"אנחנו הזהרנו, זה לא דבר מופרך. יש גם לכנסת סיטואציה שגרמה לתסכול בציבור הרחב, והציבור לא כל כך מבין שלא רק שיש ממשלה ששולטת, יש גם איזונים, לכן הבית היהודי יזמה את זה. אין כרגע רוב במליאה, לכן זה היה יוצר סוג של הפגנה. אני לא חושב שזה יגיע בקרוב להצעה טרומית, כי לנוסח הזה אין תמיכה בקואליציה, ואיך ניתן לחזק את המשילות, זה מחייב שיח ודיאלוג".