איראן, הפלסטינים ופסקת ההתגברות הם הדברים שמעסיקים בשלב זה את ממשלת ישראל, שמנסה לנווט בין המציאות הביטחונית הרגישה לבין שלמות הקואליציה והחשש מהליכה לבחירות. השר לשיתוף פעולה אזורי וחבר הקבינט, ח"כ צחי הנגבי, התראיין היום (שני) ב"כאן ב" והתייחס לנושאים, כשהוא בעיקר מעביר מסר לאיראנים ולפלסטינים.



 יש מלחמה באופק? אנחנו יודעים משהו?

"אנחנו לא בדרך למלחמה, אבל אנחנו נעשה מה שנידרש על מנת להגן על עצמנו, כפי שאנחנו מבהירים לבכירים שבבכירים באיראן שלא כדאי להם לפתוח במבצע צבאי".

הם רוצים להתחיל לירות טילים לכיוון צפון ישראל
"אנחנו רואים שההצהרות שלהם מאוד חד משמעיות, זה לא עניין רק של חשיפת מידע מודיעיני. אנחנו מודיעים שכל איום ייענה בכל העוצמה, היינו באירוע דומה לפני מספר שבועות כשאיראן שיגרה ללא אזהרה מוקדמת מטוס חמוש שהיה בדרך לביצוע פיגוע, והוא הופל. ישראל תקפה מיד את מטרות הפיקוד והשמידה אותם. המדיניות שלנו לא השתנתה, לא ניתן להם להתבסס בסוריה. הבהרתי את ההגדרה המאוד מדויקת הזאת.

"הנוכחות שלהם שם כבר 20-30 שנה, והיא צברה תאוצה בשבע השנים האחרונות, הם פועלים בפקיסטן, עיראק, ואפגניסטן במשך שנים. הם נאבקו במורדים כדי להציל את שלטון אסד, וכשהם עשו זאת לא היתה לנו בעיה. ברגע שההנהגה האיראנית הצליחה להשיג את המטרה, ונדמה כי אסד ימשיך לשלוט בסוריה בתקופה הקרובה, האיראנים הפנו את מבטם לגבול ישראל, ואמרו שיגיעו 100 אלף לוחמים שיגיעו ויתייצבו בשטחנו עם בסיסי מודיעין וים. זוהי התפתחות שאנחנו לא מסוגלים לחיות איתה בשלום ונמנע אותה, ולכן אנחנו רואים ביטוי לאסטרטגיה החיונית הזאת, שאמורה למנוע הקמת חזבאללה שני, וזה מה שאנחנו עושים".
אנחנו כמה ימים לפני העברת השגרירות, נכבה, רמדאן. תקופה נפיצה
"אנחנו מקווים שהכל יעבור בשלום, ואני מקווה שהפלסטינים וחמאס יפסיקו עם שיגור אנשים אל מותם בגדר, ויתחילו לעצב מדיניות של חיים. אנחנו נשמח על כך. אנחנו מבינים את המצוקה של שני מיליון פלסטינים בעזה, מאוד רוצים לראות אותם יוצאים ממעגל הדמים, יש אינספור הזדמנויות ותוכניות, ואני מקווה שחמאס יפסיק למנוע חיים נורמליים מהם".
על דברי חיות השיב: "הנושא הזה הוא מאוד מאוד חשוב, כבד, מורכב ורגיש. צריך לעשות בו דיאלוג מקצועי. ניסינו לקדם את חוק יסוד החקיקה, שאמור להסדיר את מערכת הבלמים והאיזונים. הגישה שאומרת שצריך להסדיר את העניינים היא נכונה, לא על דרך מחטף ולא על דרך הצעת חוק פרטית, כיוון שזה לא מייצר דיאלוג".
איך השותפה הקואליציונית הצליחה לסובב את רה"מ?
"אנחנו הזהרנו שזה לא יעבור. זה לא דבר מופרך. יש גם לכנסת סיטואציה שגרמה לתסכול בציבור הרחב, והציבור לא כל כך מבין שלא רק שיש ממשלה ששולטת, יש גם איזונים, לכן הבית היהודי יזמה את זה. אין כרגע רוב במליאה, לכן זה היה יוצר סוג של הפגנה. אני לא חושב שזה יגיע בקרוב להצעה טרומית, כי לנוסח הזה אין תמיכה בקואליציה, ואיך ניתן לחזק את המשילות, זה מחייב שיח ודיאלוג".