סערת פסקת ההתגברות: יו"ר "כולנו", שר האוצר משה כחלון, ממשיך גם היום (שני) במתקפה על הבית היהודי וראשיה, נפתלי בנט ואיילת שקד וגם מפנה ביקורת כלפי ראש הממשלה בנימין נתניהו. כחלון, שדיבר בוועידת המלונאים בירושלים, אמר כי "יש מתח בין בית המשפט העליון למערכות המחוקקת והמבצעת. המתח הזה שוחק את כולם וצריך לטפל בזה. בסוף השנה שעברה היה מבול של פסיקות שהתערבבו בעבודת הכנסת. בעצה אחת עם ראש הממשלה נתניהו החלטנו להקים ועדת הסכמות ולייצור הסכמה בין כל הגופים - משהו שלציבור, לכנסת ולרשות השופטת יהיה נוח להסכים איתו".

"גופים קיצוניים ומשפיעים מנסים לנהל את המדינה" הוסיף שר האוצר. "אם חס וחלילה זה יתממש - לא יהיה כאן תייר אחד. אנשים רוצים לבוא למדינות מתוקנות. אני רואה שיש בעיה בניהול הקואליציה, לאחר שביבי לא הצליח להשפיע. מי שינהל את ישראל הן קבוצות המיינסטרים. לא אתן לקבוצות הקיצוניות להוביל. הם יהיו בכנסת, אבל לא יובילו - ואני איאבק בזה. נמרכז כמה שאפשר".

דבריו של כחלון הם המשך לאמירות שלו מאתמול, אז תקף ישירות את ראשי הבית היהודי. "עצוב לראות איך חבורת קיצוניים לוקחת את תושבי דרום תל אביב כבני ערובה בשביל מאבק על כמה מנדטים וכותרות בעיתונים", כתב אתמול שר האוצר בטוויטר, "כפי שהתחייבתי, נתמוך בכל פתרון שיביא מזור אמיתי לתושבי דרום תל אביב ולהרחקת המסתננים. אם הם לא מסוגלים להביא את הפתרון, אנחנו נביא אותו".

הוויכוח הגיע לבית הנשיא

היום הגיעו הוויכוח בין הרשויות המחוקקת והמבצעת לשופטת לבית הנשיא. נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, ניצלה את המעמד כדי לתקוף את תומכי פסקת ההתגברות, כשאמרה כי המשמעות של חקיקת 'פסקת התגברות' היא פשוטה - ביטול ההגנה החוקתית על זכויות האדם המעוגנות בישראל בחוק-יסוד: כבוד האדם וחירותו והתרת הרסן לחקיקת חוקים הפוגעים בזכויות אלה בלא שבית המשפט יוכל להושיט לנפגעים סעד", אמרה חיות בטקס.

"הימים האלה אינם ימי חג למערכת בתי המשפט בישראל", הוסיפה חיות, "הרשות השופטת נתונה תחת מתקפה בוטה וחסרת תקדים, אשר מאיימת באופן ממשי על עצמאותה ועל אי-תלותה", אמרה חיות, "אחד המופעים המדאיגים של המתקפה הזו הוא ההחלטה שאותה קיבלה אתמול ועדת השרים לענייני חקיקה ולפיה הממשלה תומכת בהצעת חוק פרטית אשר מרוקנת למעשה מכל תוכן את חוק-יסוד: כבוד האדם וחירותו".

שרת המשפטים איילת שקד השיבה לנשיאה חיות: "אחת לשבוע, יוצאת בת קול ומכריזה כי מדינת ישראל צועדת אל קץ הדמוקרטיה. לעתים בשל מהלך ממשלתי כלשהו ולעתים בשל חקיקה כזו או אחרת. חייזר שינחת כאן, עלול להאמין שהדמוקרטיה הישראלית כה שברירית עד שהיא קורסת ברגע אחד. צר לי לאכזב את המספידים, אך צאו החוצה והביטו. הדמוקרטיה הישראלית חיה נושמת ובועטת וחזקה יותר מכל מבקריה ומכל מספידיה. והאמינו לי, היא גם יכולה להכיל דעות ותפיסות שונות".
 
לדברי שקד, "אתמול, לאחר למעלה מעשרים שנים,  מדינת ישראל התקדמה צעד משמעותי לעבר מימוש חזונו. אני מאמינה, שבסופו של תהליך ארוך ומעמיק, כנסת ישראל תשלים את מהלך שרטוט יחסי הגומלין בין הרשויות. זהו מהלך הכרחי, שבסופו של יום, ישיב את אמון הציבור במערכת המשפט לגבהים שזכתה להם ערב נאומו של הנשיא לנדאו".
 
שקד הוסיפה: "בית המשפט היום אינו דומה לזה שהיה לפני עשר שנים. הוא מגוון יותר ואינו משקף אחידות מחשבה. בתקופה האחרונה בית המשפט התברך בשופטים בעלי תרמילי חיים שונים הנושאים על גבם מטענים ערכיים מגוונים. כשם שפרצופיהם שונים - כך פסיקותיהם שונות, וטוב שכך".