אירועי פתיחת השגרירות בירושלים החלו היום (ראשון) עם טקס קבלת הפנים למשלחת האמריקאית, שהתקיים במשרד החוץ בבירה בנוכחות כ־1,000 משתתפים. המארח הרשמי של הטקס הוא שר החוץ וראש הממשלה בנימין נתניהו, שנפגש עם הנציג הבכיר ביותר של הממשל, שיהיה גם זה שיפתח בשמו את השגרירות ביום שני, שר האוצר סטיב מנוצ'ין. כמו כן השתתפו בני הזוג קושנר, ג'ארד, היועץ של הנשיא וחתנו, ובתו של טראמפ איוונקה, השגריר בישראל דיוויד פרידמן ועוד. גם שרת החוץ של גואטמלה, שמדינתה צפויה להעביר את השגרירות שלה לירושלים במהלך השבוע, השתתפה


בנאומו הודה ראש הממשלה נתניהו למשלחת האמריקאית ואמר: "זהו זמן הגורל. הנשיא הטראמפ עשה היסטוריה ואנחנו אסירי תודה על החלטתו האמיצה להעביר את השגרירות לירושלים". בדבריו התייחס נתניהו גם לזכייתה של ישראל באירוויזיון ואמר: "מי שלא רצה את ירושלים באירוויזיון יקבל את האירוויזיון בירושלים".

בני הזוג נתניהו בטקס. צילום: הלל מאיר, TPS

 
"אני קורא לכל המדינות ללכת בעקבות ארה"ב ולהעביר את השגרירות לירושלים כי זה הדבר הנכון לעשות. ותעבירו את השגרירות כי היא מקדמת את השלום. אתם מייסדים שלום על בסיס של אמת".
נחיתת המשלחת האמריקאית

על ביטול הסכם הגרעין עם איראן ציין: "עם כל הכבוד לכל אלה שיושבים בבירות אירופה, אנחנו כאן במזרח התיכון, בירושלים בירדן, בסעודיה ובבחריין ראינו את הדבר הנורא שהביא עלינו ההסכם עם איראן. כשטראמפ החליט לעזוב את ההסכם, אנחנו יודעים שהוא עשה משהו טוב למזרח התיכון ולעולם. וזה מה שדיברתי עם המשלחת האמריקנית בפגישתנו".



ג'ארד קושנר ואיוונקה טראמפ. צילום: הלל מאיר/TPS


ג'ון סאליבן, סגן מזכיר המדינה האמריקאי, אמר בנאומו: "זה כבוד גדול עבורי להיות כאן ואני יותר שמח להיות בראש המשלחת שפותחת את השגרירות. תודה לך נתניהו על המנהיגות שלך".

שר האוצר של ארצות הברית, סטיב מנוצי'ן, אמר בטקס קבלת הפנים למשלחת אמריקאית, כי יותר מ-20 שנה  מאז שהחוק שעבר בקונגרס להעברת השגרירות לא יושם עד שהנשיא טראמפ החליט למלא את החוק ואנחנו כאן לפתיחת השגרירות מחר. לארה"ב אין שותפה גדולה יותר מישראל. ארה"ב וישראל עובדים במספר נושאים אבל אין נושא חשוב יותר מהמלחמה בטרור".

שגריר הונגריה: "לא נהיה המדינה הראשונה באירופה שתעביר את השגרירות"

שגריר הונגריה בישראל אנדור נאגי אמר במהלך הטקס: "עבורי זו היתה החלטה פשוטה להגיע לכאן, שר החוץ שלי התקשר אליי ואמר לי 'אתה חייב להגיע לכאן והנה אני כאן'. לשאלה האם הונגריה צפויה להעביר את השגרירות שלה בקרוב לירושלים ציין: "אנחנו מאוד בעד ישראל ואנחנו חוטפים על כך ביקורת רבה ובכל זאת ממשיכים במדיניות שלנו. אני חושב שעקב כך לא נוכל להיות המדינה הראשונה שעושה מהלך שכזה ובכל מקרה אני שמח שהגעתי לכאן לירושלים".

שגריר אוסטריה בישראל, מרטין ווייס, התייחס אף הוא לביקורת מצד מדינות אירופה על מעבר השגרירות לירושלים ואי הגעתן לטקס: "אני לא חושב שזו תפקידה של מדינה זרה להחליט להחרים אירוע שמתרחש במדינה המערכת במיוחד שמדובר באירוע כמעט קונזסואלי מימין ומשמאל. ישראל שאני מכיר מהספר דרך נהג המונית וכך מי שאני מדבר איתו מברכים על כך, אז אנחנו לא נגיע? זה לא נכון".

באשר לביקורת המושמעת בישראל נגד "מפלגת החירות" מהימין הקיצוני אומר ווייס "אף פעם לא לגמרי הבנתי את העמדה הזאת, לדעתי צריך לדבר עם כולם. לדוגמא, השגריר שלכם באנקרה נפגש עם שרי ממשלה ועם חברי פרלמנט וזה לא אומר שהם מסכימים עם ארדואן, להפך. צריך לדבר עם מי שגם יש איתו חילוקי דעות. אחרת מתרחקים". ווייס הוסיף כי אוסטריה תומכת במהלך של דונלד טראמפ אך השגרירות האוסטרית נמצאת בתל אביב ושם היא צפויה להישאר".

משרד החוץ הזמין לאירוע 86 דיפלומטים המשרתים בישראל. נכון לאמש, 40 מתוכם אישרו את הגעתם לאירוע. מי שהודיעו כי ייעדרו היו נציגי מדינות מערב אירופה החשובות: גרמניה, בריטניה, צרפת, איטליה ועוד. מי ששברו את הקונצנזוס האירופי הם שגרירי רומניה, הונגריה, צ'כיה ואוסטריה, שהודיעו כי יגיעו על אף עמדת האיחוד האירופי, שלפיה העברת השגרירות לירושלים פוגעת במאמצים להשיג שלום בין ישראל לפלסטינים. 

יש לציין כי לטקס פתיחת השגרירות מחר לא הוזמנו כלל נציגי מדינות אחרות והטקס הוגדר על ידי שגריר ארה"ב דיוויד פרידמן כאירוע בי־לטרלי בין ארה"ב לישראל.

במשרד החוץ התקבלה החלטה תחילה כי יוזמנו לאירוע שרי הממשלה, ראשי כל סיעות הבית וחברי הכנסת המכהנים בוועדת החוץ והביטחון. בקרב חברי כנסת, בעיקר מהאופוזיציה, החלה מחאה על כך שלא הוזמנו לאירוע בסדר גודל לאומי שכזה. לאחר לחץ הוחלט במשרד החוץ לאפשר לכל חברי הכנסת להגיע לאירוע, אם כי חברי הכנסת מהרשימה המשותפת כבר הודיעו שיחרימו את הטקס.