המנה העיקרית תוגש היום בארבע אחר הצהריים: תחת אבטחה כבדה ביותר תועבר היום (שני) שגרירות ארה"ב באופן רשמי מתל אביב אל משכנה הרשמי החדש בשכונת ארנונה בירושלים. הקינוחים יגיעו בעוד תשעה ימים: שגרירויות גואטמלה ופרגוואי יעברו אף הן לבירה. בישראל מנסים לשכנע מדינות נוספות ללכת בעקבותיהן. הנשיא טראמפ לא יגיע אבל ישלח ברכה מצולמת.



אתמול נערך בבניין משרד החוץ האירוע הראשון שפתח את חגיגות העברת השגרירות האמריקאית לירושלים. בטקס נכחו ראש הממשלה בנימין נתניהו, שרים, חברי כנסת, שגרירים ונציגים מ־33 מדינות, וכן איוונקה וג'ראד קושנר, בתו וחתנו של טראמפ - בסך הכל כאלף משתתפים, בהם 250 חברי המשלחת האמריקאית.



הנואם המרכזי היה כמובן נתניהו, וגם הפעם הצליח לסחוף את הקהל, שאומנם הריע לו ארוכות עוד לפני שהחל לדבר. הוא נראה שמח והפגין ביטחון רב. "זהו רגע היסטורי", אמר. "הנשיא טראמפ עשה היסטוריה ואנחנו אסירי תודה על החלטתו האמיצה להעביר את השגרירות לירושלים. אני קורא לכל המדינות להצטרף לארה"ב ולהעביר את שגרירויותיהן לירושלים. העבירו את השגרירות שלכם לירושלים כי זה מקדם שלום, וזאת מכיוון שאי אפשר לבסס שלום על שקרים. מבססים שלום על האמת, והאמת היא שירושלים לא רק הייתה בירת העם היהודי במשך אלפי שנים, ובירת המדינה שלנו מאז הקמתה - האמת היא שתחת כל הסכם שלום שתוכלו לדמיין, ירושלים תמיד תישאר בירת ישראל".



נתניהו ניצל את ההזדמנות להודות לטראמפ גם על פרישתו מהסכם הגרעין. "אני מודה לנשיא טראמפ על החלטתו להתעמת עם איראן במקום לפייס אותה", אמר. "עם כל הכבוד לאלה היושבים בבירות אירופה, אנחנו כאן בבירות המזרח התיכון – בירושלים, בריאד ובמקומות אחרים – ראינו את ההשלכות ההרסניות של ההסכם עם איראן. לכן אנחנו יודעים שכשהנשיא טראמפ החליט לסגת מהסכם גרוע, הוא עושה דבר חיובי עבור האזור שלנו, עבור ארה"ב ועבור העולם".



בנימין נתניהו, שרה נתניהו, איוונקה טראמפ, ג'ארד קושנר. צילום: AFP



שר האוצר של ארה"ב, סטיב מנוצי'ן, אמר בטקס קבלת הפנים: "לארה"ב אין שותפה גדולה יותר מישראל. ארה"ב וישראל שותפות בכמה וכמה נושאים, אבל אין נושא חשוב יותר מהמלחמה בטרור". הוא הוסיף וציין כי באמצעות לחץ כלכלי יוכלו ישראל וארה"ב להשפיע על איראן.


אבל עם כל החגיגיות, באירוע נכחו נציגי ארבע מדינות אירופיות בלבד - אוסטריה, צ'כיה, הונגריה ורומניה, בעוד שאר מדינות האיחוד האירופי החרימו את הטקס.



שגריר הונגריה בישראל, אנדור נאגי, אמר ל"מעריב־השבוע": "עבורי זו הייתה החלטה פשוטה להגיע לכאן. שר החוץ שלי התקשר אלי ואמר לי - 'אתה חייב להגיע לכאן', והנה אני כאן".



לשאלה אם הונגריה צפויה להעביר את השגרירות שלה בקרוב לירושלים, השיב נאגי: "אנחנו מאוד בעד ישראל ואנחנו חוטפים על כך ביקורת רבה, ובכל זאת ממשיכים במדיניות שלנו. אני חושב שעקב כך לא נוכל להיות המדינה הראשונה באירופה שעושה מהלך שכזה, ובכל מקרה אני שמח שהגעתי לכאן לירושלים".



גם שגריר אוסטריה בישראל, מרטין ווייס, התייחס לביקורת מצד מדינות אירופה על מעבר השגרירות לירושלים ועל החרמתן את הטקס. "אני לא חושב שזה תפקידה של מדינה זרה להחליט להחרים אירוע שמתרחש במדינה אחרת, במיוחד כשמדובר באירוע כמעט קונצנזואלי, מימין ומשמאל", אמר.


ווייס הבהיר כי אין בכוונתה של ארצו ללכת בעקבות ארה"ב, גואטמלה ופרגוואי. "אוסטריה תומכת במהלך של דונלד טראמפ, אך השגרירות האוסטרית נמצאת בתל אביב ושם היא צפויה להישאר", אמר.