ראש הממשלה בנימין נתניהו תקף היום (שלישי) את נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן וכינה אותו תומך טרור. "ארדואן הוא בין התומכים הגדולים של חמאס ומכאן שאין ספק שהוא מבין היטב בטרור ובטבח. אני מציע לו לא להטיף לנו מוסר", אמר נתניהו. גורם מדיני הוסיף כי "בטורקיה הדברים פשוטים. כאשר יש בחירות באופק, רמת ההתקפות על ישראל עולה. זו הדרך של ארדואן לגייס אהדה פוליטית, תוך הסתה פרועה נגד ישראל ואזרחיה".



גם השר לשעבר גדעון סער התייחס היום בראיון ברדיו ׳קול ברמה׳ להתקפות של נשיא טורקיה על ישראל, בעקבות היום האלים שהיה אמש בעזה. "לפני שנתיים הייתי מהבודדים שהתנגדו להסכם עם טורקיה, אין סיבה לשלם פיצוים על אירוע שבו נפצעו חיילי צה״ל. טורקיה האחרונה שיכולה להטיף לנו מוסר. ארדואן מסית נגדנו באופן קבוע. העולם מעריך עמידה איתנה, לא את מי שמשפיל את עצמו לאומית", אמר סער. 



אמש, בעקבות האירועים בעזה, הודיעה אנקרה על החזרת שגריריה מישראל ומארצות הברית. דובר ממשלת טורקיה, בקיר בוזדג, אמר כי הממשלה הכריזה על שלושת ימי אבל בטורקיה לזכר ההרוגים מרצועת עזה.



רג'פ טאיפ ארדואן. צילום: רויטרס
רג'פ טאיפ ארדואן. צילום: רויטרס



שר החוץ הטורקי האשים את ישראל בטרור ובטבח, ודובר הממשלה צייץ בטוויטר כי "הממשל האמריקאי אחראי כמו ממשלת ישראל לטבח" בעזה. הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן התייחס גם הוא למהלך האמריקאי, ואמר כי עם העברת השגרירות לירושלים בוחרת ארצות הברית להפוך לצד בסכסוך ולאבד את תפקיד המתווך בתהליך השלום במזרח התיכון. 

שלשום, עוד לפני האירועים האלימים האחרונים ברצועה, האשים ארדואן את את ישראל בהסתה לאלימות במזרח התיכון. בדבריו, התייחס ארדואן גם לתקיפות האחרונות שיוחסו לחיל האוויר נגד מתקנים איראנים על אדמת סוריה.  ארדואן, שאמר את הדברים בתכנית HARDTALK, המשודרת ב-BBC, הזהיר כי ישראל "ממשיכה לזרוע פחד במזרח התיכון". הוא ציין כי מדובר בהתנהלות טרוריסטית וכי הוא לא מסוגל לסבול פעולות מסוג זה.

מלבד זאת, המנהיג הטורקי דחה את הטענות לפיהן איראן שיגרה טילים לעבר רמת הגולן, בתגובה לתקיפות שיוחסו, על פי מקורות זרים, לישראל. "לאיראן אין שום קשר לכך. דיברנו עם הנשיא האיראני חסן רוחאני והוא לא מכיר אירוע כזה", אמר ארדואן, והוסיף: "אני מודאג מאוד ממה שקורה בסוריה, ומהלך הרוח בבריטניה, ארה"ב וגרמניה שיכול להסלים את המצב".