לאחר שישראל הורתה לקונסול הכללי של טורקיה לעזוב את ישראל, הודיעה טורקיה בשעת לילה לקונסול הכללי של ישראל באיסטנבול, לוי ספרי, כי הוא מסולק מהמדינה. במשרד החוץ אישרו את הפרטים. כזכור, טורקיה זימנה את שגרירה להתייעצויות באנקרה טרם הורתה על גירוש השגריר הישראלי מהמדינה.



כזכור, איתן נאה זומן אתמול לשיחה במשרד החוץ הטורקי בה נאמר לו כי ייאלץ לשוב לישראל "לזמן מסוים". ישראל לא נותרה חייבת וגירשה את הקונסול הטורקי, לאחר שהשגריר הטורקי כבר זומן בחזרה לארצו להתייעצויות על ידי משרד החוץ בארצו. גירוש השגריר מאנקרה, צעד חריג ביותר גם לנוכח העימותים הרבים בין ישראל לטורקיה, מגיע לאחר שכבר שלשום הודיעה אנקרה על החזרת שגריריה מישראל ומארה"ב. דובר ממשלת טורקיה, בקיר בוזדג, אמר כי הממשלה הכריזה על שלושה ימי אבל לזכר ההרוגים בגבול הרצועה.



הפגנות נגד ישראל וארה”ב התקיימו אתמול בכמה מוקדים בטורקיה: מול מעון השגריר הישראלי, מול שגרירות ארה”ב באנקרה ומחוץ לקונסוליה הישראלית באיסטנבול. שר החוץ הטורקי האשים את ישראל בטרור ובטבח ודובר הממשלה צייץ בטוויטר: "הממשל האמריקאי וממשלת ישראל אחראים לטבח בעזה". הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן תקף את ראש הממשלה נתניהו וכתב בטוויטר: "הוא ראש ממשלה של מדינת אפרטהייד שכבשה אנשים חסרי הגנה במשך יותר במשך יותר מ־60 שנה והפרה את החלטות האו”ם. לנתניהו יש דם פלסטיני על ידיו והוא לא יכול לכסות על פשעיו בכך שהוא תוקף את טורקיה. רוצה שיעור באנושיות? קרא את עשרת הדיברות”.

הפגנות בטורקיה נגד ישראל. צילום: רויטרס

 

נתניהו לא נשאר חייב וכתב: “אדם ששולח אלפי חיילים טורקים לקיים את הכיבוש של צפון קפריסין ופולש לסוריה, לא יטיף לנו כשאנו מגינים על עצמנו מניסיון פלישה של חמאס. אדם שידיו מגואלות בדם של אינספור אזרחים כורדים בטורקיה ובסוריה הוא האחרון שיכול להטיף לנו על מוסר לחימה. ארדואן הוא בין התומכים הגדולים של חמאס ומכאן שאין ספק שהוא מבין היטב בטרור ובטבח. כאשר יש בחירות באופק רמת ההתקפות על ישראל עולה. זו הדרך של ארדואן לגייס אהדה פוליטית, תוך הסתה פרועה נגד ישראל ואזרחיה".
 
עימות בבלגיה

גם בלגיה נוקטת צעדים נגד ישראל, והשגרירה בבריסל סימונה פרנקל זומנה לשיחת הבהרה. במהלך תוכנית רדיו שבה הותקפה ישראל אמרה פרנקל: "נהרגו 55 טרוריסטים שניסו לעבור את הגבול ולהרוג תושבים ישראלים. אנחנו רוצים להגן על התושבים שלנו מהתקפות של מרצחים".
ראש ממשלת בלגיה אמר על דברי השגרירה: "אני בהלם מהתגובה הזאת. נדרוש חקירה בינלאומית של אירועי עזה. מה שקרה שם הוא בלתי מתקבל על הדעת. תמיד תמכנו בזכותה של ישראל לביטחון, אבל זה לא מתקבל על הדעת לקבל הרג שהוא חסר פרופורציות שכזה. מה שקרה בגדר הוא טרגי. ילדים תמימים הם קורבנות של המצב".
 
מועצת הביטחון של האו”ם התכנסה אתמול, לבקשת כווית, לדיון חירום. שגרירת ארה”ב ניקי היילי גוננה על ישראל ואמרה: “ארגון הטרור חמאס הוא שמערער את היציבות שנים רבות לפני שארה”ב החליטה להעביר את השגרירות. חמאס הוא שהצית את מעבר כרם שלום - המעבר המרכזי שדרכו מגיעים ציוד ומזון לרצועת עזה. אני שואלת אתכם: הייתם מקבלים התנהגות כזו בגבולכם? אף מדינה לא הייתה מרשה לדבר כזה לקרות. חמאס דחקו במפגינים לפרוץ את הגדר בעודם משקרים ואומרים להם שחיילי צה”ל בורחים - כשלמעשה הם לא. עד כדי כך חמאס נחוש לאמלל את חיי הפלסטינים. הם מפריחים עפיפוני תבערה ומנסים לגרום לכמה שיותר הרס בישראל”.
 
שגרירת בריטניה באו”ם קארן פרייס קראה לרגיעה והדגישה כי: “ההסלמה לא תשרת את האינטרסים של אף אחד מהצדדים”. שגריר צרפת באו”ם פרנסואה דלטרה דרש חקירה עצמאית של האירועים, נציג כווית אמר כי המטרה היא לספק הגנה לפלסטינים ברצועה וגם נציג אש”ף בוושיגנטון קיבל הוראה לשוב לרמאללה, כמחאה על האירועים.
 
במערכת הפוליטית בישראל הגיבו בחריפות רבה לצעדים של טורקיה. שר התחבורה והמודיעין ישראל כץ (ליכוד) אמר: "המסית הגדול, ארדואן, איש האחים המוסלמים ושותף של החמאס ואיראן, מגרש את שגרירנו ממדינתו. אין סוף לצביעות". שר החינוך נפתלי בנט (הבית היהודי) אמר: "יש לעבור ממילים חריפות למעשים חזקים. פניתי ליו"ר הכנסת כדי לאשר הכרה רשמית של ישראל בשואה הארמנית שבוצעה על ידי טורקיה. העברתי לראש הממשלה בקשה לדון בקבינט בהכרה בזכות המיעוט הכורדי בסוריה ובמעבר להכרה ולאוטונומיה. אני מבקש מהציבור הישראלי - בטלו את נסיעותיכם לטורקיה מיד". איש מפלגתו, שר החקלאות אורי אריאל, הודיע בכנסת כי הנחה את אנשי משרדו להפסיק את היבוא מטורקיה. “אני מקווה ששרים נוספים ינקטו פעולות בכיוון הזה”, אמר.
 
שר הביטחון לשעבר משה (בוגי) יעלון אמר: "אצל הסולטן ארדואן באמת 'הכל כלול' - החוצפה, המוסר הכפול, הפונדמנטליזם של האחים המוסלמים והתמיכה בטרור".