אחרי המהלך ההיסטורי של ארה"ב, שחנכה שלשום את השגרירות שלה בירושלים, גואטמלה הולכת היום (רביעי) בעקבותיה וחונכת את השגרירות שלה בבירה. האירוע נערך במתחם "הגן הטכנולוגי" בעיר, בנוכחות נשיא גואטמלה ג'ימי מוראלס, שנחת אמש בישראל, ובהשתתפות נשיא המדינה ראובן ריבלין וראש הממשלה בנימין נתניהו. גואטמלה מחזירה את השגרירות לירושלים, לאחר שבשנת 1980 החליטה להעבירה לתל אביב, שם שכנה עד היום. 


רה"מ נתניהו פתח את דבריו ב"בואנוס דיאס" ואמר כי זה הסוף לדברים שיאמר בספרדית היום אבל מדובר בהתחלה חדשה או יותר נכון, התחלה מחדש של קשר מיוחד וחשוב. "פתיחת השגרירות של גואטמלה בישראל מראה שאתם תמיד בין הראשונים לעשות את הדבר הנכון. יש כאן רחוב גואטמלה ממש קרוב לכאן, ויש רחוב גואטמלה בהרבה ערים בישראל כי אנחנו זוכרים את החברים שלנו. כי גואטמלה היא חברה שלנו, היתה ותמיד תהיה", הוסיף נתניהו.

מוראלס: "אהבה בין אחים"

נשיא גואטמלה ג'ימי מוראלס אמר בנאומו: מתרגש להיות איתכם פה הבוקר, מבקש שתצדיעו לנשיא הפרלמנט ונשיא בית המשפט, כי שלושת הנשיאים אצלנו תמכו במהלך. בין גואטמלה וישראל יש ברית כנה בת 70 שנה. מה שמאחד זו אהבה בין אחים. אם מביאים מסר של אהבה בין אחים. אנו מרגישים בבית כי אנו יודעים שהעם בישראל אוהב את העם בגואטמלה. הילדים שלכם והדורות הבאים יזכרו שמדינה אמיצה עשתה למענכם דברים אמיצים כי יש לכם מקום בלב שלנו. ומהיום יש לנו שגרירות בירושלים כי אנו אחים".

עוד הוסיף מוראלס: "לפני 70 שנה נוסדה ישראל, וארה"ב וגואטמלה תמכו. לפני יומיים ארה"ב פתחה שגרירות בירושלים וכך גם גואטמלה. 70 הוא מספר מיוחד  הוא מייצג כוח. מקווים שהוא יביא לכם ברכה מיוחדת. ברגעים אלה שהם קשים אך מבורכים אני מביאים לכם מסר שעמים יכולים להיות חופשיים. בחזרת השגרירות לירושלים אנו מחזקים את הקשר. רבים אומרם שעשינו צעד אמיץ. ההחלטה הזו תביא ברכה לעם שלנו כי לעם שלנו היתה האומץ לעשות החלטה אסטרטגית, מבוססת על בנייה של יחסים וחברות. וחיזוק הקשר עם חברים בגואטמלה כדי לחזק את המדינה שלנו. אנו מעריצים את הרוח של העם בישראל. אתם אור לעולם.  אני זוכר שבביקור הקודם הבטחתי לראש הממשלה שהקשרים יתחזקו ואני לא מבטיח הרבה. ביבי; עוד מישהו עמד בהבטחה. במשך 70 שנה אנו תומכים בישראל והיום שוב עשינו זאת. גואטמלה וישראל לנצח".

צילום: מרק ישראל סלם

בנוסף לנשיא מוראלס הגיעה לישראל משלחת בכירים מגואטמלה, בהם שר ההגנה, שר הכלכלה, נשיא הפרלמנט, נשיא בית המשפט העליון וכן עשרה חברי פרלמנט.

שגריר ישראל בגואטמלה מתי כהן קיבל את פניו של נשיא גואטמלה בנתב"ג ואמר: "מדובר בהחלטה אמיצה. אני מאמין שבשנה־שנתיים הקרובות יעברו הרבה שגרירויות לירושלים". בשבוע הבא צפויה גם פרגוואי להעביר את השגרירות שלה לבירה.

בתוך כך, שר השיכון והבינוי יואב גלנט מבקש להתקדם שלב נוסף בתהליך העברת השגרירויות לירושלים, ואמר: "אנו מובילים תוכנית להקמת רובע שגרירויות בירושלים, כפי שיש בכל עיר בירה ברחבי העולם", אמר בכנס השנתי לתכנון ובנייה. "אנחנו מתכננים שגרירויות למדינות נוספות שיעברו לבירה. המקומות הטובים עם הנוף לעיר הולכים ואוזלים".