בתום שנה של דיונים בוועדת המדיניות של המל"ג ובתאום עם ראשי האוניברסיטאות, הושגה היום (רביעי) הסכמה בין שר החינוך ויו"ר המל"ג נפתלי בנט לבין וועד ראשי האוניברסיטאות, לפיה בתוך שנה יפעלו המוסדות להשכלה גבוהה בישראל לניסוח קוד אתי לפעילותם. המוסדות יתבקשו לכלול את העקרונות בתקנוני המשמעת שלהם.



במשרד החינוך מסרו כי "בבסיס ההחלטה עומדת ההכרה בחשיבות העליונה של החופש והמצוינות האקדמיים בישראל, תוך שלילה של אפליה על רקע פוליטי באקדמיה. הנושא יובא להצבעה ואישור במליאת המל"ג כבר בדיון הקרוב שייערך בשבוע הבא".השר בנט אמר בעקבות ההחלטה כי "הקוד האתי נולד מתוך צורך אמיתי בעולם האקדמיה, והוא פשוט - להשאיר את הפוליטיקה בחוץ. מבלי לשנות את עצמאות המוסדות, ותוך מתן ביטוי למאפייניו הייחודיים של כל מוסד – יישמרו החירות האקדמית וחופש הביטוי לצד איסור קריאה לחרם. שיתוף הפעולה עם שותפינו בועד ראשי האוניברסיטאות מבורך, ואני מודה להם על תמיכתם בתהליך חשוב זה שייטיב עם כל אחת ואחד ממאות אלפי הסטודנטים בישראל. התנופה באקדמיה תימשך בכל תחום אליו נידרש".



בנט פירט את חמשת עקרונות הליבה של הקוד, בהם איסור חרם אקדמי, אי אפליה של סטודנטים בשל דעותיהם הפוליטיות, אי אפליה של מרצים בשל דעות הפוליטיות, אי יצירת תעמולה מפלגתית במסגרת ההוראה ואי הצגת דעה פוליטית אישית של מי מחברי הסגל באופן מטעה כאילו זו עמדת האוניברסיטה.



יו"ר תנועת "אם תרצו" מתן פלג, שתנועתו הובילה את קידום הקוד האתי, אמר כי "אם חמשת הסעיפים המצוינים בקוד האתי כרגע, אכן ייכנסו לתקנוני המשמעת של המוסדות להשכלה גבוהה, הרי שמדובר בצעד חיובי בכיוון הנכון. יחד עם זאת, אסור בשום אופן להסתפק רק בכך. אם מבחינת שר החינוך זו תוצאת המאבק בתופעת הפוליטיזציה והאנטי ציונות באקדמיה- הרי שמדובר במעט מדי ומאוחר מדי. שלא לומר כניעה לשמאל הפוליטי הקיצוני שקובע את הטון בקמפוסים".



לטענתו, "בשנה שבה מוסדות אקדמיים הובילו את המאבק הפוליטי נגד מדיניות הממשלה בנושא המסתננים, בשנה שבה מרצים הובילו חרם אקדמי גלוי נגד אוניברסיטת אריאל ומרצים אחרים השתתפו בהפגנות תמיכה בעזה, בחמאס ובנכבה- הרי שתשובת שר החינוך לכך היא קול ענות חלושה.


החברה הישראלית ראויה למאבק מקיף ותקיף יותר נגד הסוגיה".



יו"ר וועד ראשי האוניברסיטאות ונשיא אוניברסיטת תל אביב, פרופ' יוסי קלפטר, הוסיף: "אני מברך על השגת הסיכום ועל כך שאין כוונה לכפות בחקיקה קוד אתי אחיד לאקדמיה אשר היה פוגע בצביונה. מדובר בצעד חשוב לשמירה על החופש האקדמי בישראל הקבוע בסעיף 15 לחוק המל"ג. בעקבות הסכמות אלו המעצבות את התנהלות המוסדות בעתיד נמנע מחקיקה בנושא".