בטהרן מחריפים את הטון: יומיים לאחר נאומו של מזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפאו, בו הכריז על שינוי דרסטי במדיניות מול איראן, איימו היום (רביעי) במשמרות המהפכה כי "גורלה של ארצות הברית יהיה דומה לזה של סדאם חוסיין אם תתקוף את איראן".



בתוך כך, לפי נתונים שמפרסם היום ארגון המעקב הסורי לזכויות אדם, מאז ראשית אפריל 2018 נהרגו בסוריה כתוצאה ממתקפות של ישראל 68 לוחמים איראנים ולוחמי מיליציות הנתונות לחסות איראנית.



מאז ראשית המלחמה ב-2011 נהרגו בסוריה, לפי נתוני הארגון, למעלה מ-7,800 לוחמים הנתונים לפיקוד משמרות המהפכה או הפועלים במסגרת מיליציות הנתונות למרותן, ביניהם איראנים, אפגנים, עיראקים ועוד, מרביתם בני העדה השיעית.



אתמול הודיע משרד האוצר האמריקאי על הטלת סנקציות נוספות נגד חמישה אנשי משמרות המהפכה באיראן. האיראנים עליהם חלות הסנקציות מקושרים לארגון החות'ים השיעי המיליטנטי הפועל בתימן, ונטען כי סיפקו לארגון נשק איתו השתמשו כדי לשגר טילים לעבר סעודיה.



משמרות המהפכה. צילום: רויטרס
משמרות המהפכה. צילום: רויטרס



הסנקציות המדוברות הגיעו בהמשך לאלו שהוטלו לפני כשבוע על נגיד הבנק המרכזי באיראן, שלושה בכירים אחרים ועל בנק עיראקי שהעביר, לכאורה, מיליוני דולרים לחיזבאללה.



בארה"ב הסבירו כי המהלך הוא חלק מ"קמפיין אגרסיבי" שבו החליט לנקוט ממשלו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, בהמשך לפרישתה של המדינה מהסכם הגרעין. משרד האוצר האמריקאי הודיע לראשונה כיומיים אחרי הצהרתו של טראמפ כי הטיל סנקציות על שורה של גופים ואישים איראניים.



יממה לפני כן, כאמור, בנאומו המדיני הראשון מאז נכנס לתפקידו הציג מזכיר המדינה האמריקאי את האסטרטגיה החדשה, שעיקריה: הפעלת לחץ כלכלי מסיבי על טהרן, כדי לאלצה לקבל שורה של דרישות מרחיקות לכת - מהפסקת פעילותה הגרעינית ועד לעצירת התפשטותה במזרח התיכון, ובכלל זה נסיגה מסוריה והפסקת התמיכה בחיזבאללה.