לאחר ביקורת ציבורית ובעיקר מורת רוח בין שרי הקבינט, נערך הערב (רביעי) דיון בפורום המצומצם על החוק שאושר בכנסת המסמיך את הקבינט להכריז על מלחמה או על מבצע גם ללא אישור הממשלה ובמקרים קיצוניים מאפשר לראש הממשלה ושר הביטחון בלבד להכריז על מלחמה גם ללא דיון בקבינט.



בסיומו של הדיון הוחלט כי הסעיף המאפשר לראש הממשלה ושר הביטחון להחליט לבד על מלחמה לא ייושם וכי החוק ישוב למתכונתו המקורית המסמיכה את פורום הקבינט להכריז על מלחמה. לאחר אישור החוק עלו קולות מהאופוזיציה והקואליציה שטענו כי הסעיף המדבר על מקרים קיצוניים אינו ברור ומאפשר חופש פעולה גדול מדי לראש הממשלה ושר הביטחון שלעתים הם אותו אדם.



ח"כ עפר שלח מיש עתיד בירך על ההחלטה של הקבינט לא לאמץ את הסעיף הקיצוני. "בעקבות המאבק הנחוש שהובלתי, הקבינט אישר הערב את התיקון לחוק הכרזת המלחמה, ביטל את התרגיל המסריח של ראש הממשלה", כתב ח"כ שלח והוסיף "התרגיל המסריח היה סכנה ביטחונית, חוקתית ומוסרית. הערב, בעלי המצפון הביסו אותו".




יו"ר מפלגת העבודה, אבי גבאי, אמר בתגובה כי "טוב שהקבינט החליט לבטל את החוק המסוכן שמראש לא היה צריך להיות חלק מספר החוקים שלנו. כפי שחזרתי ואמרתי, לא יתכן שנתניהו והאיש שהוא עצמו הגדיר כ״לא כשיר להיות אפילו פרשן צבאי״ יחליטו ביניהם על יציאה למלחמה. אני שב ומתחייב לבטל את כל החוקים המופרכים שהממשלה הזו אישרה".

ח״כ עמיר פרץ אמר כי ״החלטת הקבינט נכונה. אני שמח שהביקורת שהשמענו עשתה את עבודתה. העברת ההחלטה על יציאה למלחמה על ידי הקבינט במקום הממשלה היא נכונה ומידתית, אך העברת ההחלטה לידי פורום של שניים בלבד היתה שגויה וחסרת אחריות. החלטות גורליות על יציאה למלחמה צריכות להתקבל בכובד ראש ולא ועל ידי שניים, כפי שביקש נתניהו לקבוע״.‬

שר הביטחון לשעבר משה (בוגי) יעלון אמר כי ״אין החלטה הדומה בהשלכותיה הלאומיות כהחלטה לצאת למלחמה. הניסיון להסמיך שני אנשים לקבל החלטה מסוג זה היה ניסיון נואל וחסר אחריות שנבע משכרון כח והיבריס. הזיגזוג הזה של ביבי - מתקבל בברכה".

על פי התיקון להצעת חוק יסוד הממשלה שעבר לפני כשלושה שבועות במליאת הכנסת "הממשלה רשאית להחליט על אצילת סמכותה לפתוח במלחמה לקבינט". בנוסף עבר הסעיף הקובע כי "אצלה הממשלה את סמכותה כאמור בסעיף קטן א1. יהיה המניין החוקי לקבלת ההחלטה בוועדת השרים מחצית מחברי הממשלה המכהנים בוועדה, ואולם, בנסיבות קיצוניות ומנימוקים שיירשמו, ואם הדבר הכרחי מטעמי דחיפות שאינם מאפשרים לכנס את המניין החוקי האמור, רשאים ראש הממשלה ושר הביטחון לקבל את ההחלטה במניין חוקי מצומצם יותר". התיקון התקבל על פי דרישת ראש הממשלה בנימין נתניהו ואת ההסתייגות הכוללת את הסעיף הגיש יו"ר ועדת החוץ והביטחון חבר הכנסת אבי דיכטר.