מסתמן: שר הביטחון אביגדור ליברמן, יו"ר ישראל ביתנו, יפרוש מהקואליציה אם חוק הגיוס, המעניק פטור מלא לתלמידי ישיבות מגיוס, יעבור בקריאה ראשונה בכנסת. ההכרעה בנושא החוק, שאיים לפרק את הממשלה בסוף כנס החורף, צפויה להתקבל בימים הקרובים. זאת לאחר שהוועדה המיוחדת במשרד הביטחון לבחינת שילוב החרדים בצה"ל תסיים את עבודתה ותגיש את המלצותיה.



על פי ההערכות במערכת הפוליטית, הח"כים מהסיעות החרדיות צפויים להתנגד למסקנות הוועדה, שככל הנראה נוטה לצדד בצורך לגייס בני ישיבות ולהקטין את מכסת הפטורים הניתנים כיום. על רקע זה צפוי שהמפלגות החרדיות יזרזו את חקיקת הצעת החוק שלהן, הנותנת פטור מלא לתלמידי הישיבות. מדובר בהצעה שכבר אושרה בקריאה טרומית, במסגרת הפשרה שהושגה בקואליציה בסוף כנס החורף בניסיון למנוע את הקדמת הבחירות. הסכם הפשרה כלל הבטחה לשותפות הקואליציוניות כי החוק יעבור תיקונים עד לאישורו הסופי.



גורם פוליטי בכיר אמר ל"מעריב־סופהשבוע" כי בנסיבות הקיימות, הבחירות קרובות מתמיד. "במקרה כזה ראש הממשלה בנימין נתניהו לא יעמוד בלחץ החרדים ויביא את החוק להצבעה", העריך הגורם. "השר ליברמן לא יוכל להישאר בממשלה ויודיע על פרישת ישראל ביתנו מהקואליציה". לדעת המקור, לאחר פרישת ישראל ביתנו לא יוכל נתניהו להמשיך לכהן בקואליציה צרה בת 61 ח"כים, ולכן יודיע על הקדמת הבחירות, שככל הנראה ייערכו בפברואר 2019. זאת, כדי שלא לדחות את הבחירות לרשויות המקומיות, שיתקיימו באוקטובר 2018.



ליברמן. צילום: מרק ישראל סלם



ההערכה היא להבדיל מבמשבר הקודם, הפעם חברות הקואליציה ובראשן מפלגת כולנו לא יתנגדו להקדמת הבחירות, הן כיוון שממילא הן צפויות להיערך בסוף 2019, והקדמה של מספר חודשים אינה משמעותית, והן כיוון ששר האוצר משה כחלון נהנה ממומנטום חיובי בכל הנוגע למדד מחירי הדיור, שלראשונה זה עשור נמצא בירידה. גורם בסביבתו של ליברמן אמר ל"מעריב־סופהשבוע": "לא נוכל לחיות עם ממשלה שמקדמת בזחילה הצעת חוק חרדית פרטית בנושא הגיוס. אנחנו חתומים על הסכמים וזה לא אפשרי".



ואילו גורם אחר דווקא סבור כי החרדים, על אף הקשחת הטון, לא ילכו למהלך חד־ צדדי שידחוק את הממשלה לפינה. "ברור שהחרדים יתנגדו לכל הצעה שתגיע מצד הוועדה במשרד הביטחון. מאידך, לפחות כרגע, אנחנו מקבלים מהם סימנים שהם מוכנים להמתין ולראות מה יהיה", אמר הגורם והוסיף: "בכל מקרה, אנחנו לא חושבים שהשותפות הקואליציוניות יאפשרו עוד פעם לקדם חוק בנוסח שמובילים החרדים, והם גם יצטרכו להבין שבג"ץ פשוט יפסול אותו שוב".



יקדים את הבחירות? נתנהיו. צילום: מרק ישראל סלם



נזכיר כי לפני שבוע נשאל ליברמן במפגש פעילים באשדוד על האולטימטום שהציבו המפלגות החרדיות בנוגע לחוק הגיוס, והוא השיב: "נמאס לי ממכתבים ומאיומים. נגיש חוק גיוס טוב לצה"ל ולמדינת ישראל. אלה שמתנגדים, שיסיקו מסקנות". סגן שר הבריאות יעקב ליצמן ויו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני שיגרו באחרונה מכתב לנתניהו בשם סיעת יהדות התורה, ובו הם דורשים לחדש את חקיקת חוק הגיוס שהחלה בשלהי המושב הקודם.



במכתבם הזכירו השניים לראש הממשלה את הבטחתו כי בתוך חודש מראשית מושב הקיץ תעסוק הממשלה בהסדרת החוק. "בשלהי מושב החורף סוכם שבתוך שלושים יום מתחילת מושב הקיץ (הנוכחי), יימשכו תהליכי החקיקה במטרה להביא לחקיקה סופית וקבועה, כולל כל הקריאות במליאת הכנסת שמאשרת את ההסדר הנ"ל. יצוין כי שלושים יום אלו מסתיימים בימים הקרובים", נאמר במכתב. השניים סיימו את מכתבם באיום מרומז על יציבות הקואליציה והבהירו: "למותר לציין, כפי שנאמר בתחילה, כי לולא הסעיף שנקבע בהסכם קואליציוני בנושא מעמד בני הישיבות, לא היינו שותפים לקואליציה, וכך היא ההנחיה גם לגבי העתיד".