במפלגת העבודה הרוחות סוערות: לאחר שח"כ איתן כבל פרסם בסוף השבוע פוסט בו קרא למפלגה "להתפכח מחזיונות הסכמי השלום על מדשאות הבית הלבן" ולתמוך בסיפוח חד צדדי של גושי ההתנחלויות הגדולים, ובעקבות דברי נחמן שי, שאמר כי יפעל להוריד מעליו את "כתם השמאל", קראה הערב (שבת) המשמרת הצעירה של המפלגה ליו"ר אבי גבאי להשעות את שני הח"כים מכל פעילות.



כזכור, ח"כ כבל פרסם בסוף השבוע פוסט בדף הפייסבוק שלו בו קרא למפלגתו להתפכח מחזון אוסלו, לאמץ תכנית שתספח את גושי התיישבות, להקפיא את הבניה בשאר האזורים ולעשות חשבון נפש מדוע המפלגה לא ממריאה זה שנים ומאבדת את כוחה.



ואילו ח"כ שי, לעומת זאת, אמר בראיון לעיתון המגזר הדתי לאומי "מקור ראשון": "אני לא שמאל ולא שמאלן. כשיתחילו הקמפיינים ידביקו לי את הכתם הזה ונוריד אותו".



 


בתגובה אמר חברם לסיעה ח"כ מיקי רוזנטל כי "אפשר לחשוב כך או אחרת, לתמוך בהיפרדות מהפלסטינים או לומר שזה בלתי מעשי. לחבור לנרטיב של הימין, כאילו שמאל היא עמדה בלתי-לגיטימית זה מעשה נבזי. מדובר במתקרנפים שמוכנים תמורת אהדה של הציבור לוותר על עמדות עקרוניות".

יו"ר המשמרת הצעירה של מפלגת העבודה, יעל סיני, העבירה, כאמור, פנייה ליו"ר המפלגה אבי גבאי, למזכ"ל המפלגה ערן חרמוני ולחברי הסיעה, בה קריאה להשעות את חברי הכנסת איתן כבל ונחמן שי מכל תפקידיהם. "לצערנו בהצעה של ח"כ כבל הוא החליט לאמץ את עמדות הבית היהודי ואת תכנית הסיפוח של בנט. התבטאויותיו של ח"כ נחמן שי הן בבחינת הצטרפות לחבטות הימין בהכפשת מחנה השמאל. שניהם אינם ראויים לייצג את מפלגת העבודה, את ערכיה ואת בוחריה. האמירות התבוסתניות, הפחדניות והאופורטוניסטיות של שני חברי הכנסת הללו מצביעות על אבדן דרך ובלבול ערכי עמוק", אמרה סיני.

לדבריה, "במפלגת העבודה מתנהל זה מספר שנים מאבק קריטי על דמותה, כולי תקווה שהח"כים יישארו נאמנים לציבור שבחר בנו, לתפישת העולם ההיסטורית של המפלגה ויבחרו להיות בצד הנכון".

ובינתיים צייץ ח"כ שי את הדברים הבאים בטוויטר: "חברות וחברים, אני כמובן מצר על השימוש במילה כתם. זאת הייתה תשובה לשאלה שנקטה במונח הלא ראוי הזה. הטענה העיקרית והיחידה בירושלים: איך שמאלן מתמודד על ראשות העיר? אין טיעונים אחרים. המחנה שממול מוטרד מהמועמדות שלי והחל לשחרר טענות כאלה. מפלגתי ואני במרכז-שמאל , כך היה ויהיה".

בתוך כך, בתנועת "שלום עכשיו" העלו פוסט בפייסבוק עם תמונתו של ח"כ שי, וכתבו: " מצורפת תמונה של כתם. נחמן שי הוא כתם על מפלגת העבודה".

הזרם המרכזי במפלגה ויתר על חזון שתי המדינות

"הזרם מרכזי", החוג הגדול ביותר במפלגת העבודה, פרסם הערב תכנית מדינית וביטחונית מטעם יו"ר החוג, ח"כ לשעבר מיכאל בר-זהר, להפרדות מרעיון שתי המדינות ונקיטת מהלכים חד צדדים בשטח. בר זוהר הסביר כי התכנית, שהוגשה ליו"ר המפלגה אבי גבאי, מטילה ספק בסיכוי להגיע בזמן הקרוב לשלום עם הפלסטינים על פי הנוסחה של שתי מדינות לשני עמים ולכן אם בתוך התקופה הקרובה לא יושג פתרון מוסכם על ישראל לפעול באופן עצמאי.

בהודעה הרשמית של הגוף נטען כי "על ישראל לקבוע, מתוך הסכמה לאומית מרבית, מה הם השטחים שיישארו בשליטתה – גושי ההתנחלות הגדולים, גוש עציון, בקעת הירדן וכו'. שטחים אלה יצורפו למדינת ישראל, ויקבעו את גבולה החדש. שאר השטח, ובו הרוב הגדול של האוכלוסייה הפלסטינית יועבר לידי הפלסטינים, הם יוכלו להקים מדינה, להסתפח לירדן או לאמץ שיטה אחרת. עוד נאמר בהודעה כי "ישראל תעשה כל מאמץ לפינוי ההתנחלויות הבודדות שיישארו בשטחים הפלסטינים ולמצוא מענה הולם לצורכי תושביהם".

"כמו כן, בניגוד להתנתקות מרצועת עזה, יישארו כוחות צה"ל בשטח הפלסטיני ומטרתם היחידה - למנוע כל פעולה התקפית נגד ישראל. לנוכחות של צה"ל לא ייקבע מועד סיום אלא אם ייחתם בעתיד להסדר שלום מלא עם הפלסטינים. ישראל תמשיך במאמציה להגיע לשלום ותהיה מוכנה לדון בכל ההיבטים של הסדר אפשרי. יחד עם זאת, הפתרון המוצע יקבע גבולות של קבע לישראל, וישמור על בטחונה. פתרון זה, שאיננו זקוק לאישור מרמאללה, יסיר מעל צווארנו את אבן הריחיים של שליטה במיליוני פלסטינים".

"במשך 20 שנה ניסו להגיע פה לפתרון של שתי מדינות. זה לא הולך והגיע הזמן לפתרון אחר", אמר בר זוהר למעריב. בחוג המרכזי חברים חברי הכנסת איתן ברושי, חיליק בר, נחמן שי איילת נחמיאס ורבין, רויטל סויד, לאה פדידה, עמר בר לב ויו"ר קק"ל דני עטר. "שלחנו לכולם את התכנית. חלקם השיבו וחלקם לא אבל התכנית היא מטעם הזרם המרכזי", טען בר זוהר.

במפלגת העבודה הדעות חלוקות

ח״כ עמיר פרץ אמר על יוזמתו של חבר הכנסת איתן כבל כי הוא "מברך על יוזמת כבל, שמאתגר את השיח המדיני בתוך המחנה הציוני, אך למרות ההסכמה הרחבה כי הגושים יהיו חלק ממדינת ישראל בכל הסכם עתידי, זה צריך להתקיים במסגרת הסכם כולל ולא בצעדים חד-צדדיים".

ח"כ איציק שמולי, לעומת זאת, טען כי "אינני סבור שמה שנדרש מצדנו הוא התפכחות אלא אמונה בצדקת הדרך. אני מתנגד ליוזמה, שבטווח הקצר עלולה להביא לביטול הסכמי אוסלו ולהסלמה ביטחונית ומדינית ובהמשך להרחקת הסיכוי להיפרדות במקום להשגתו - כשהפלסטינים יודיעו כי תביעתם מעתה היא אזרחות שווה במדינה אחת שישראל החלה לספח חד צדדית״.

ח"כ איתן ברושי הוסיף: "הדבר העיקרי העומד לנגד עיננו, הוא ההכרעה ההיסטורית 51 שנה אחרי מלחמת ששת הימים- האם תהיה כאן מדינה אחת כן או לא. החלטה כזו צריך לקבל במשאל עם. בהנחה שרוב הציבור מתנגד למדינה האחת, ישנן עוד אפשרויות להסדר עתידי .מפלגת העבודה צריכה להוסיף לפני צרוף המילים "יהודית ודמוקרטית" את המילה בטחון, כך שכל הסדר עתידי יתבסס על בטחון ומדינה יהודית ודמוקרטית".

מזכ"ל המפלגה ערן חרמוני טען כי "ח"כ איתן כבל בהחלט הציג במאמרו מספר רעיונות אמיצים ופרגמטיים הדרים בכפיפה אחת עם עקרון ההיפרדות של תנועת העבודה - כפי שאושר מחדש רק באפריל האחרון במסגרת הצהרתו המדינית של יו"ר המפלגה אבי גבאי בפני ועידת המפלגה - ואשר באמצעותם תוכל מדינת ישראל להבטיח עצמה כמדינה יהודית ודמוקרטית".