מפלגת העבודה שוברת ימינה. לאחר שח”כ איתן כבל פרסם בסוף השבוע מאמר שבו קרא למפלגה “להתפכח מחזיונות הסכמי השלום על מדשאות הבית הלבן” ולתמוך בסיפוח חד־צדדי של גושי ההתנחלויות הגדולים, התראיין הבוקר (ראשון) בכאן ב וב-103FM חבר הכנסת מהמחנה הציוני, התייחס לתוכנית שהציע וטען כי "לא מדובר בתוכנית שלום אלא להצלת השלום".



"אני רוצה לעשות סדר בדברים שלי", פתח כבל, "החשש הכבד והגדול שלי הוא שמדינת ישראל תהיה מדינה דו לאומית כמו שבימין והשמאל הקיצוני רוצים שיקרה. אני אומר זאת בצורה ברורה - התוכנית היא להצלת השלום כדי שאם בעוד 10 או 20 שנה יהיה סיכוי לתהליך שלום, לא נמצא את עצמנו מול שוקת שבורה. אני אומר כי כל מה שמעבר לגושים הוא נתון למשא ומתן וכי כל מה שנמצא בגושים יוחל עליו החוק הישראלי. אני מעדיף את אלה שנמצאים בגושים על שני מיליון פלסטינים. לא תהיה אזרחות ישראלית לפלסטינים כי אתה לא הופך את השטח לשטח ישראל". 
כשנשאל האם תהיה אזרחות אחת לישראלים ואחרת לפלסטינים בשטחי הגושים השיב כבל בחיוב. "אם נפתלי בנט מחר בבוקר יאמר שהוא מוכן לנהל משא ומתן על כל מה שמעבר לגושים, אז אוכל לומר עליו שהוא התפכח. כל הרצון שלנו הוא למנוע את התרחבות ההתנחלויות מחוץ לגושים. לא לבנייה ציבורית ופרטית. זה כדי שישראל לא תהפוך מדינה דו-לאומית", ציין בנוסף. 

"להחיל את החוק הישראלי על הגושים". אריאל. צילום: גילי יערי, פלאש 90

 
"מקבל חיבוק חם מהמפלגה"

"אף אחד מאיתנו לא רוצה לחזור לימים של אוסלו", ציין חבר הכנסת, "החלום של אוסלו היה שיש מישהו בצד השני. אני טוען שלא רק ישראל אשמה. אוסלו מת, נגמר, אין מנהיג פלסטיני שאפשר להגיע איתו לשינוי. אילולא רבין היה נרצח אני לא יודע איך הוא היה ממשיך. אני אעשה את הכל שמדינת ישראל לא תהיה דו-לאומית".

כשנשאל מדוע התפכח דווקא עכשיו כשמפלגת העבודה נחלשת בסקרים השיב: "כחבר כנסת זכיתי בכל פרס אפשרי אך מתהפכת לי הבטן מהמחשבה מה אשאיר לילדיי ונכדיי בעתיד. אנחנו עלולים להשאיר להם מדינה דו לאומית. אני רוצה שתי מדינות נפרדות וכל יום שעובר מונע את הצעד הזה. צריך לעצור את זה לאלתר".


 
"אני מקבל מהמפלגה שלי חיבוק ענק על האמירות שלי", סיפר כבל, "אמנם לא דיברתי על הנושא עם יו"ר המפלגה, אבי גבאי, אך הוא העביר לי מסר בתוכנית מקבילה שמפלגת העבודה מתנגדת לסיפוח. אני לא מעוניין להוביל לוויכוח אלא דורש דיון ענייני ומקצועי. אבי גבאי הוא יושב ראש המפלגה ותמכתי בבחירה בו. מותר שיהיו גם אי הסכמות".

"הצעת כבל - קשקוש"

השר לשעבר אברהם (בייגה) שוחט מטעם מפלגת העבודה התייחס בכאן ב לתוכניתו של כבל וכינה אותה "קשקוש אחד גדול". "המאמר הזה הוא חסר ערך", ציין שוחט, "אני פשוט לא מצליח להבין את ההיגיון שבהצעה הזאת. איתן מציע דבר אחד שהוא אחר מהעמדה של מפלגת העבודה כשהוא רוצה לספח את הגושים. אני חושב שזה לא לצורך ולא לעניין. אני חושב שאוסלו לא היתה טעות והניסיון להגיע לפשרה היא חיונית לקיומנו". 

השר לשעבר שוחט. צילום: אריאל בשור


בנוסף, הודיע אמש הזרם המרכזי במפלגה כי הוא מוותר על חזון שתי המדינות. בהודעה נאמר כי “הזרם מרכזי”, החוג הגדול ביותר במפלגת העבודה, אימץ את תוכניתו המדינית והביטחונית של יו”ר החוג, ח”כ לשעבר מיכאל בר־זהר, להיפרדות מרעיון שתי המדינות ונקיטת מהלכים חד־צדדיים בשטח.
בר זוהר הסביר כי התוכנית, שהוגשה ליו”ר המפלגה אבי גבאי, מטילה ספק בסיכוי להגיע בזמן הקרוב לשלום עם הפלסטינים על פי הנוסחה של שתי מדינות לשני עמים. לכן, אם בתוך התקופה הקרובה לא יושג פתרון מוסכם, על ישראל לפעול באופן עצמאי.
 
“על ישראל לקבוע, מתוך הסכמה לאומית מרבית, מה הם השטחים שיישארו בשליטתה – גושי ההתנחלות הגדולים, גוש עציון, בקעת הירדן וכו’. שטחים אלה יצורפו למדינת ישראל, ויקבעו את גבולה החדש. שאר השטח, ובו הרוב הגדול של האוכלוסייה הפלסטינית, יועבר לידי הפלסטינים, הם יוכלו להקים מדינה, להסתפח לירדן או לאמץ שיטה אחרת”, נאמר בהודעה.
 
עוד נאמר כי “ישראל תעשה כל מאמץ לפינוי ההתנחלויות הבודדות שיישארו בשטחים הפלסטיניים ולמצוא מענה הולם לצורכי תושביהם”. כמו כן, בניגוד להינתקות מרצועת עזה, יישארו כוחות צה”ל בשטח הפלסטיני ומטרתם היחידה - למנוע כל פעולה התקפית נגד ישראל. לנוכחות של צה”ל לא ייקבע מועד סיום, אלא אם ייחתם בעתיד הסדר שלום מלא עם הפלסטינים.
 
“ישראל תמשיך במאמציה להגיע לשלום ותהיה מוכנה לדון בכל ההיבטים של הסדר אפשרי. עם זאת, הפתרון המוצע יקבע גבולות של קבע לישראל, וישמור על ביטחונה. פתרון זה, שאיננו זקוק לאישור מרמאללה, יסיר מעל צווארינו את אבן הריחיים של שליטה במיליוני פלסטינים”, מצוין עוד בהודעה.
“במשך 20 שנה ניסו להגיע פה לפתרון של שתי מדינות. זה לא הולך והגיע הזמן לפתרון אחר”, אמר בר זוהר ל"מעריב־השבוע".
 
בחוג המרכזי חברים הח”כים איתן ברושי, חיליק בר, נחמן שי, איילת נחמיאס ורבין, רויטל סויד, לאה פדידה, עמר בר לב ויו”ר קק”ל דני עטר. בתוך כך פרסם בסוף השבוע ח”כ כבל פוסט בדף הפייסבוק שלו, שבו קרא למפלגתו להתפכח מחזון אוסלו ולאמץ תוכנית שתספח את גושי ההתיישבות ותקפיא את הבנייה בשאר האזורים. כמו כן קרא לעשות חשבון נפש מדוע המפלגה לא ממריאה זה שנים ומאבדת את כוחה.
 
ואילו ח”כ שי אמר בראיון לעיתון המגזר הדתי לאומי “מקור ראשון”: “אני לא שמאל ולא שמאלן. כשיתחילו הקמפיינים ידביקו לי את הכתם הזה ונוריד אותו”.
בתגובה אמר חברם לסיעה ח”כ מיקי רוזנטל: “אפשר לחשוב כך או אחרת, לתמוך בהיפרדות מהפלסטינים או לומר שזה בלתי מעשי. לחבור לנרטיב של הימין כאילו ששמאל היא עמדה בלתי־לגיטימית, זה מעשה נבזי. מדובר במתקרנפים שמוכנים תמורת אהדה של הציבור לוותר על עמדות עקרוניות”.
ח”כ איציק שמולי אמר על תוכנית כבל: “אינני סבור שמה שנדרש מצדנו הוא התפכחות, אלא אמונה בצדקת הדרך. אני מתנגד ליוזמה, שבטווח הקצר עלולה להביא לביטול הסכמי אוסלו ולהסלמה ביטחונית ומדינית, ובהמשך להרחקת הסיכוי להיפרדות במקום להשגתו - כשהפלסטינים יודיעו כי תביעתם מעתה היא אזרחות שווה במדינה אחת שישראל החלה לספח חד־צדדית״.
 
יו”ר המחנה הציוני אבי גבאי אמר אמש בתוכנית “פגוש את העיתונות” כי “כל אחד יכול לבוא עם רעיונות, אבל התפיסה שלנו היא היפרדות ולא סיפוח. זה אושר בוועידת המפלגה לפני כחודש”. ואילו ח”כ נחמן שי חזר בו מהביטוי “כתם” וצייץ בטוויטר: “חברות וחברים, אני כמובן מצר על השימוש במילה כתם. זאת הייתה תשובה לשאלה שנקטה את המונח הלא ראוי הזה. מפלגתי ואני במרכז - שמאל , כך היה ויהיה”. בעקבות התבטאויות כבל ושי קראה אמש יו”ר המשמרת הצעירה של העבודה יעל סיני להשעות את השניים מכל תפקידיהם במפלגה.

עריכה מטעם 103FM: איתמר זיגלמן