בין המעצמות: העיתון הפרו-סעודי א-שרק אל-אווסט היוצא בלונדון מדווח הבוקר (שבת) כי דיפלומטים מערביים חשפו בפניו הסתייגויות אמריקאיות להבנות בין ישראל לרוסיה בנוגע לעתידו של משטר אסד. על פי הדיווח, הממשל האמריקאי מתנגד לאישור הישראלי לאסד להשתלט מחדש על שלושה אזורים אסטרטגיים בדרום המדינה, וזאת בשל הרצון האמריקאי להמשיך ולהפעיל לחץ על אסד.



כזכור, ביום שני האחרון דווח במהדורת "החדשות" כי ישראל ורוסיה הגיעו להסכמות ביטחוניות, במסגרתן יורשה לצבא סוריה להשתלט מחדש על דרום מדינתו, ולהגיע עד לגבול עם ישראל, אך איראן וחיזבאללה לא ייקחו חלק בכיבוש האזור.



שר הביטחון ליברמן ושר ההגנה הרוסי שויגו במוסקבה. צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון
שר הביטחון ליברמן ושר ההגנה הרוסי שויגו במוסקבה. צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון




בתמורה להסכמה הישראלית להורדת הכוחות הסורים לגבול הישראלי, רוסיה תתחייב למנוע נוכחות של כוחות איראן, חיזבאללה וכוחות שיעיים נוספים, ואף תקרא באופן פומבי לכל הגורמים הזרים לצאת מהמדינה. בנוסף לכך, ישראל תשמר את חופש הפעולה שלה בסוריה. על פי דיווח בערוץ 10, גם משטר אסד הסכים גם הוא לסיכום, מתוך הבנה כי מדובר בהסכמה ישראלית לחזרה של צבאו לגבול רמת הגולן.



ביום רביעי האחרון נפגש שר הביטחון אביגדור ליברמן עם מקבילו הרוסי סרגיי שויגו, והשניים דנו בנוגע למצב בסוריה. במהלך הפגישה אמר ליברמן לשויגו כי "ישראל מעריכה את ההבנה של רוסיה לצרכינו הביטחוניים, במיוחד במצב בגבולנו הצפוני. חשוב להמשיך את הדיאלוג בינינו ולשמור על הקו הפתוח בין צה"ל לצבא רוסיה, בכל הנושאים שעל הפרק".