חבר הכנסת אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) קרא היום (שבת) לחקירה בינלאומית של נסיבות מותה של רזאן אנג'אר בת ה-21, פרמדיקית פלסטינית שנורתה ביום שישי למוות בהפגנות בגבול הרצועה. הפלסטינים טוענים כי אנג'אר, שהתנדבה לסייע לפצועים בשטח, נורתה ונהרגה מאש צלפים של צה"ל באזור חאן יונס. "יש לאפשר למשלחת חקירה בינלאומית להגיע לעזה ולחקור את מותה של רזאן יחד עם מקרים נוספים של הרג אזרחים ועיתונאים פלסטינים על ידי צלפים", אמר ח"כ טיבי.



ח"כ טיבי

בתוך כך, בצבא פתחו בחקירת האירוע. "מקרים בהם נטען כי אזרח נהרג מירי צה"ל מתוחקרים באופן יסודי על-ידי דרגי הפיקוד הרלוונטיים ונבדקים על-ידי מנגנון התחקור המטכ״לי, וכך ייעשה בנוגע לטענות הנוכחיות. ממצאי התחקירים מועברים לפרקליטות הצבאית", אמרו בצה"ל.



מלבד זאת, בצה"ל הסבירו כי הוא "פועל באופן שוטף להפקת לקחים מבצעיים ולצמצום מספר הנפגעים מירי במרחב גדר הגבול ברצועת עזה. למרבה הצער, חמאס פועל באופן מכוון ומתוכנן לסיכון אזרחים, כאשר מדי שבוע הוא מציב בחזית הפרות הסדר האלימות ילדים צעירים, נערים ונשים, הנשלחים לגדר ומשמשים בפועל "מגן אנושי" למימוש מטרות החמאס. צה"ל שב ומזהיר את האזרחים מהתקרבות לגדר ונטילת חלק באירועים האלימים ובפיגועים. צה"ל ימשיך לפעול באופן מקצועי ובנחישות להגנה על אזרחי ישראל ועל תשתיות הביטחון".



במהלך כנס שנערך היום בוואדי ערה התייחס חבר הכנסת למקרה ואמר: "הריגת הפרמדיקית רזאן נג׳אר היא פשע מלחמה נתעב. היא בוצעה על ידי צלף מוג לב ונפשע שראה אחות עם חלוק לבן ולחץ על ההדק".



"האם הצלף רקד וצהל כשפגע במטרה והאם שר הביטחון יעניק לו צל׳ש?", שאל ח"כ טיבי. לדבריו "רזאן היא שהידה נעלה שנהרגה תוך כדי עבודה קדושה של הגשת סיוע לפצועים. גם ניקי היילי (שגרירת ארה"ב באו"ם) וארה"ב, שמנעו החלטה במועצת הביטחון, נושאים באחריות לרצח הנורא הזה של רזאן", אמר טיבי.



שר הבריאות הפלסטיני, ג'ואד עואד, טען כי אנג'אר נורתה כשהיא לובשת מדים של אנשי הצוות הרפואי. לפני שנורתה אנג'אר התראיינה לכלי תקשורת פלסטיני, ואמרה שהיא גאה בכך שהיא מסייעת לפצועים. אנג'אר צולמה זמן קצר לאחר הירי לובשת חלוק לבן.



התקשורת הערבית והרשתות החברתיות כולן עסקו במהלך סוף השבוע במותה של הצעירה הפלסטינית והיא כונתה "שהאידה". מפלגתו של ח"כ טיבי, מפלגת תע"ל, פרסמה כרזה עם תמונתה של רזאן בליווי הכתובת "אין ערך נעלה יותר מאשר השהדאה".



יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה, צייץ בטוויטר: "אנחנו יודעים איפה כל כדור הגיע, הכל היה מדויק ומדוד". כך טען הצבא בעצמו. ואתמול? ירי הצלפים הגיע לפלג גופה העליון של החובשת רזאן נג'אר בת 21, שטיפלה בפצועים מההפגנות על גבול עזה. בראיונות קודמים סיפרה איך היא גאה לשרת את מולדתה ולהציל אנשים. היום חיי המלאכית המטפלת נלקחו".



גם באו"ם גינו

גורמי או״ם הצטרפו לאלו שגינו את הריגתה של הצעירה הפלסטינית. "יש לאפשר לאנשי סגל רפואי לבצע את תפקידם בלא חשש מפני מוות או פציעה", אמר המתאם ההומניטרי, ג׳יימי מקגולדריק. "הרג אשת סגל רפואי, שנשאה על גופה אמצעי זיהוי ברורים, על ידי כוחות ביטחון במהלך הפגנה היא מעשה מתועב. קשה לראות כיצד אפשר ליישב אותו עם חובתה של ישראל, ככוח הכובש, להבטיח את רווחת האוכלוסייה בעזה".



התקריות האחרונות הללו באות בעקבות דיווחים על כך ש- 245 אנשי סגל רפואי ו־40 אמבולנסים נפגעו במהלך עימותים בעזה לאחרונה, כפי שעולה מנתוני משרד הבריאות הפלסטיני, אגודת הסהר האדום הפלסטיני, אגודת הסיוע הרפואי הפלסטינית וועדות איגוד עובדי הרפואה. רבים מהם נפגעו מאש חיה.



"לפי דיווחים, רזאן סייעה למפגינים פצועים ולבשה מדים של מגישי עזרה ראשונה, שהודות להם ניתן היה לזהותה גם מרחוק כאשת סגל רפואי", אמר ג׳יימס הינן, העומד בראש משרד נציבות זכויות האדם של האו״ם. "דיווחים מעידים על כך שהיא נורתה במרחק של כמאה מטר מהגדר. משפט זכויות האדם הבינלאומי, החָל בהקשר זה במקביל למשפט ההומניטרי הבינלאומי, מתיר שימוש בכוח קטלני רק כמוצא אחרון ובעת סכנה מיידית של מוות או פציעה קשה. קשה מאוד לראות כיצד נשקפה מרזאן סכנה כזאת לכוחות הישראליים שהוצבו בעמדות ההגנה מעברה השני של הגדר כשהם חמושים וממוגנים היטב".



ארגון הבריאות העולמי קרא להגן בכל עת על אנשי סגל רפואי ומטופלים. ד״ר ג׳רלד רוקנשאוב, העומד בראש משרד ארגון הבריאות העולמי בשטח הפלסטיני הכבוש, אמר: "היום, מחשבותינו נתונות למשפחתה של ראזן, ולעמיתינו ועמיתותינו באגודת הסיוע הרפואי הפלסטינית. אסור שיתבצעו מתקפות כאלה על מערך הטיפול הרפואי, ועלינו להגביר את מאמצינו להבטיח הגנה לעובדי הבריאות שלנו המצויים בקו החזית. המשפט הבינלאומי קובע חובות ברורות להגנה על אנשי סגל רפואי, ואת אלה יש לכבד".



שליח האו"ם לתהליך השלום הישראלי-פלסטיני, ניקולאי מלדנוב, מסר בהודעה שפרסם בטוויטר כי "מחשבותיי ותפילותיי עם משפחתה של רזאן א-נג'אר. אנשי רפואה אינם מטרה". לדבריו, "ישראל חייבת למתן את השימוש שלה בכוח, וחמאה חייב למנוע אירועים בגבול. הפלסטינים בעזה סבלו מספיק".



אלפים בהלוויית הפרמדיקית. צילום: רשתות ערביות
אלפים בהלוויית הפרמדיקית. צילום: רשתות ערביות