ישראל שיתפה הלילה את מעצמות אירופה במסמכים הסודיים מתוך ארכיון הגרעין האיראני, המצביעים על נחישותה של איראן להפוך למדינה בעל יכולות גרעיניות, כך נחשף הבוקר (שני) ב"The Times" הבריטי. במסגרת זו, הועברו ממצאים לשירותי הביטחון של בריטניה, צרפת וגרמניה, זאת בטרם נסיעתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לפגישות עם מנהיגי המדינות השבוע. בישיבת הממשלה אתמול הבהיר רה"מ שמטרתו היא לשכנע את שלוש המדינות להצטרף להחלטתו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ לסגת מעסקת הגרעין.



אחד ממסמכי המפתח, שהגיע לידי העיתון הבריטי, הוא תזכיר שבו מוטלת אחריות רשמית על משרד ההגנה האיראני בנושא העשרת אורניום לשם מטרות צבאיות, מצד גורמים בממשל האיראני. מסמך זה, כמו רבים אחרים, הוא חלק מ-100 אלף מסמכים שהשיגו סוכני המוסד, כך על פי הדיווח, בחודש ינואר האחרון.



במסמך שנחשף ב"טיימס", בו הועברו פקודות מרשות האנרגיה הגרעינית האיראנית למשרד הביטחון בטהרן בשנת 2001, הוסמך הצבא האיראני לקחת על עצמו את המשימה להעשיר אורניום על ידי צנטריפוגות ברמות של בין שלושה אחוזים ל-90 אחוזים. רמת העשרה הנמוכה, כך נטען בדיווח, עולה בקנה אחד עם השימושים הגרעיניים האזרחיים, אך האחוז הגבוה יותר מצביע על כוונה לייצר נשק אטומי. על המסמך חתום בשם הצבא האיראני אמיר דריבאן עלי שמקאמי, היועץ הצבאי של המנהיג העליון האייתוללה עלי חמינאי, ומי שמשמש כמזכיר המועצה לביטחון לאומי.



מקרון ומרקל. קיבלו לידיהם את המסמכים. צילום: רויטרס
מקרון ומרקל. קיבלו לידיהם את המסמכים. צילום: רויטרס



דיוויד אולברייט, מפקח גרעיני לשעבר בעיראק, אמר ל"טיימס" כי "הישראלים צדקו בביקורת שלהם על ההכחשה האיראנית בנושא תוכנית הגרעין שלהם, וחוסר הרצון שלהם לאפשר לפקחים לפקח על מתקניהם. סבא"א פיקחה על מתקנים בדרום אפריקה ובטאיוואן בעבר, לאחר שהביאו לסיום תוכניות הנשק הגרעיני שלהם".



מארק פיצפטריק, מומחה לאי הפצה במכון הבינלאומי למחקרים אסטרטגיים, אמר כי ממצאי הארכיונים מצביעים על כך ש"לאיראן הייתה אסטרטגיית גידור איתנה. כעת, לא צריך לבטל את עסקת הגרעין, אלא להשתמש במטמון הישראלי כדי להמשיך במאמצי לאמת את הדברים עם הרמזים שיצביעו היכן יש לחפש".



נתניהו ינסה לשכנע את מיי בפגישתם כי ההסכם עם איראן היה לא חוקי, מכיוון שהתבסס על שקרים. טענתו היא כי האיראנים מעולם לא הפסיקו לקדם את תכנית הנשק הגרעינית שלהם. "מה שאיראן אמרה לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית בנוגע ליכולות שלה נשמע מגוחך לעומת מה שמצאנו בארכיון שלהם", אמר קצין מודיעין ישראלי בכיר שהיה מעורב בניתוח המסמכים שאותרו לפני כחמישה חודשים.



לדבריו, "איראן אמרה שהיא ביצעה רק מחקרים מדעיים בנושא, אך גילינו שהיא ניהלה תכנית נשק גרעיני שכללה הוראות מפורשות שהועברו בנושא מהדרגים הגרעיניים".