ועדת הכנסת קיבלה היום (שני) את בקשתה של ח״כ אורלי לוי-אבקסיס לפיה לא יפוטר יועץ פרלמנטרי שחלה במחלה קשה. בדיון, שנערך בהמשך להמלצת הוועדה הציבורית, סיפרה ח״כ לוי-אבקסיס כי היועצת שלה חלתה בסרטן וכי היא עוברת טיפולים כימותרפיים שאינם מאפשרים לה להגיע למשכן הכנסת. עם זאת, היא ממשיכה לעבוד ככל יכולתה בנסיבות הקיימות. וועדת הכנסת אישרה פה אחד את הבקשה ואף הרחיבה לעשות וקבעה תקדים: לא יפוטר יועץ פרלמנטרי שחלה במחלה קשה ויאושר תקן נוסף לזמן מוגבל לסייע בתקופה הזאת.
 
לאחר שחלתה הדוברת של ח״כ לוי-אבקסיס בסרטן, הבטיחה לה חברת הכנסת כי היא לא צריכה לדאוג לגבי מקום עבודתה, ומיד פנתה ליו״ר הכנסת בבקשה לאפשר לה להמשיך להעסיק אותה. במכתב כתבה: ״למרבה הצער, היועצת הפרלמנטרית שלי, רעות סוקולסקי, חלתה לאחרונה במחלת הסרטן והחלה בטיפולי כימותרפיה דחופים. על אף גילה הצעיר (28), רעות משמשת כיועצת פרלמנטרית בכנסת מזה מספר שנים ובחצי שנה האחרונה היא מועסקת כיועצת בלשכתי, מלווה אותי בכנסת ומחוצה לה ועושה את תפקידה נאמנה ועל הצד הטוב ביותר".
 
"ברצוני להבטיח לרעות הן את האפשרות לנוח ולדאוג לבריאותה והן את האפשרות להמשיך ולהישאר בתפקידה ככל שתוכל וככל שתבחר לעשות כן״. הנושא הועבר לטיפול חשב הכנסת שעדכן את ח״כ לוי אבקסיס כי אין בתקנון הכנסת אפשרות לעשות דבר כזה, וכי אם היא אינה יכולה להגיע לעבודה יהיה עליה לפטר אותה. חברת הכנסת לא קיבלה את הפתרון המוצע ופנתה לוועדה הציבורית בהרכב של שלושה שופטים שקבעו כי ״מדובר בסוגיה רגישה וחריגה, המחייבת פתרון אנושי החורג מהכללים הרגילים״.


 חולה סרטן עובר בדיקה בבית חולים. צילום: חן לאופולד, פלאש 90
חולה סרטן עובר בדיקה בבית חולים. צילום: חן לאופולד, פלאש 90

 

ח״כ לוי אבקסיס אמרה בתגובה: ״ההחלטה שהתקבלה היום משדרת מסר ברור כי יש חשיבות עליונה לכך שדווקא ברגעים הקשים, כשאדם מרגיש שהקרקע נשמטת תחת רגליו עקב מחלה קשה, מעסיקיו ידעו לספק לו את הביטחון התעסוקתי והשקט הנפשי כדי להתמקד בהליך ההחלמה. כידוע, חלק מרכזי בתהליך ההחלמה של אדם שחלה במחלה קשה, תלוי בשמירה על שגרת חייו והאפשרות לתת לו לקיים אותה ככל שהוא יכול וחפץ בכך. היום זה יום בשורה שיוצאת מכנסת ישראל. את הבשורה נישא הלאה מתוך כוונה לנסות ולהתאימה לשוק העבודה בישראל, על מנת להבטיח שעובדים שנפלו למחלה קשה לא יופקרו. אני מודה לחברי הכנסת שתמכו באופן גורף בבקשה והוכיחו שאנושיות קודמת לכל״.