ראש הממשלה בנימין נתניהו נחת היום (שני) בברלין ונפגש עם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל. לאחר הפגישה הדגישה מרקל את חשיבות היחסים בין שתי המדינות: "אחרי הפשע הגדול של השואה אנחנו עומדים כאן כבני ברית, אבל אנחנו צריכים לעבוד על כך כל יום". מרקל התייחסה לנושא האיראני ואמרה שאל אף חילוקי הדעות בין המדינות בנושא, היא מבינה את הסכנה שנשקפת מטהרן לישראל. נתניהו אמר בתום המפגש כי "סנקציות על איראן עוצרות את מכונת הכסף שממנת את הטרור". 



מרקל ונתניהו הערב בברלין. צילום: AFP
מרקל ונתניהו הערב בברלין. צילום: AFP

ביקור נתניהו בגרמניה


"שוחחנו כמובן על עניינים מדיניים, על הסכם הגרעין כמו גם על ההשפעה של איראן בסוריה. למרות שיש לנו חילוקי דעות על הצלחתו של הסכם הגרעין, גרמניה לא ביטלה את ההסכם ואנחנו עומדים מאחוריו", אמרה הקנצלרית, "אבל אנחנו כן מבינים שההשפעה האיראנית פוגעת בביטחון הכללי וגם של ישראל. ואנחנו מבינים את החשיבות של בחינה מחדש את הניסויים הבליסטיים שאיראן עושה".



על הנושא הפלסטיני אמרה מרקל :"דיברנו על ההזדמנויות בין ישראל לפלסטינים, אנחנו מבינים שהמצב מורכב ואין שיחות כרגע. דיברנו גם על עזה והמוות של נשים וילדים וניסיונות הפגיעה בישראל". 




צילום: AFP
צילום: AFP





צילום: AFP
צילום: AFP



גם ראש הממשלה הדגיש כמובן את האיום האיראני על הסכנה לשלום העולם: "אני חושב שהאתגר הגדול שהעולם ניצב מולו היום הוא האיום שמגיע מקבוצות אסלאמיות קיצוניות שמנסות להשיג נשק גרעין. חמינאי אמר רק אתמול שצריך לסלק את ישראל כי היא סרטן. רק לפני 70 שנה מישהו אמר שצריך להשמיד את העם היהודי". 



לדברי נתניהו, "איראן קוראת להשמדת ישראל והיא מנסה גם להשיג נשק גרעיני, שוחחנו אני והקנצלרית על הניסיונות האלה, ואני חושב שזה חשוב שהסוכנות לאנרגיה אטומית תבחן את המידע הזה. המידע הרחב הזה. וזה חשוב למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני ואני שוב אומר שאנחנו לא ניתן לזה לקרות". 



הבוקר, בעלייה למטוס אמר ראש הממשלה: "אני יוצא לפגישה עם שלושה מנהיגים ואדבר על שני נושאים: איראן ואיראן. הנושא הראשון הוא הגרעין והנושא השני הוא בלימת התבססות של איראן בסוריה".



לטיסה הצטרפו רעיית ראש הממשלה ושר התקשורת איוב קרא, שאמר: "אני מצטרף לנסיעה במסגרת תפקידי כשר התקשורת, אפגש עם שר התקשורת של צרפת. וגם בעבר אתה יודע הייתי השר לשיתוף פעולה אזורי ויש נושאים שנוגעים לאזור שלנו בנסיעה הזאת".

כשאחד העיתונאים שאל את רשת ראש הממשלה על מקרה התקיפה של מנכ"ל משרד רה"מ אלי גרונר, עליה דווח ב"הארץ", היא סירבה להגיב, הסתובבה לעבר רה"מ ואמרה לו: "תראה מה הם שואלים אותי".

הביקור הראשון באירופה מאז פרישת ארה"ב מהסכם הגרעיןזהו ביקורו הראשון של נתניהו באירופה לאחר פרישתה של ארה"ב מהסכם הגרעין. שלוש המעצמות - בריטניה, גרמניה וצרפת - עדיין מאמינות כי הדרך הנכונה לבלימת הגרעין האיראני היא במסגרת ההסכם שנחתם בשנת 2015 בתקופת שלטונו של אובמה. עם זאת, באירופה קיים רצון להתגמש לקראת ארה"ב וישראל ולהכניס בהסכם תיקונים שיכללו גם סנקציות נגד ניסויים בטילים בליסטיים. 
ביקורו של נתניהו בפריז נולד בעקבות שיתוף פעולה "עונות מצטלבות ישראל־צרפת 2018". לרגל חגיגת עצמאות ה־70 למדינה החליטו ממשלות ישראל וצרפת לשים דגש על חיזוק יחסי הידידות ושיתופי הפעולה בין המדינות. למטרה זו חתמו הממשלות על הסכם לקיום עונה של אירועים ישראליים בצרפת ובמקביל עונת אירועים צרפתיים בישראל. 
במסגרת ההסכם יתקיימו כ־300 אירועים בשתי המדינות: כנסים, תערוכות, הצגות, קונצרטים, סדנאות ועוד. האירועים יתקיימו במגוון תחומים: מדע וחדשנות, אמנות חזותית, מוזיקה, קולינריה, ספרות ותיאטרון. האירועים זוכים לתמיכה כספית ממשלתית מתקציב מיוחד שהוקצה לכך.