אם לא יחול שינוי של הרגע האחרון, הקבינט אמור לדון ביום ראשון הקרוב בתוכניות לשיפור המצב בעזה על מנת להקל ולמנוע את המשבר ההומניטרי ברצועה. בפני הקבינט אמורות לעלות כמה אופציות, כולל תוכנית "האי המלאכותי" הוותיקה של השר ישראל כ"ץ שתוצג רשמית בפני השרים ותעלה לדיון, אך הסיפור האמיתי היא תוכנית גדולה לשיקום עזה שמכין שליח האו"ם למזרח התיכון, ניקולאי מלדנוב.



גורמים מדיניים רמי דרג בישראל אמרו ל"מעריב" כי "מלדנוב עובד קשה וללא הפסקה על תוכנית מרשל גדולה המבוססת בחלקה על התוכנית שהציג בזמנו מתאם הפעולות בשטחים האלוף פולי מרדכי". על פי גרסה זו, מדובר בהקמת מפעלים ותשתיות לשיקום עזה בשטח סיני ואולי גם ברצועה עצמה, בכספים שיגייס האו"ם ובתזרים הקהילייה הבינלאומית.



לשליח מלדנוב קשרים טובים בצמרת הישראלית, והוא נהנה מאמונם של בכירים רבים, בהם אביגדור ליברמן. שר הביטחון אמר אתמול בכנס רואי החשבון כי מי שחושב ששיפור המצב ההומניטרי ברצועה ישנה את המציאות על הגדר ויפסיק את מאמצי החמאס לפגוע בישראל - טועה. ליברמן סקפטי מאוד לגבי התועלת בשיקום הרצועה, אך לא יטרפד, כנראה, את תוכניתו של שליח האו"ם. הווטו הישראלי שהיה מוטל עד כה על הזרמת כסף קטארי לשיקום הרצועה יבוטל, כנראה, אף הוא. גם ראש הממשלה בנימין נתניהו התבטא בימים האחרונים באשר לדחיפות בהקלת המשבר ההומניטרי ברצועה וייתכן כי יציג בקבינט תוכניות משלו לצורך זה.



שליח האו"ם למזה"ת מלדנוב (שני מימין) בחברון. צילום: רויטרס
שליח האו"ם למזה"ת מלדנוב (שני מימין) בחברון. צילום: רויטרס



במקביל, מתחדד העימות בצמרת המדינית־ביטחונית באשר לדרך הפעולה הישראלית נגד טרור העפיפונים שמבעיר את עוטף עזה, תרתי משמע. השר לביטחון הפנים גלעד ארדן דרש אתמול לראות בכל מפריח עפיפונים טרוריסט ולהפעיל אמצעי סיכול בזמן אמיתי נגדו, בדיוק כפי שמסוכלות חוליות שיורות רקטות או טילים.



בצה"ל דוחים את הדרישה הזו על הסף. על פי גורמים צבאיים, העפיפונים מופרחים בדרך כלל מבתים, אין שום אפשרות להוריד בית בכל פעם שעפיפון יוצא ממנו, בדרך כלל מדובר בילדים ופגיעה בהם תוך גרימת נזק סביבתי קשה עלולה ליצור הרבה יותר נזק לישראל מאשר העפיפונים עצמם. ישנה גם אפשרות נוספת, והיא החלטה אסטרטגית לראות בעפיפונים איום מיידי כפי שהוגדרו הנסיונות לפגוע בגדר, ולגבות מחמאס מחיר מכל עפיפון שיוטס לכיוון ישראל באמצעות תקיפות של תשתיות ומתקנים. כך או אחרת, עד רגע זה לא קיים הקבינט המדיני־ביטחוני כל ישיבה בעניין העפיפונים, סיפור שנראה שולי ואנקדוטלי עד לפני כמה ימים, אבל הפך בינתיים לשריפה גדולה.