ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש היום (רביעי) עם ראש ממשלת בריטניה, תרזה מיי בלונדון. הפגישה באה אחרי פגישותיו של ראש הממשלה עם קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל ונשיא צרפת עמנואל מקרון. גם הפגישה עם מיי צפויה לעסוק בגרעין האיראני והתבססות של משטר האייתוללות בסוריה. 



תרזה מיי, אמרה: "ברוכים השבים. שמחה לראות אותך ולשוחח איתך על היחסים הטובים בין בריטניה וישראל וגם על יציבות אזורית וביטחון. זה יכלול את איראן ואת הסכם הגרעין, יש בינינו חילוקי דעות אנחנו נישאר מחויבים להסכם כל עוד איראן תהיה מחויבת לו אבל יש הרבה נושאים שצריך לדבר עליהם ואיך לעבוד יחד כמו תוקפנות איראן ופעילות בליסטי".
 
"אשמח לדבר גם על עזה אנחנו מכירים בזכותה של ישראל להגנה עצמית אבל היה אובדן חיים ויש הסלמה בעזה ואני רוצה שנשלח על הקלה על המצב בעזה וגם על איל אפשר לחזור לפתרון שתי המדינות".

הפגנה של תנועת ה-BDS בפתח דאונינג 10. צילום: יניר קוזין
הפגנה של תנועת ה-BDS בפתח דאונינג 10. צילום: יניר קוזין


נתניהו השיב: "ראש הממשלה מיי, תמיד עונג לבקר אותך ולשוחח איתך על נושאים בהם יש לנו עניין משותף. אני מוכרח לומר שיחסינו בשנה הזאת, השנה ה-70 מאז הקמת מדינת ישראל, מצוינים. אנו משתפים פעולה בדרכים נהדרות, במודיעין, ביטחון, טכנולוגיה, מסחר ובתחומים רבים אחרים. היחסים בינינו הולכים ומתחזקים".

לדבריו, "היום אני מבקש להתמקד בשתי מטרות משותפות לנו. הראשונה היא כיצד נוכל לוודא שאיראן לא תשיג נשק גרעיני, והשנייה היא כיצד לבלום את תוקפנותה של איראן באזור, ובמיוחד בסוריה. אני חושב שנוכל למצוא דרכים לעבוד יחד כדי להגיע אל שתי המטרות הללו. בכל הנוגע לעזה, אני חושב שהבעיות שם נובעות מכך שהמטרה המרכזית של החמאס היא להשמיד את ישראל. מה שאנו עדים לו עכשיו הוא לא הפגנה שלווה, הם מנסים לשרוף את שדותינו. האנשים הללו מקבלים כסף מחמאס, שדוחק בהם לנסות לפרוץ את גבולות ישראל, להרוג כמה שיותר ישראלים ולחטוף את חיילינו".

הוא הסביר כי "זו אינה הפגנה לא אלימה. ההפך הוא הנכון. אנו עושים כל שביכולתנו כדי להפחית את מספר הנפגעים ובמקביל להגן על חיי ישראלים. אני חושב שאת מכירה בכך. זו טכניקה חדשה לתקוף מחבלים שתוקפים מטרות אזרחיות ומתחבאים מאחורי אזרחים, ובמקרה הזה משתמשים באזרחים כמגנים אנושיים. אני חושב שעלינו לגנות זאת ולדון בדרכים למנוע זאת".

"הסיבה שיש משבר כלכלי והומניטארי היא בגלל שחמאס מפנה חלק גדול מאוד מהמשאבים לצרכים אזרחיים לטובת מנהרות טרור ואמצעי לחימה אחרים", הוסיף נתניהו, ואמר: "בנוסף, החלק השני של החברה הפלסטינית, הרשות הפלסטינית מונעת מהם כסף. השילוב של עצירת המשאבים הכלכליים לעזה מצד פלסטיני אחד והפניית משאבים לטובת טרור מהצד השני, יצר משבר כלכלי. ברצוני לדון איתך גם על נושא זה, ואני יודע שכאשר אעשה זאת, השיחה תהיה עם דמוקרטיה נוספת שלעתים קרובות קוראים עליה תיגר ולעתים קרובות צריכה להתמודד מול פרובוקציות כאלה מצד טרוריסטים. אנו מבינים שאת עומדת באתגרים אלה כפי שאנו עומדים בהם ואני חושב שנוכל לעשות זאת ביחד".
 

מול ביתה של ראש הממשלה הבריטית, ברחוב דאונינג התארגנו שתי הפגנות אחת של תומכי ישראל ואילו השנייה של תנועת ה-BDS. 
 
הפגנה פרו-ישראלית בפתח דאונינג 10. תילום: יניר קוזין
הפגנה פרו-ישראלית בפתח דאונינג 10. תילום: יניר קוזין


אתמול אמר נתניהו למקרון לגבי המיליציות השיעיות המובלות על ידי איראן כי "ישראל עושה כל שביכולתה כדי למנוע זאת". על הסכם הגרעין, אמר ראש הממשלה כי "ארכיון הגרעין הוכיח שאיראן מעוניינת בתכנית גרעין צבאית ואני חושב שזה הזמן להפעיל עליה לחץ. לא ביקשתי ממקרון לעזוב את ההסכם - אני חושב שהלחץ הכלכלי הוא זה שיעשה את מה שצריך".

נשיא צרפת מקרון אמר לאחר פגישתו עם נתניהו כי הוא ציין בפניו את רצון המדינות לשמור על הסכם הגרעין. "הרצון שלנו הוא להתקדם לביטחון טוב יותר באזור. הסכם הגרעין הוא צעד אחד לקראת המטרה הזאת. לכן אנחנו צריכים לבחון את המצב אחרי 2025 ואת הניסויים בטילים בליסטיים על ידי איראן. אני חושב שאנחנו יכולים לדבר על רצון משותף וליצור מכניקה טובה בין הקבוצות בראשות פריז".