האם ועדת הפנים של הכנסת תאשר היום הצעת חוק שעשויה להביא לפרוקה של הרשימה המשותפת בבחירות הבאות? הוועדה תתכנס הבוקר (שני) לדון בהצעת חוק של יו"ר הועדה, ח"כ יואב קיש (ליכוד), לפיה רשימה שתכלול שלוש מפלגות או יותר תקבל מימון רק עבור שתי מפלגות. הרשימה המשותפת מורכבת כיום מצירוף של חד"ש, רע"ם, תע"ל ובל"ד. מדובר בתיקון לחוק מימון המפלגות לקראת קריאה שנייה ושלישית בוועדה.



אם ההצעה תאושר תקבל הרשימה המשותפת מימון עבור שתי מפלגות בלבד ולא לארבע כפי שהיא מקבלת היום - מה שייאלץ אותה להתפרק. ח"כ קיש אמר לקראת הדיון: "מדובר בתיקון שמשמעותו לגרום למפלגות לשמור על עמדותיהן וייחודן ולמנוע הפיכתן לרשימת מכולת שהמכנה המשותף הוא הגורם הקיצוני ביותר", תוך שהוא רומז למפלגת בל"ד.



לדבריו, "אין שום סיבה לאפשר ליותר משתי מפלגות לרוץ ברשימה אחת, לרוץ בלי ולהרגיש עם ובכך להטעות את הציבור. התיקון הנ"ל בנושא המימון ימנע מצב של ריצה משותפת של יותר משתי מפלגות יחד על ידי יצירת תמריץ כלכלי למנוע רשימת מכולת של מפלגות".



ח"כ יואב קיש. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
ח"כ יואב קיש. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



"ניסיון בזוי לפגוע באזרחים הערבים"


יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה, אמר כי "הצעת החוק של ח"כ קיש היא ניסיון בזוי להחליש אותנו ולפגוע באזרחים הערבים שבחרו בנו כנציגיהם. כבר הוכחנו לימין שכשמנסים לפלג אותנו אנחנו רק מתחזקים".



על כך ענה לו ח"כ קיש בטוויטר: "חיבור של סיעות לרשימת סל פוגעת בבוחרים ופוגעת בדמוקרטיה. אתה רוקד לפי החליל של בל"ד והגיע הזמן להתנתק מהחוטים".


חה"כ עאידה תומא-סלימאן (חד"ש-הרשימה המשותפת) תקפה את הצעת החוק של ח"כ קיש: "צריך לקרוא לילד בשמו, הצעתו של חה"כ קיש ראוי שתכונה בשמה האמיתי 'פירוק הרשימה המשותפת'. הצעה אומללה זו שמתווספת לשורה שלמה של חוקים גזעניים שכל מטרתם הוא לסתום פיות ולהשתיק את קולו של ציבור שלם, היא עוד צעד להבטיח יציבות של שלטון ימני גזעני. לפני חמש שנים יזם ליברמן את העלאת אחוז החסימה, בקדנציה הזו הכשירו נבחרי העם את הדחת ח"כים מכהנים ע"י הכנסת, ועכשיו מבקש קיש להכות ברשימה המשותפת". 



תומא-סלימאן הוסיפה: "הוכחנו בעבר שניסיונות ההשתקה רק חיזקו אותנו, ונעשה כן שוב הפעם. את המאבק על הייצוג של האזרחים הערבים אנו נמשיך בכל הכוח אל מול הביזיון באצטלת חוקים, אבל מה שצריך להעסיק את הציבור הישראלי כולו, והכוחות השפויים שנשארו, הוא המאבק למען שאריות הדמוקרטיה בה מתהדרת ממשלה זו בכל הזדמנות!".



"הצעה פרסונלית"


המכון הישראלי לדמוקרטיה שלח אתמול לחברי ועדת הפנים חוות דעת משפטית שבה קרא להם להתנגד להצעה. ד"ר אסף שפירא, מסביר בחוות דעת כי מדובר בהצעה פרסונלית, שכן בכנסת הנוכחית מכהנת רק רשימה אחת בה חברות יותר משתי מפלגות - הרשימה המשותפת שתזכה למחצית מהמימון הנוכחי שלה אם תרוץ בהרכב דומה. לכן, לכל הפחות, אין להחיל את החוק החל מהכנסת הנוכחית.



שפירא מוסיף, כי מעבר להיבט הפרסונלי מדובר במהלך שמנוגד לצורך להביא לאיחוד בין מפלגות, שימנע את הפיצול הגדול במערכת הפוליטית בישראל המורכבת מ"רסיסי מפלגות". לדבריו רעיון זה אף עמד בבסיס ההחלטה להעלות את אחוז החסימה, כך שמפלגות בעלות אג'נדות דומות יתאחדו וירוצו ביחד. בהקשר זה, חשוב להזכיר ששתי המפלגות הגדולות בכנסת כיום, הן תוצר של איחודים בין יותר משתי מפלגות שקרו בסוף שנות ה-60 ובראשית שנות ה-70. כיום, לפי מדדים שונים, נמצאת ישראל במצב בו ישנן מפלגות סקטוריאליות רבות, כך שמפלגת האופוזיציה הראשית ומפלגת הקואליציה הראשית, אינן חולשות אפילו על מחצית ממושבי הכנסת.



לבסוף מדגיש שפירא, כי ברמה הפרוצדורלית, הוספת סעיף משמעותי זה שאינו נכלל בחוק המקורי כפי שעבר בקריאה ראשונה, לחוק מימון המפלגות, הופכת אותו ל"נושא חדש" החורג מגדר הצעת החוק המקורית. לכן, הוועדה תחרוג מסמכותה אם תאשר אותו כחלק מהצעה זו. בנוסף, החוק מנוגד לסעיף 4 לחוק יסוד: הכנסת, הקובע, כי יינתן שוויון הזדמנויות לרשימות המועמדים.