ועדת החוץ והביטחון אישרה היום (שני) לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק לקיזוז משכורות מחבלים של חברי הכנסת אלעזר שטרן (יש עתיד) ואבי דיכטר (ליכוד). הצעת החוק הפרטית אושרה פה אחד, ברוב של 9 תומכים ללא מתנגדים, ללא שום סעיף המאפשר גמישות לממשלה לבטל או להקפיא את הקיזוז.



הצעת החוק קובעת כי משרד הביטחון יגבש בתום כל שנה דוח על הכספים שהרשות הפלסטינית שילמה בזיקה לטרור, והוא יובא לאישור הקבינט. מתוך הכספים שישראל מעבירה, לפי הסכמי הביניים, ינוכה בכל חודש סכום של אחד חלקי 12 מהסכום בדוח שאישר הקבינט. הכספים הללו יועברו לקרן ייעודית בניהול האפוטרופוס הכללי. על פי הנוסח שאושר הקבינט יהיה חייב לקזז את הכספים ולא יהיה לו שיקול דעת בנושא.



הוועדה אישרה פה אחד את הצעתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לנכות מכספי הרשות הפלסטינית גם את תשלומי הפיצויים בגין נזקי השריפות בעוטף עזה. כזכור, לפני כשבוע הנחה ראש הממשלה את ראש המל"ל לקדם את ההצעה ולכלול בה את הפיצוי בגין נזקי השריפות. ראש הממשלה אמר כי "ראוי שיעשה כאן צדק. מי ששורף שדות שידע שיש לכך מחיר".



"יקדם את הסיכוי לשלום" 
 

ח"כ ואלוף (במיל') אלעזר שטרן אמר לאחר ההצבעה: "החוק מתקן עוול היסטורי. זה חוק שיצמצם את הטרור, חוק שתואם את ערכי המוסר הבסיסיים ביותר של כל חברה אנושית. לא ברור כיצד הוא לא חוקק עד היום. אין לי ספק שצמצום הטרור הוא מקדם סיכוי לשלום".



"מקדם ערכי מוסר בסיסיים". שטרן. צילום: פלאש 90
"מקדם ערכי מוסר בסיסיים". שטרן. צילום: פלאש 90



יו"ר ועדת החוץ והביטחון ח"כ אבי דיכטר אמר: "היום עשינו היסטוריה. מדינת ישראל לא תהיה צינור להעברת כספי טרור למחבלים. זו שליחותינו וזה תפקידנו - לשמור על ביטחונם של אזרחי ישראל ולנקוט בכל דרך שעשויה להוריד את מפלס הטרור נגדנו, כולל קיזוז כספים. האבסורד הזה נגמר".



יו"ר סיעת ישראל ביתנו ח״כ רוברט אילטוב, חבר ועדת החוץ והביטחון התנגד בוועדה להצעה הממשלתית המרוככת ונלחם למען קיזוז מלא של משכורות המחבלים." קיזוז משכורות המחבלים צריך להיות מלא וללא פשרות. אנחנו במלחמה נגד הטרור וכל גמישות תתפרש מיד כחולשה בצד השני ורק תיתן מוטיבציה להגביר את פעולות הטרור. כל פשרה בהצעת החוק תפגע במטרה שלשמה הוא חוקק", אמר קודם להצבעה.

חבר הוועדה, ח"כ עיסאוי פריג' (מרצ), שהתנגד לחוק אך לא השתתף בהצבעה אמר: "מדובר בחוק פופוליסטי, שכל מה שמבקשים יוזמיו זה להשפיל ולהחליש את הרשות הפלסטינית. החוק הזה לא נועד למנוע טרור, אלא לערער את מעמד הרשות. בעוד יד אחת של הממשלה משתפת פעולה עם הרשות הפלסטינית, היד השנייה מנסה לפגוע בה ולכן התנגדתי לחוק המזיק הזה".



יו"ר תנועת "אם תרצו" מתן פלג, שתנועתו מלווה משפחות שכולות בירך על אישור הצעת החוק ואמר כי "זהו מהלך היסטורי שהיה אמור להיעשות מזמן. אין מה שירפא את כאבן של המשפחות השכולות, אבל הצדק סוף סוף נעשה. זהו עוד צעד קדימה ביצירת חבילת ההרתעה נגד הטרור".