ועדת השרים לחקיקה תדון היום (ראשון) בהצעת חוק של ח"כ מיכל רוזין (מרצ) וקבוצה של 25 חברות וחברי כנסת לקבוע כי חשפנות היא למעשה "זנות בתחפושת" ולהחיל את כל האיסורים החלים בחוק העונשין על עבירות הנלוות לזנות גם על עבירות הנלוות לחשפנות. מדובר במתחם רחב של עבירות כמו סרסרות, הבאת אדם לעיסוק בזנות, הבאת אדם לעשות מעשה זנות, החזקת מקום לצורך זנות, איסור על פרסום מקום בו עוסקים בזנות, איסור ניצול של קטינים לצרכי זנות, איסור פרסומי תועבה ועוד. ח"כ רוזין מבקשת לקבוע כי כל אותם איסורים יחולו גם על חשפנות.



זנות מוגדרת בחוק כשימוש בגוף האישה במטרה להביא לסיפוק של תאווה, סיפוק מיני עבור תמורה כספית, טובת הנאה, שווה כסף וכדומה. המונח "חשפנות" מתאר קבלת תשלום או טובת הנאה בעד מופע התפשטות לצורך גירוי מיני של יחיד או רבים. בדברי ההסבר נאמר כי הצעת החוק נועדה לשקף בספר החוקים של ישראל את הקשר הישיר שבין תופעת החשפנות לזנות, שתיהן מנציחות תפיסות פוגעניות ומשפילות כלפי נשים וגופן.



"תסמינים שונים של אותה המחלה". יוזמת החוק מיכל רוזין, צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
"תסמינים שונים של אותה המחלה". יוזמת החוק מיכל רוזין, צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



למעשה, אומרים יוזמי הצעת החוק, מדובר בתסמינים שונים של אותה "מחלה חברתית". תעשיית החשפנות קשורה באופן הדוק לתעשיית הזנות, וחלק ניכר ממועדוני החשפנות משמשים בפועל כבתי בושת. החשפנות, בדומה לזנות, מהווה סחר בגופן של נשים המשמשות כחשפניות. התפיסה המעוגנת בהצעת החוק נידונה בפסק דין תקדימי שבו קבעה השופטת מיכל אגמון גונן כי מופעי מין המציגים נשים כחפצים אינם "בידור", ושחשפנות היא פרקטיקה של ביזוי והחפצת נשים, הפוגעת בכבודן של הנשים החשפניות כבנות אנוש.



עוד נאמר בדברי ההסבר להצעת החוק כי לתעשיות הזנות והחשפנות היבטים חופפים רבים, כדוגמת המנגנונים בעזרתם מתמודדות הנשים החשפניות, שמזכירים מאוד את אלו המוכרים מתעשיית הזנות.  החשפניות מרבות להסתיר מסביבתן את שגרת חייהן, הן נוהגות להציג עצמן במופעים בזהות חלופית ולהפעיל מנגנוני ניתוק רגשי. ניתוק זה נעשה לרוב בעזרת שימוש בסמים ובאלכוהול. כמו בזנות, החברה מטילה את הבושה והקלון החברתי על החשפנית עצמה ולא על הצרכנים.



יצויין כי לציין כי בדיון בוועדת המשנה למאבק בסחר בנשים ובזנות מיום 6 בדצמבר 2017 הצהירה הפרקליטות כי היא בוחנת את הגדרת הריקוד הצמוד ("לפ דאנס") כזנות. לפיכך, מוצע לתקן את חוק העונשין, התשל"ז–1977, כך שהעבירות הנלוות לזנות יחולו גם על עבירות הנלוות לחשפנות. בהסתמך על פסק הדין המוזכר, ולאור הקשר ההדוק בין חשפנות לזנות, הצעת החוק נועדה להציב את שתי התופעות הללו כמקבילות, ולהעניק להן מענה זהה בחוק, ובכך למגר את הניצול, ההחפצה והפגיעה בנשים בישראל.



על הצעת החוק חתמו 16 חברות כנסת ו-10 חברי כנסת בהם ח"כ בני בגין, איציק שמולי ואיתן כבל.