האלוף במיל' יום טוב סמיה ממשיך למתוח ביקורת על הרמטכ"ל לשעבר, בני גנץ. בראיון עם אילה חסון ב-103FM, התייחס הבוקר (שני) סמיה לנעשה במפלגת העבודה והביקורת כלפי יו"ר המפלגה, אבי גבאי. "זה כואב לי", אמר האלוף במיל'. "תמכתי בבוז'י בסיבוב הראשון ובגבאי בסיבוב השני. שבוע לאחר שגבאי נבחר התייצבתי במשרדו ואמרתי לו שאני עובד בשבילו ושיפעיל אותי בהתאם, הוא האיש שנבחר להוביל את המפלגה - זו דמוקרטיה".



לדברי סמיה, "לאחרונה מגיעות אליי המון פניות מאנשים מתוך המפלגה שקוראים לי לקום נגד גבאי כדי להעיף אותו מתפקידו ואני עונה להם 'אתם מטומטמים? על מה אתם מדברים?' ומבקש לא לשתף אותי בדברים הללו ולא להכניס אותי לרשימות. אנחנו הדור החדש שמנסה לשנות את התופעה הזו במפלגה. גבאי זכה באופן דמוקרטי לראשות המפלגה ומי שלא מוצא חן בעיניו יכול לעזוב".



כשנשאל מדוע מפלגת העבודה צריכה לחפש אלוף במילואים נוסף אם כבר קיים אחד במפלגה השיב: "אני חושב שהשאלה שלך מצוינת ויש להפנות אותה לאנשים הנכונים, במקרה הזה ליושב ראש המפלגה. רמטכ"לים וגנרלים שרוצים ללכת לפוליטיקה צריכים לעבור קודם באזרחות, שילמדו להקים עסק, לשלם משכורת ולראות את הדברים מהצד של האזרח. שיסתובבו בשטח ויראו את תגובת הציבור. גנץ לא בשל - אין בכך עוררין. אם גנץ יצטרף למפלגה עליו קודם להסתובב בשטח תוך אמירת עמדתו הפוליטית. זה מה שנכון לעשות".





"לשנות את הוראות הפתיחה באש"


בעקבות טרור העפיפונים והתקיפה של צה"ל הלילה ברצועה, התייחס סמיה, מפקד פיקוד דרום לשעבר, למדיניות הביטחונית בה נוקט השלטון: "לא הייתי רוצה להתחלף היום עם מפקד פיקוד דרום. בשלושת החודשים האחרונים ביקרתי בעוטף עזה כמעט כל יום שישי, לעתים גם פעמיים בשבוע. כל הצבא, גם בגבול עזה וגם בגבול לבנון נמצא במשימה כמעט בלתי אפשרית. מדיניות ביטחונית רופסת ממאי 2000 ועד היום הובילה למצב האבסורדי כשחמאס וחיזבאללה יושבים על הגדרות כאילו הם צבא מאורגן. המלחמה הא-סימטרית הזו נתנה יתרון לארגוני הטרור שבעבר שהו במחתרת וכיום אין להם סיבה בידיעה שאנחנו לא פוגעים בהם".



"אני חושב שהגיע הזמן לשנות את המצב באמצעות שינוי המדיניות של הדרג המדיני בגישה מול ארגוני הטרור. בסופו של יום החמאס יצטרך להיות מורחק מרצועת עזה, הוא בולם כיום כל סיכוי להסדר כלשהו", הוסיף סמיה.



אילה חסון התייחסה לדבריו: "איך ישראל יכולה לעשות את זה? בעבר קונדוליסה רייס וממשל בוש ניסו ליצור דמוקרטיה ובחירות ברצועה אך חמאס נבחר". "אני מערער על כל חיבור בין דמוקרטיה לחמאס", ענה האלוף במיל', "לא היו שם בחירות דמוקרטיות -זו הצביעות של העולם. אם היו לנו מנהיגים אמיצים היינו מפילים את שלטון החמאס עוד בעופרת יצוקה. כבר לפני חודש טענתי שיש לשנות את הוראות הפתיחה באש ולפגוע מיידית בכל מפריחי העפיפונים ולחזור לסיכולים ממוקדים כנגד ראשי ארגון חמאס. אני הייתי אז סגן מפקד המבצע ואני יודע בוודאות שהפיקוד היה יכול לעשות את זה. זה רק הולך ונהיה יותר קשה והופך להיות בלתי אפשרי".


 


עריכת תוכן 103FM: איתמר זיגלמן