היום (שני) אישרה נשיאות הכנסת את בקשתו של ח"כ אמיר אוחנה מהליכוד לקיים דיון מהיר בוועדת חוק, חוקה ומשפט של הכנסת בדבר ניגודי עניינים של שופטי בית המשפט העליון, וזאת בעקבות חשיפת "מעריב סופהשבוע" בעניינם של שופטת העליון ענת ברון ונציב תלונות הציבור על השופטים, השופט בדימוס אליעזר ריבלין.



לאחר שאושרה הבקשה אמר ח"כ אמיר אוחנה כי "עד היום אור השמש, הידוע כמחטא הטוב ביותר, כלל לא הופנה אל עבר השופטים. החשיפה במעריב הייתה צריכה להרעיד פה את אמות הספים. אילו היה מדובר בעובד ציבור שדן בסוגיה על אף שהוא נמצא בניגוד עניינים מובהק – הנושא לא היה יורד מסדר היום. אסור להסכים לסטנדרט הכפול הזה. הגיע הזמן שגם השופטים יפסעו אל אור השמש".



עוד הוסיף ח"כ אוחנה ש"הדיון בוועדה הוא צעד התחלתי חשוב, אך אין די בו. בימים אלו אני עומל על הצעת חוק, יחד עם התנועה למשילות ודמוקרטיה, שתסדיר בצורה חד משמעתית את הסטנדרטים הנדרשים מן השופטים בכל הנוגע לשקיפות, גילוי נאות והסיבות שבגינן ייאלצו לפסול את עצמם מדיון בתיקים, וזאת כדי למנוע הישנות של מקרים מסוג זה".



כפי שפורסם במעריב בשבועות האחרונים, שופטת בית המשפט העליון ענת ברון דחתה תביעות גדולות נגד מפעל הפיס, וזאת על אף שהייתה מצויה כביכול בניגוד עניינים חמור: מפעל הפיס תרם באופן חד פעמי סכום כספי גדול למוסד הקונסרבטוריון שבעלה עומד בראשו, ולה עצמה קשר עמוק עם המוסד שאף מנציח את זכרו של בנה.



ועדת החוקה תעסוק בדיון גם בתפקודו של נציב התלונות על שופטים השופט בדימוס אליעזר ריבלין, שדחה את התלונה כנגד השופטת ברון מבלי לציין בפני הקובל כי הוא עצמו מכהן כממלא מקום יו"ר המועצה המייעצת של מפעל הפיס שבעניינו עסקה התלונה.



בבקשה לדיון המהיר כתב ח"כ אוחנה כי "עולה תמונה מדאיגה בה שופטי עליון מכהנים ובדימוס אשר נמצאים בניגוד עניינים, לא טורחים לבצע גילוי נאות ולו למראית העין, מתעלמים מהוראות החוק בעניין אשר מחייבות לפסול את עצמם מלדון בנושא, ולאחר שהנושא נחשף – מבטלים את הביקורת בזלזול".



כמו כן, התנועה למשילות ודמוקרטיה פנתה לפני שבוע ליועץ המשפטי לממשלה ולשרת המשפטים וקראה להם לפתוח בבדיקה וחקירה של הפרשה שלדבריה מעוררות שאלות קשות של טוהר מידות.