עיתון הניו יורקר מדווח הבוקר (שלישי) על מכתב התחייבות עליו חתמו ארבעת הנשיאים האמריקאים האחרונים, בהם גם הנשיא המכהן דונלד טראמפ, בו הם התחייבו שלא לפעול נגד הנשק הגרעיני אותו היא מחזיקה כביכול. על פי הדיווח, עוד בימיו הראשונים של טראמפ בחדר הסגלגל, נכנס שגריר ישראל בוושינגטון רון דרמר וניסה להחתים את הנשיא על המסמך.



עוד נאמר בדיווח, תוך ציטוט מקורות בבית הלבן, כי פקידים בבית הלבן זעמו על ההתנהלות הישראלית, וטענו כי דרמר התנהג לא כאורח, אלא "כמי שנמצא בביתו שלו", תוך חילופי מילים קשות. אחת הסיבות שעליהן מצביע העיתון לבלבול בנוגע למכתב היא החפיפה הכאוטית, על פי העיתון, בין ממשל אובמה לממשל טראמפ. עם זאת העיתון טוען שגם על ממשל אובמה הופעל לחץ ישראלי לחתום על המסמך עוד בימיו הראשונים, וזאת בשל חוסר האמון של ראש הממשלה בנימין נתניהו בברק אובמה. 



"התנהג כאילו הוא בביתו". רון דרמר, צילום: רויטרס
"התנהג כאילו הוא בביתו". רון דרמר, צילום: רויטרס



נוהל מתקופת ניקסון



המסמך המדובר מבוסס על ההסכמות הסודיות בין גולדה מאיר לבין הנשיא לשעבר ריצ'רד ניקסון שהתקבלו בעל פה, במסגרתן ישראל לא תצהיר שיש ברשותה נשק גרעיני ולא תאיים איתו על שכנותיה, ובתמורה לכך, ארה"ב לא תלחץ עליה להצטרף להסכם הפיקוח על הנשק הגרעיני. עם זאת, החל מתקופת ממשל בוש האב, שלאחר מלחמת המפרץ דיבר על הפיכת המזרח התיכון לאזור נטול נשק להשמדה המונית, ישראל הרגישה צורך להעביר הסכמות אלה לכתב.



דרמר עצמו סירב להתייחס למכתב וטען כי הוא לא זוכר את האירוע אליו מתייחסים הפקידים.