"יהדות התורה וש"ס מתנגדות לחוק המואזין, הוא לא יעבור", כך אמר הבוקר (שלישי) יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), בפתח דיון בוועדה, לקראת דיון שהעלה חבר הכנסת אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) בנושא. אני פונה אלייך ח"כ גפני לעניין ההבנות שהיו בינינו, ההבנה שאתה גילית לציפור הנפש שלנו. היום זה עולה לסדר היום בוועדה החוקה. גם ח"כ וקנין התייחס לעניין בזמנו", אמר טיבי במהלך הדיון.



"סיכמנו שהחוק הזה לא ימשיך הלאה, הוא עבר טרומית וזה הסיכום בנינו. לאחר ששוחחנו אני וח"כ טיבי", ענה גפני והוסיף כי הוא, "סבור שהחוק הזה אסור שימשיך, דיברתי עם יו"ר הקואליציה ועם מציע ההצעה וזו עמדת יהדות התורה וש"ס. זה חוק שרק מרגיז ולא עושה משהו. יש חוק למניעת רעש שיכול לתת מענה לסוגיה, המשטרה לא מפעילה את האמצעים לעצור את הרעש. אם זה יעבור זה יופעל רק נגד החרדים, אני לא חושב שיש לזה תועלת מעשית. מה שזה יעשה זה שאחד באינדונזיה יחשוב שישראל רוצה לעצור את המואזין במסגדים. דיברתי גם עם יו"ר ועדת החוקה, גם אם יהיה דיון לא תהייה הצבעה".



מסגד בעיר העתיקה בירושלים. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
מסגד בעיר העתיקה בירושלים. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



"ניתן למצוא מענה לבעיה בחוק הקיים"



אך לא רק קשיים פוליטיים קוברים למעשה את סיכוייו של חוק המואזין לעבור בקריאה ראשונה. גם היועץ המשפטי של ועדת החוקה חוק ומשפט הצביע היום במסמך שנשלח לחברי הועדה, לקראת חידוש הדיון אחה"צ בחוק המואזין, כי הצעת החוק מעוררת קשיים חוקתיים. במסמך שהונח בפני חברי הוועדה מטעמו נכתב כי "אף אם יש מקום לשקול הסדרה חקיקתית מפורשת של סוגיית הרעש של בתי תפילה בשל רגישותו, הרי שקביעת ענישה מחמירה יותר דווקא על בתי תפילה עלולה לעורר קשיים במישור החוקתי". עוד נאמר בחוות הדעת כי "אנו סבורים שכבר בדין הקיים ניתן למצוא מענה לסוגי מטרדי הרעש שאליהם מתייחסות הצעות החוק".



יוזם התיקון לחוק הרעש, חוק המואזין, חבר הכנסת מוטי יוגב (הבית היהודי), התייחס למה שהגדיר כ'דיל' בין הערבים לחרדים במסגרתו יפילו החרדים את החוק בתמורה לתמיכה בחוק הגיוס, ואמר: "כדי להמשיך להשתמט מגיוס לצה"ל, בתמורה לתמיכת הערבים בחוק הגיוס, והפלת התיקון לחוק הרעש בתמורה, החרדים ימכרו את ארץ ישראל, את מדינת ישראל, את שנתם של אזרחי מדינת ישראל, והכל כדי להשתמט מגיוס. אין מי שפטור מגיוס לצבא ההגנה לישראל. זו מצווה גדולה, כשם שאין מי שפטור מלימוד תורה בעם ישראל. את ה'איך' לעשות את זה ולקדם את החוק, עוד נבחן".

כזכור, הצעת החוק נועדה להסדיר את השימוש במערכות כריזה בבתי תפילה, והיא מציעה לאסור על אדם להפעיל מערכת כריזה בבית תפילה המצוי באזור מגורים בין השעות 23:00 בלילה ל-07:00 בבוקר, זאת במטרה להחריג מתוכה את בתי הכנסת. היא קובעת קנס של 5,000 שקלים על מפרי החוק. החוק עבר בקריאה טרומית בחודש מרץ האחרון, לאחר דיון סוער שהתקיים בשעתו במליאת הכנסת, כשחברי הכנסת הערבים מחו בקולניות ואף קרעו לגזרים את נוסח הצעות החוק.

הסיעות החרדיות תמכו בחוק בקריאה טרומית, לאחר שצופרי השבת הוחרגו ממנו, למרות שעל פי ההסכמות שהושגו בעבר עם הרשימה המשותפת, החרדים לא יתמכו בקידום חוק המואזין בתמורה לכך שחברי הכנסת של הרשימה המשותפת נעדרו מההצבעה על חוק המרכולים. בדברי ההסבר להצעת החוק נאמר כי "מאות אלפי אזרחים בישראל, באזורי הגליל, הנגב, ירושלים ובמקומות נוספים במרכז הארץ, סובלים באופן שגרתי ויומיומי מרעש שנגרם ממערכות כריזה בבתי תפילה ,שמטריד את מנוחתם מספר פעמים ביום, לרבות בשעות הבוקר המוקדמות והלילה