חוסר תיאום בצמרת: בניגוד לדברי שר החינוך נפתלי בנט והשר לביטחון פנים גלעד ארדן, טען היום (שלישי) בראיון בגלי צה"ל, השר לשיתוף פעולה אזורי צחי הנגבי, כי לא עלתה בקבינט דרישה לירות במשלחי העפיפונים. "מעולם לא הייתה הצעה כזו", אמר הנגבי, שהסביר: "הקבינט מגבה את עמדת מערכת הביטחון שכל עוד התופעה תימשך, יותר ויותר נכסים של החמאס יופגזו".



"אני לא יודע מה השרים אמרו בתקשורת, בישיבות מעולם לא עלתה הצעה לירות בילדים שמעיפים עפיפונים מתוך מרפסות בתיהם ומתוך חצרות, אבל נשאלו שאלות", אמר הנגבי. "היו שרים שדרשו את זה, היו הרבה שרים ששאלו שאלות, ביניהן מדוע המדיניות של צה"ל היא לא לירות בילדים שמעיפים עפיפונים, והתשובות שניתנו - אני לא יכול למסור אותן". 



"אנחנו לא הורגים את אלו שמשגרים עפיפונים", הדגיש השר. "מבחינה מבצעית הדברים הם הזויים. אם אנחנו רוצים להרוג ילדים באמצעות הפצצות של חיל האוויר - זה לא המדיניות של מדינת ישראל. בקבינט אף אחד לא כזה גיבור. אף אחד לא הציע בקבינט להרוג בגלל עפיפון. אני חושב שמה שהם עשו בישיבות הקבינט זה להציף את הדילמה. מי שחושב שאפשר לפגוע באמצעות חיל האוויר למישהו בברך - הוא פופוליסט".



בנט. צילום: מרק ישראל סלם
בנט. צילום: מרק ישראל סלם


ארדן. צילום: אלכס קולומויסקי, פול
ארדן. צילום: אלכס קולומויסקי, פול



לטענתו, "השריפות גורמות להרבה כאב לב לתושבים בעוטף עזה, אך זה לא כמו פיגועים. מערכת הביטחון וצה"ל גיבשו עמדה שהם הציגו אותה בפני הקבינט וככל שהחמאס איננו מפסיק את הגיבוי שהוא נותן לתופעת ההצתות הוא חוטף יותר ויותר מכות. לפני 48 שעות הייתה מתקפה של חיל האוויר על תשעה נכסים של החמאס שהוא השקיע בהם תקופה ארוכה".



לדבריו, "כל הקבינט, מהראשון ועד האחרון, מגבה את עמדת מערכת הביטחון שגיבשה עמדה שאנחנו מעצימים באופן הדרגתי את המחיר שאנחנו גובים מחמאס בעקבות טרור העפיפונים. חייהם של אנשי חמאס שמאחורי האירועים, גם הם בסכנה".



הוא הוסיף כי "בקבינט מעולם לא נאמר שמישהו דורש לירות בילדים שמפריחים עפיפונים. אני לא רואה את שיגור העפיפונים כירי קסאם אבל היא מטרה צבאית ראויה. אם אתה יודע במפורש כי מדובר בפעילות חבלנית זה מטרה צבאית ראויה".