מליאת הכנסת אישרה היום (רביעי) בקריאה טרומית את הצעת חוק לאסור תיעוד של חיילי צה"ל של חבר הכנסת רוברט אילטוב (ישראל ביתנו) וקבוצת חברי כנסת. לפי ההצעה, תיקבע עבירה פלילית האוסרת על אדם "להסריט, לצלם, להקליט או להפיץ תכני צילום או הקלטה בהם מתועדים חיילים בעת מילוי תפקידם בכוונה לערער את רוח החיילים או התושבים או בכוונה לפגוע בביטחון המדינה". 45 חברי כנסת תמכו בהצעת החוק,  42 התנגדו, וההצעה תועבר לוועדת חוקה. 
 
פעילי שמאל מטרידים חיילי צה"ל. קרדיט: רשתות חברתיות
בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב: "כבר שנים רבות שמדינת ישראל עדה לתופעה מדאיגה של תיעוד חיילי צה"ל, באמצעות צילומי וידאו וסטילס והקלטות שמע, על ידי ארגונים אנטי-ישראליים ופרו-פלסטיניים, כגון: "בצלם", "נשות מחסום ווטש", "שוברים שתיקה" וארגוני BDS שונים. במקרים רבים, הארגונים מבלים ימים שלמים בסמוך לחיילי צה"ל בהמתנה קצרת רוח לפעילות שניתן לתעד בצורה מוטה ומגמתית ובאמצעותה להטיל קלון על חיילי צה"ל. התיעוד נעשה לרוב תוך הפרעה לפעילותם השוטפת והמבצעית של חיילי צה"ל, ולעיתים אף תוך הטחת האשמות ועלבונות בפניהם". 

"מרבית הארגונים הללו נתמכים על ידי עמותות, ארגונים וממשלות בעלות תפיסות וסדר יום אנטי ישראליים מובהקים, המשתמשים בתכנים המגמתיים האלה לשם פגיעה במדינת ישראל ובביטחונה. על כן, מטרת החוק המוצע היא לאסור לאלתר את פעולות התיעוד של חיילי צה"ל, למען ביטחונה של מדינת ישראל".
יוזם ההצעה, ח"כ רוברט אילטוב, אמר בתגובה: "השמאל הנאור הגיב להצעה הזו בצורות גזעניות ואמרו לי לחזור לאוזבקיסטן. החיילים שאנחנו שולחים לא צריכים להיות בחזית של ארגוני BDS, ולא לתת לכם, אלה שתומכים בארגונים האלה להכפיש את מדינת ישראל. יש פה כפל מוסר שאי אפשר לקבל. חברי הכנסת פה שולחים את החיילים למשימות ורוצים שיתקפו אותם. מי מאותם פעילים הולך לתעד חיילים של צבאות אחרים, שנמצאים בשטח לא שלהם?

אילטוב הוסיף: "אין לי שום כוונה לפגוע בחופש הביטוי, אבל חופש הביטוי זה לא אנרכיה. אין צבא בעולם שמאפשר לתעד את פעולותיו 24/7. החובה שלנו כנבחרי ציבור היא לספק לחיילי צה״ל את ההגנה המקסימלית מפני גורמים עוינים, במיוחד במרחב שבו הם נותרים חשופים ללא יכולת להגן על עצמם״.
 

השר צחי הנגבי הבהיר כי ועדת השרים החליטה להתנגד לנוסח המקורי ולתמוך בקריאה טרומית במידה והמציע מתחייב לפעול בתאום ליצירת מתווה חדש ונוסח מוסכם אחר שיובא לקראת הקריאה ראשונה.


"עוצמתנו במוסר הלחימה שלנו"

יו"ר מרצ, ח"כ תמר זנדברג, אמרה בתגובה: "עוד חוק פופוליסטי בחסות הממשלה עבר בקריאה טרומית, חוק אווילי שלא מכיר בכך שאנחנו בשנת 2018 ואוסר על צילום. כל המטרה בחוק היא להסית נגד ארגוני זכויות אדם ולהתגרות בעקרונות היסוד של הדמוקרטיה הישראלית. מי שרוצה לדאוג לחיילי צה"ל, טוב שלא יעשה עליהם סיבוב פוליטי. התמונות יצולמו, המציאות היא זו שעלינו לתקן, ולא לנסות ולהשתיק אותה".

ח"כ איל בן ראובן (המחנה הציוני) ביקר אף הוא את החוק: " 35 שנה לבשתי בגאווה את מדי צה"ל. מעולם לא חשתי בצורך להסתתר ולהתחבא מאחורי מצלמות למעט מצרכי ביטחון. כשפיקדתי על חיילי צה"ל לימדתי אותם לפעול באזורים בהם יש מצלמות. החוק הזה נכתב כנראה על ידי כאלו שאינם מכירים את החיילים והמפקדים שלנו. החוק הזה יפגע בראש ובראשונה בהם. עוצמתנו בין השאר במוסר הלחימה שלנו ולכן החוק הזה משדר חולשה, ונותן כלים לגורמים הבין לאומיים ששואפים לגרור את חיילנו לבית הדין בהאג. ההצעה הזו מנוגדת לרוח צה"ל וערכי צה"ל ורק הפרסום שלה נותן כלי עבודה בידי ה-BDS".