ועדת המינויים של הסוכנות היהודית לארץ ישראל תמליץ ביום ראשון לחבר הנאמנים של הארגון לבחור בח"כ יצחק הרצוג לתפקיד יו"ר הסוכנות לתקופה של 4 שנים, כך אישרה היום (חמישי) הסוכנות. בכפוף לאישור חבר הנאמנים, ח"כ הרצוג יכנס לתפקיד עד תאריך 1 באוגוסט 2018. ראש האופוזיציה קיבל על עצמו את התפקיד. "לאור פניה שקיבלתי ממנהיגי יהדות התפוצות, הסכמתי לקחת על עצמי את תפקיד יו"ר הסוכנות היהודית. אלה הם ימים של אתגרים משמעותיים בכל הנוגע ליחסי העם היהודי ומדינת ישראל. אכנס לתפקיד החל מה-1 לאוגוסט", אמר הרצוג.

בהודעת הסוכנות היהודית נכתב: "בתקופה שבה רוב היהודים עדיין חיים מחוץ לישראל, היחסים ההדדיים בין העם היהודי לבין מדינת ישראל קריטיים יותר מתמיד והאתגרים העומדים בפני העם היהודי דורשים אחריות גדולה. ברגע קריטי זה עבור העם היהודי, יש צורך דחוף להבטיח את עתיד העם היהודי והדורות הבאים שלו".
"אנו, מנהיגי ארגונים היהודים והזרמים הדתיים, מאמינים שאתה מתאים באופן מיוחד למלא את התפקיד של יו"ר הסוכנות היהודית לאחר נתן שרנסקי. ניסיונך בכנסת ובממשלה, יחד עם ניסיונך העמוק עם יהדות התפוצות ומחויבותך לאחדות העם היהודי, הופכים אותך למנהיג האידאלי לתפוס את מושכות הסוכונת היהודית. אנו קוראים לך לקבל את התפקיד על מנת לפעול לחיזוק הקשרים בין ישראל ליהדות התפוצות".


מוקדם יותר דווח כי ראש הממשלה בנימין נתניהו ניסה לעצור הלילה מוועדת התפוצות בסוכנות היהודית מלהמליץ על הרצוג לתפקיד יו"ר הסוכנות, אחד המוסדות הציוניים החשובים בעולם. למרות שהוועדה כבר הודיעה להרצוג על כוונתה להמליץ עליו לתפקיד, מספר שעות מאוחר יותר קיבלה הוועדה בקשה מצד לשכת ראש הממשלה לבחון גם את מועמדותו של שר האנרגיה יובל שטייניץ, מועמדו של נתניהו. את הידיעה הביא לראשונה צביקה קליין במקור ראשון.



על פי תקנון הסוכנות, שתוקן לפני כעשור, ועדת התפוצות היא זו שממליצה על היו"ר הבא. יחד עם זאת, התקנון גם קובע כי הוועדה תציג לראש הממשלה את המועמד ותקבל את ברכתו. נתניהו, כך על פי גורמים המעורים בפרטים, ביקש שמועמדותו של שטייניץ תיבחן, והשר התראיין בפני הוועדה מוקדם יותר היום. 



יו״ר העבודה והמחנה הציוני, אבי גבאי, אמר בתגובה: ״מברך את ח״כ בוז׳י הרצוג על החלטת ועדת המינויים למנותו כיו״ר הסוכנות. בוז׳י הוא האיש הנכון במקום הנכון כדי לחבר את יהדות ארצות הברית והעולם בחזרה לישראל״. ח״כ איתן כבל (המחנה הציוני) כתב בטוויטר: ״למען אחדות העם היהודי ולטובת מדינת ישראל, שמאל וימין כאחד, אין מתאים מידידי ושותפי לדרך בוז׳י הרצוג לתפקיד יו״ר הסוכנות היהודית. בהצלחה יקירי״.

יו״ר סיעת המחנה הציוני ומרכז האופוזיציה, יואל חסון, צייץ: ״‏יצחק הרצוג הוא מהבודדים שמכירים ומבינים את האתגרים הגדולים של העם היהודי ובעיקר את החיבור הנדרש איתם  ועם מדינת ישראל. הרצוג הוא המינוי הנכון הממלכתי והראוי. ‏בהצלחה!״. ח"כ סתיו שפיר (המחנה הציוני) כתבה בטוויטר: ‏"מזל טוב ‎הרצוג  אתה ללא ספק האדם הנכון ביותר למשימת בניית הגשרים וההתמודדות עם האתגרים העצומים שעומדים בפני הקשר החשוב של ישראל והעם היהודי בתפוצות. מתרגשת בשבילך ובשביל כולנו".
 

הסוכנות היהודית, שקיימת מאז שנת 1933, עוסקת בעידוד עליה, קשר בין ישראל לתפוצות, חינוך ציוני-יהודי ופרוייקטים נוספים לחיזוק הקהילה היהודית בישראל ובעולם. בראשה עומד כיום השר לשעבר נתן שרנסקי, ובעבר עמדו בראשה אישים כגון פנחס ספיר, משה שרת, ודוד בן גוריון.