ועדה החוקה של הכנסת קיימה דיון סוער ומתוח על חוקי מינוי היועמ"שים השנוי במחלוקת של שרת המשפטים איילת שקד וח"כ אמיר אוחנה. על פי הצעת החוק הממשלתית של שרת המשפטים, יועץ משפטי של משרד ממשלתי לא ימונה בדרך של מכרז אלא בדרך של ועדת איתור כאשר לנציגי השר הממונה ולנציגי היועץ המשפטי לממשלה יהיה כוח שווה בוועדה. הצעת החוק של אוחנה מבקשת להפוך את מינוי היועמ"ש למשרת אמון של השר הממונה.



לדיון הסוער הגיע היועץ המשפטי לממשלה ד"ר אביחי מנדלבליט שהביע התנגדות נחרצת להצעת החוק. לדעתו "הצעת החוק תמנע מינוי של יועצים שמציבים גבולות לשרים". אם תהיה לעומתי, לא תמונה. זה יפגע קשות בתפקיד שומר הסף. הנזק לעצמאות היועצים המשפטיים במשרדי הממשלה כשומר סף יהיה גדול". עוד טען מנדלבליט כי הצעת החוק תפגע תדמיתית ביועצים המשפטים שהם ייראו כיועצים מקורבים לשר ותהיה עליהם גיבנת שתפגע בתפקודם.



היועמ"ש מנדלבליט התייחס עוד לטענה שהופעתו בכנסת מנוגדת להנחיותיו שלו עצמו, האוסרות על עובד במשרד ממשלתי לדבר בועדת הכנסת נגד מדיניות הממשלה או הצעות חוק שלה. "ראיתי פרסומים שהופעתי מנוגדת להנחיות היועמ"ש הקובעות שעובד במשרד ממשלתי אינו רשאי להביא לוועדת הכנסת התנגדות לעמדת הממשלה". מנדלבליט הבהיר כי לדעתו הוא לא כפוף להנחייה. "צריך לזכור שהיועמ"ש לממשלה הוא לא סתם פקיד אלא פקיד שהממשלה מינתה שיהיה אחראי להבטחת שלטון החוק והוא עצמאי ואינו נתון לאף מרות למעט החוק. אני נמצא פה כי יש כאן פגיעה, גם אם לא מכוונת, בשלטון החוק".



השרה איילת שקד. צילום: מרק ישראל סלם
השרה איילת שקד. צילום: מרק ישראל סלם



גם שופטי העליון לשעבר שכיהנו כיועצים משפטים לממשלה יצחק זמיר ואליקים רובינשטיין הגיעו כדי לנסות לשכנע את הממשלה לסגת מהצעת החוק. זמיר תקף בחריפות את החוק ואמר כי "ההצעה הזו מאיימת באופן רציני על שלטון החוק. לא זוכר הצעה שכל כך מאיימת על שלטון החוק כמו ההצעה הזו. היא מסוכנת הרבה יותר מפסקת ההתגברות". אליקים רובינשטיין שדיבר בועדה נגד הצעת החוק, נשמע אומר בפתח הכנסת "באנו להילחם כמו אריות וליפול כמו זבובים" דבר שמלמד את הבנתו כי הקואליציה לא מגלה עניין רב מדי בדעת שופטי העליון בדימוס.



מנגד, שרת המשפטים טענה בדיון כי הצעת החוק תביא לאיזון בין הכוח של היועץ המשפטי לממשלה לבין כוחו של השר, ותשפר את יכולת המשילות של הממשלה. היא טענה כי כיום השר מתערב במחשכים במינוי היועץ המשפטי של המשרד והמכרזים נתפרים בשקט, וצריך לשים את הדברים על השולחן. במענה לביקורת של האופוזיציה משמאל על הצעת החוק, היא עקצה "במשך 40 שנה הייתם בשלטון. כל המכרזים שלכם היו תפורים. חלק מהיושבים בחדר הזה נבחרו בדרך הזו. אל תיתממו".



גם ח"כ אוחנה עקץ את המשפטנים המתנגדים להצעתו. "זה לא סוף שלטון החוק אלא סוף שלטון המשפטנים. לכן היועמ"שים על הגדרות". מנגד, ח"כ ציפי לבני טענה בדיון כי כוונת הצעת החוק להחריב את מעמד שומרי הסף "אותה אידאולוגיה שמעוניינת להרוס עם D9 את בית המשפט העליון מעוניינת עכשיו להחריב את שומרי הסף". ח"כ מרב מיכאלי פנתה לח"כ סמוטריץ' ואמרה: "השיגעון ש'אנחנו נבחרנו ולכן אנחנו יכולים לעשות הכל' משכיח מכם את העובדה שלא כולם בחרו בכם. אתם לא יודעים מה זה לעבוד בשביל הטוב המשותף". לטענתה, מטרת הצעת החוק לבצר את האורתודוקסיה על חשבון הדמוקרטיה ולספח את יהודה ושומרון.