היועץ המשפטי לממשלה (יועמ"ש) אביחי מנדלבליט הגיע הבוקר (רביעי) לוועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת לדיון פומבי, שבו יידרש להשיב על שאלות של חברי הכנסת. בחלק הראשון של הישיבה קיים היועמ"ש סקירה כללית של הנושאים בהם הוא עוסק, ובחלק השני התקיים דיון עם הח"כים, בו ענה על שאלותיהם.



בתחילת הדיון, פתח מנדלבליט ואמר: "כיום יש דרך עבודה חדשה: ישנו צוות על שכולל אותי, את פרקליט המדינה, המפכ"ל, ראש אגף החקירות, יו"ר רשות המיסים ועוד גורמים רלוונטיים. מתחתיו יש צוות של יישום המדיניות וצוותי משימה. גם ראש הרשות להלבנת הון נמצאת בצוות העל, בתור משקיפה בלבד. אנחנו בעיצומו של שינוי אסטרטגי, ולקראת הסוף שלו, ואני מקווה שבפעם הבאה אציג את פירותיו".



לאחר מכן התייחס לחקירות ראש הממשלה: "אני נכנס לנושא אחד מרכזי  ונעשה סדר. לגבי חקירת ראש הממשלה. מטבע הדברים אני לא יכול להתייחס לתוכן החקירה, אבל אעשה סדר מבחינה תהליכית. בדצמבר 2016 החלטתי שיש בסיס ראייתי בתחום טוהר המידות בשני תיקים. זוהי מסקנה שיש חשד סביר לביצוע עבירה. התיקים עוסקים ביחסים בין נתניהו למילצ'ן, והשני הוא לגבי נוני מוזס ונתניהו. באותו זמן, הגיע גם תיק שמכונה 4000, בזק, וזה קרה שנה לאחר מכן, לאחר שהיו ממצאים ראייתיים נגד מספר אנשים, ואחרי שנה קבעתי כי גם ראש הממשלה ייחקר. כל העניין ארך שנה וחצי".



"הצייצנים לא מזיזים לי את קצה הציפורן"

"עיקרון העל שלנו, שמנחה אותנו הוא גילוי האמת. זה המפתח. הוא מלווה אותנו בכל חקירה, לא משנה מי זה. כדי לחקור, חוקרי המשטרה עושים כל שהם יכולים כדי לברר את החשדות. זה מנחה אותנו, וזה גילוי האמת. חקירות בעניין ראש הממשלה מתנהלות ע"י מיטב החוקרים. הקלטות הן לא חזות הכל, חקירה אינה אוסף של רכילויות. טועה מי שחושב שההקלטות הן חזות הכל. הן ראיות חשובות, אבל הן לא מסיימות חקירה, להפך. ועל בסיס הראיות האלה בדקנו מה קדם לו".

מנדלבליט וסלומיאנסקי בוועדה. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90


"זאת אחריות ציבורית, ויש צורך לגילוי האמת. אנחנו מבינים את משמעות הדברים. חקירה פלילית זה לא אוסף של ספקולציות. אי אפשר להתייחס רק להשערות. חוקרי המשטרה לא יכלו לדלג על שלבים. הם הפכו כל אבן, ומבררים את האמת בנושאים שנכון לבדוק אותם. כל מקרה שבו, שלתחושתנו היה עניינים של רכילות, או ללא תכלית פלילית, עצרנו את זה. עשינו את זה גם בתיקים האלה, גם במחיר של ביקורת ציבורית. אי אפשר לטעון שחקירות נמשכות הרבה זמן, וגם לבקש לבדוק כל בדל. המלצות ממש לא מובילות ישר לכתב אישום. הצייצנים לא מזיזים לי את קצה הציפורן".

"ער לניסיון לעשות "דה-לגיטימציה" למוסד של עד המדינה"

בהמשך ענה היועמ"ש על שאלות הח"כים. על סוגיית עדי המדינה אמר מנדלבליט: "אני ער לניסיון לעשות "דה-לגיטימציה" למוסד של עד המדינה. לצערי, לעיתים הדבר נעשה מתוך מטרות פוליטיות. זהו גם חלק מקמפיין רחב יותר, שמכוון נגד רשויות אכיפת החוק והתביעה הכללית, על רקע חקירות מתנהלות. אני דוחה בכל תוקף את הטענות המועלות במסגרת הקמפיין הזה, כאילו גורם כלשהו או חלילה אפילו מערכת אכיפת החוק בכללותה, עוסקים ב"רדיפה" של אנשים. כל ניסיונות ה"דה-לגיטימציה" לכלי החיוני של עד המדינה, הם ניסיונות למנוע הגעה לחקר האמת"
.
"יש צוותי חקירה העובדים כל הזמן והתיקים בשלב מתקדם מאוד אך יש עוד הרבה עבודה. לכל אלו שקוראים להגיש כתב אישום עוד לפני שהחקירה הסתיימה, ויש רבים כאלה, אני אומר – חכו לכם. מדינת ישראל היא מדינה של שלטון חוק, בה החלטות מתקבלות על פי הראיות ועל פי הדין בלבד. גם לחשודים יש זכויות. אני לא מתכוון להתפרק מחובתי להגיע לחקר האמת בגלל צייצנים, או מפגינים, או מתלהמים אחרים. הם לא מזיזים לי את קצה הציפורן. המקצועיות היא מעל לכל. ולאלו שטוענים כי החקירות הן מוטות, או מופרכות, או הזויות, או מהוות "רדיפה" של אנשים, אני אומר – היזהרו בדבריכם. מערכת אכיפת החוק, על הגופים המרכיבים אותה, היא מערכת מקצועית וישרה. אנחנו לא מסמנים אף אחד, ולא רודפים אף אחד. האינטרס היחיד שעומד לנגד עינינו הוא שלטון החוק במדינת ישראל. אין לנו משהו אחר".

"מאבק בתופעות השחיתות למיניהן הוא קריטי לקיום החברה הישראלית. אנו לא נרתעים מלטפל בתופעות שחיתות, ככל שמתגלות, ולא נירתע גם בעתיד. לפעמים נדמה שמערכת אכיפת החוק עומדת לבדה חשופה במאבק הזה, וסופגת ביקורת ואפילו השמצות כאלה ואחרות משני הכיוונים. זה לא יזיז אותנו מן הדרך. רעשים" למיניהם לא השפיעו, לא משפיעים, ולא ישפיעו עלינו".