הממשלה אישרה היום (ראשון) את חוק הגיוס הדוחה ל-2020 את הסנקציות הכלכליות נגד בני ישיבות שלא יתגייסו. השרים מטעם ש"ס, אריה דרעי ודוד אזולאי, נמנעו בהצבעה. מחר יובא החוק לאישור הכנסת בקריאה ראשונה, ולאחר מכן יחל מרתון דיונים בוועדה המיוחדת לחוק הגיוס בראשות יו"ר הקואליציה ח"כ דודי אמסלם, עד לסוף השבוע. הקואליציה מבקשת לחוקק את החוק בקריאה שנייה ושלישית בשבוע הבא, לפני יציאת הכנסת לפגרת הקיץ.



שר הביטחון אביגדור ליברמן הביע את שביעות רצונו מהמהלך ואמר: "אני מברך את חברי הוועדה של צה"ל ומשרד הביטחון על עבודה מקצועית ועניינית, שקיבלה לפני זמן קצר את אמון הממשלה. זה החוק של מערכת הביטחון, למען הביטחון ולמען מדינת ישראל".



ח"כ איציק שמולי, אמר בתגובה לאישור החוק: ״זה מתווה שכולו חרפה וכתב כניעה שמעניק אור ירוק להשתמטות ועלול להביא לקריסת מודל צבא העם. כל מי שיתמוך בו בכנסת מכשיר את הקומבינה המכוערת הזו על גבם של החיילים המשרתים וצריך להתבייש. אין שום קשר בין המתווה הזה לחוק השוויון בנטל ולא פלא שגם היועץ המשפטי לממשלה מסתייג מדברים רבים בתוכו. אם אחרים החליטו להניף דגל לבן- ננהל בעצמנו את המאבק הפוליטי והמשפטי״.


לקואליציה מובטח רוב בהצבעה מחר בכנסת בעזרת יש עתיד. הח"כים הערבים לא מתכוונים להשתתף בהצבעה בעקבות "דיל" עם החרדים בתמורה לכך שהחרדים יתנגדו לחוק המואזין. עם זאת, לא ברור עדיין כיצד החרדים ויש עתיד ינהגו משום שכאמור, המחנה הציוני תבקש להפוך את ההצבעה על חוק הגיוס להצבעת אי־אמון בממשלה. במקרה כזה רשאית הממשלה לדחות את ההצבעה לישיבת הכנסת הראשונה בשבוע שלאחר מכן או לקיימה מיד.

בירך על האישור. ליברמן. צילום: אבשלום ששוני

 
בתוך כך הודיעו רבנים וראשי ישיבות מעולם התורה הספרדי כי יקיימו מחר, בעת ההצבעה, עצרת מחאה נגד חוק הגיוס בבית העלמין סנהדריה, סמוך לקבר הרב עובדיה יוסף ז"ל.

מחנה הציוני יבקשו להפוך את ההצבעה על החוק להצבעת אי־אמון בממשלה. המשמעות היא שיש עתיד, מפלגת האופוזיציה, בעצם תציל את הממשלה מנפילה. "ברור שנתמוך", אמר לפיד. "מדובר בעצם בחוק של יש עתיד. לא במקרה החרדים מתנגדים לו. הוא נולד בעקבות הניצחון שלנו בבג"ץ. העקרונות הבסיסיים שלו לקוחים מהחוק שהעברנו בממשלה הקודמת. הרמטכ"ל וצה"ל חתומים עליו, והכי חשוב - הוא יוביל לזה שיותר חרדים יתגייסו ויותר חרדים ייצאו לעבודה".
 
לדברי לפיד, בניגוד לטענות, בחוק המוצע ישנן סנקציות פליליות. "החוק קובע במפורש שאם אחרי שלוש שנים החרדים לא יעמדו ביעדי הגיוס, הסנקציות הפליליות ייכנסו לתוקף", אמר. "בנוסף, החוק קובע שמשתמטים, גם חילונים, ילכו לכלא". על הטענות כי הוא מועל בתפקיד האופוזיציה להפיל את הממשלה בעצם תמיכתו בחוק אמר: "זה בהחלט תפקיד האופוזיציה להפיל את הממשלה. ניסיתי להסביר את זה למפלגת העבודה לפני שלושה חודשים, כשנתניהו רצה ללכת לבחירות, אבל הם שיתפו פעולה עם בנט והחרדים ומנעו את זה, אלא שהממשלה לא תיפול אם החוק לא יעבור. זה סתם משפט שמישהו אמר וכולם חוזרים עליו. אם החוק לא יעבור, הממשלה פשוט תלך לבג"ץ ותבקש הארכה". 
 
יו"ר מרצ תמר זנדברג קראה ליש עתיד להצביע נגד חוק הגיוס ולהפיל את הממשלה "הכי רעה בתולדות ישראל". "זאת האחריות שלנו כאופוזיציה", אמרה באירוע "שבתרבות" ברמת השרון. "חוק הגיוס הוא ישראבלוף והראשונים לדעת זאת הם החרדים. הם אומרים בקריצת עין שיצביעו נגד, אבל מאוד אוהבים את החוק. זו תהיה בדיחה אם מי שיציל את הממשלה זו יש עתיד מהאופוזיציה. אם יש הזדמנות להפיל ממשלה גרועה, צריך להתאחד ולהפיל".