ועדת החינוך התרבות והספורט אישרה היום (שלישי) לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק המכונה "חוק שוברים שתיקה", שנועדה למנוע מגורמים הפועלים בחו"ל לנקוט אמצעים משפטיים נגד חיילי צה"ל, להיכנס ולפעול במוסדות חינוך בישראל. הצעת החוק היא יוזמה משותפת של הבית היהודי ויש עתיד. בין היוזמים נמצאים יו"ר יש עתיד יאיר לפיד ויו"ר סיעת הבית היהודי ח"כ שולי מועלם רפאלי. ההצעה אושרה ברוב של 7 תומכים, ביניהם ח"כ מאיר כהן מיש עתיד, מול 5 מתנגדים.

"חוק שוברים שתיקה" מסמיך את שר החינוך לקבוע את הכללים שימנעו כניסתם למוסדות חינוך של "גורמים חיצוניים הפועלים נגד מטרות החינוך ונגד צבא ההגנה לישראל". בדיון אמר ד"ר עמיר פוקס מהמכון הישראלי לדמוקרטיה כי "הצעת החוק היא פתח לסתימת פיות ולמניעת דיון ציבורי. יש ארגונים שאני ממש לא מסכים איתם אבל הייתי מעדיף שמנהל בית ספר יזמין ארגונים לנהל דיון ציבורי מבוקר בתוך תחומי בית הספר". 

לעומתו אמר לירן ברוך, יו"ר פורום נכי צה"ל: "אני שומע כל יום את השקרנים האלה בשוברים שתיקה שבאים להטיל דופי בתפקודנו, לוקחים מקרה ספורדי ומצביעים על הכלל. לא נאפשר לקיים הרצאות שכולן שקרים". ד"ר ריקי טסלר, מהקואליציה לדמוקרטיה בחינוך, שאלה "ממתי שר החינוך מחליף את המשרד לביטחון פנים? למה בגלל ארגון אחד צריך לחוקק חוק מכליל? אם יש ארגון שעובר על החוק הוא לא יכנס ממילא למשרד החינוך.  החוק זה מבזה את משרד החינוך".

אורית שטרית מתנועת חינוך סיפרה: "אני אמא לשלושה לוחמים. הייתי רוצה שהתלמידים היום ילמדו להתמודד עם השיח כדוגמת זה שמתרחש פה עכשיו והוא יכול להתרחש גם בתחומי בית הספר". 

"לסתום פיות זהו מהלך אנטי דמוקרטי"

ח"כ חנין זועבי (הרשימה המשותפת) שאלה: "אפשר לבקר את האמונה והאלוהים אבל את צה"ל לא?  למה החוויה של החיילים שיושבים כאן אותנטיות יותר מהחוויות של חיילים אחרים שרוצים למנוע מהם כניסה לבתי ספר? ביקורת היא לא ליטוף והיא חשובה, גם אני אומרת בחברה הערבית דברים קשים וחוטפת ביקורת מאוד גדולה. יש כאן ניסיון לחסל את הביקורת ואת הצד הטוב שנשאר בחברה הישראלית.  שקר חושפים לשמש, 

חנין זועבי. צילום: אבשלום ששוני
חנין זועבי. צילום: אבשלום ששוני

ח"כ יעל כהן פארן (המחנה הציוני) קראה להוריד את הצעת החוק מסדר יומה של הוועדה ומסדר יומה של הכנסת. "מרגע שצד פוליטי מחליט להחליט אילו גורמים לא יכנסו לבית הספר מתחיל המדרון החלקלק. עוד מעט תהיה החלטה ש'נשים עושות שלום' לא יוכלו להכניס לבתי הספר.  אני והמחנה הציוני לא תומכים באף ארגון שמגנה את חיילי צה"ל, אבל לסתום פיות זהו מהלך אנטי דמוקרטי ומדרון חלקלק".

לאחר ההצבעה אמרה יו"ר מרצ, ח"כ תמר זנדברג: ‏"זה לא חוק ״שוברים שתיקה״ זה חוק ״אם תרצו״ - ארגון במימון זר וחסוי שגורר חברי כנסת למופע סתימת פיות היסטרי ופאתטי שלא יופעל בפועל אבל ירעיל ויכתים את ספר החוקים הישראלי״.

לעומתה אמר ח"כ אמיר אוחנה (ליכוד): ״תלמידי מערכת החינוך הישראלית אינם ולא יהיו שפני הניסיון של שוברים שתיקה" ודומיהם. שמענו עדויות של תלמידים, בהן סיפרו כי מה שהיה לאנשי ש"ש לומר להם רגע לפני שהם מתגייסים לצה"ל, הוא שמדובר בצבא קלגסים שמוטב לא לשרת בו, או לפחות לא שירות משמעותי. לאבסורד הזה נשים סוף״.

יו"ר תנועת "אם תרצו" מתן פלג שתנועתו מובילה את המאבק בארגוני הדה-לגיטמציה הפועלים בארץ, בירך על אישור התיקון לחוק  לקריאה שנייה ושלישית ואמר כי: "תיקון הצעת החוק מבהיר אחת ולתמיד כי לא ניתן לאחוז את החבל משני קצותיו. מי שמתפרנס מפעילות נגד מדינת ישראל וחיילי צה"ל לא יקבל כרטיס כניסה לבתי הספר.

ח"כ מאיר כהן מ יש עתיד ברך על אישור הצעת החוק, שתובא ביום שני בשבוע הבא לאישור סופי של מליאת הכנסת. לדבריו "חינוך לשירות המדינה, הוא מאבני היסוד של מערכת החינוך בישראל. מי שמקעקע זאת, שיעשה את זה מחוץ לבתי הספר, מחוץ למערכת. הייתי עד באחד האירועים אליהם אני מגיע בתיכונים שחבר בארגון שוברים שתיקה סיפר לתלמידים כי הקוד האתי של צהל נכתב במטרה לאפשר פגיעה בילדים, זה סילוף ועיוות מגמתיים שאין להם מקום באף בית ספר במדינת ישראל".

בארגון "שוברים שתיקה" מסרו בתגובה: "לא מפתיע ששר חינוך שקורא להרוג ילדים פלסטינים בני 8 לא מבין בחינוך. סתימת האזנים לתלמידים והפה לחיילים לא תעלים את הכיבוש - זו רק עדות נוספת לדרך שבה הכיבוש משחית אותנו. נפתלי, כדאי שתבין, גם אלף חוקים לא יעזרו. אנחנו נמשיך לשבור שתיקה על מה שעשינו בשטחים - עד שהכיבוש יסתיים".