מליאת הכנסת אישרה היום (רביעי) בקריאה טרומית, את הצעת חוק התקנת מצלמות לשם פיקוח על חסרי ישע של יו"ר הוועדה לזכויות הילד, חברת הכנסת יפעת שאשא-ביטון (כולנו). ההצעה מדברת בין היתר, על התקנת מצלמות במעונות היום, וקיבלה רוח גבית לאחר המקרה הטראגי של מותה של יסמין וינטה מידי סייעת בגן בו שהתה. בחוק תמכו 69 חברי כנסת ללא מתנגדים.



למרות שההצעה מבקשת לחייב התקנת מצלמות, סיכמה שאשא-ביטון כי ההתקדמות בחקיקה תיעשה תוך תיאום עם משרדי הממשלה הרלוונטיים. על פי הסיכום, ישונה הנוסח המחייב התקנת מצלמות למתווה של תמרוץ, לפיו מעונות יום ופעוטונים שיציבו מצלמות בשטחיהן באופן וולונטארי, יתומרצו בשנים הקרובות ע"י המדינה באמצעות מתן סבסוד שייקבע עפ"י חלוקה לאשכולות, בדומה למודל סבסוד הצהרונים.



במהלך הדיון פרץ עימות בין ח"כ שאשא-ביטון לבין ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני) שהעלה הצעה דומה לזו כשנה לפני ח"כ שאשא ביטון. שאשא ביטון טענה כי היא עוברת שיימינג ע"י חברים מהכנסת בגלל מלחמות קרדיטים: "במקום לשתף פעולה, במקום לעבוד יחד, הגדיל לעשות בשבוע האחרון ח"כ איציק שמולי שאמר שאני משקרת ויפילו לי את החוק. אתה לא מפיל לי את החוק אלא לילדים".

"יש גבול לשיימינג שבן אדם יכול לעבור, הצעתי לח"כ שמולי - תצטרף גם אם אתה חושב שהדברים לא סגורים עד הסוף" אמרה חברת הכנסת. בסופו של דבר ראינו שבהתעקשות שלנו לא הצלחנו לקדם את זה והנה היום אנחנו כאן בהצבעה. במקום לצעוק בוא תילחם יחד איתי".
היא פנתה לח"כ שמולי ואמרה לו כי "הנושא הזה הוא מספיק חשוב כדי שבמקום שנצא החוצה ונכפיש אחד את השני נהיה מלוכדים ונצא כחזית אחת כדי להשיג את הכי טוב. למרות כל העלבונות שספגתי וכל ההכפשות, אני עדיין פונה אליך - בוא לוועדה ותילחם איתי, שזה יהיה הכי קרוב למה שאנחנו רוצים".

"עשית פשרה מלוכלכת"
לאחר ההצבעה, עלה ח"כ שמולי לדוכן ועקץ אץ עמיתתו: "גם לגנוב צריך לדעת ואין ספק שאת מצטיינת בזה ואני רוצה לברך אותך על זה. את כיו"ר הוועדה לזכויות הילד עשית פשרה מלוכלכת, לוקחת סיכון אדיר ומהמרת על חיי הילדים. בהצעת החוק המקורית שאנחנו הנחנו וקידמנו דובר על חובת התקנה של מצלמות ובסופו של דבר המודל שמונח לפנינו מדבר על תמרוץ כלכלי ולא על חובת ההתקנה. אולי תתני גם בונוסים לגננות שלא מכות את הילדים? עיקר ההתנגדות הייתה ברמה המהותית, הפעוטונים פשוט לא רצו את זה. זה שתתני לפעוטון 500 או 1,000 שקלים למצלמות, זה יגרום למי שמתעללת בילדים לשים מצלמות?".
"מה שמעורר תרעמות זה לא עצם הגניבה", הוסיף שמולי, "אלא שעבור כותרת עשית פשרה מסוכנת על חשבון הילדים. במקום שהכנסת תספק להם הגנה את עשית פשרה מטורפת שמהמרת על החיים שלהם ועל הדבר הזה ועל הדבר הזה את צריכה להתבייש".
ח"כ שמולי התרעם על כך שהצעה דומה במוסדות הגריאטריים עברה ושבמעונות היום נתקלו בקשיים: "אני אומר לך, הדבר הזה שאת עושה פה הוא מסוכן מאוד. למה מה שנכון במוסדות הגריאטריים לא נכון לפעוטונים? כל דבר אחר הוא בגדר פשרה מסוכנת, את לוקחת הימור לא מוסרי, מסוכן".

שר הרווחה חיים כץ השיב בשם הממשלה: "התנאי שלי לחוק הוא ששום תשלום לא יושת על ההורים והכל יהיה על חשבון הממשלה. אני מקווה שבראשון הקרוב יאושר חוק הפיקוח המורחב שיכלול פיקוח והכשרות"

במועצה לשלום הילד בירכו על אישור החוק בקריאה טרומית ואמרו כי "הוא יפרוש את ההגנה המתחייבת על פעוטות וזאת מבלי לפגוע בפרטיות של כלל השוהים בגן.  עם זאת, המועצה לשלום הילד סבורה כי ביטחונם של ילדים לא צריך להיות תלוי בתמריצים. ראוי שהמדינה תיקח אחריות על הילדים בגיל הרך באמצעות קביעת הסדרים כלליים, שוויוניים ומחייבים, וזאת מהשלב הראשון".
 
"הסדרת סוגיית המצלמות הינה רק צעד מקדים להסדרת החקיקה הדחופה והחשובה ביותר והיא החקיקה בעניין רישוי ופיקוח על מעונות יום לפעוטות. שר האוצר ושר הרווחה חייבים לפעול ללא דיחוי לקידום הצעת החוק כך שהסדרי הרישוי והפיקוח יוחלו באופן מיידי כבר בשנת הלימודים הקרובה".