ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט התייחס הערב (ראשון) בכנס הבינלאומי לדיאלוג ואסטרטגיה למתיחות בגבול הצפון ואמר כי "לפני מלחמת לבנון השנייה היו לנו תקריות אלימות עם חיזבאללה עם טילים. ישראלים נחטפו ונרשם חוסר ביטחון בחלק גדול בצפון. עם זאת, מאז נרשם שקט וזו הפעם הראשונה בהיסטוריה של ישראל, מאז הקמתה שיש שקט מלא במשך 12 שנים". הוא הסביר: "אז איך מודדים הצלחה? אני לא יודע אבל כנראה שזה עניין של זמן".



אולמרט ציין כי "בנהריה, בצפת, בשלומי ובמקומות אחרים בצפון לא ישבו במקלטים מאז 2006, אבל יש לנו כמה בעיות בצפון והאחרונה היא הניסיון של איראן לחדור לסוריה". לדבריו, זה משהו שישראל לא יכולה לסבול וגם לא תסבול. "למרות שאני לא תמיד תומך במדינות הממשלה, אני חושב שהמדיניות של הממשלה הנוכחית שמובלת על ידי נתניהו, ליברמן ואייזנקוט היא נכונה, היא הכרחית והיא צריכה לקבל תמיכה מכל מי שאינו מרוצה מהחדירה של כוח אגרסיבי ואלים כמו איראן לאזור", אמר.



"ההתקפות של ישראל נגד בסיסים איראנים בסוריה - בלתי נמנעות", הוא הוסיף, "האיראנים בסוף יבינו והם ימתנו את עצמם". ראש הממשלה לשעבר העריך "זה לא יוביל למערכה צבאית גדולה בינינו. הם משתמשים בשפה חמורה אבל הם מכירים את הגבולות שלהם בכל הקשור במערכה עם ישראל".



"פוטין יודע שהפעילות שלנו בסוריה היא חובה לשמירה על הביטחון"



אולמרט התייחס ליחסים עם רוסיה ואמר: "הנשיא פוטין יודע שמה שאנחנו עושים בסוריה הוא עניין חובה מבחינת שמירה על הביטחון שלנו וזה הקו שישראל לא יכולה שיעבור". ראש הממשלה לשעבר אמר כי הוא "מודע לכך שהכוחות הישראלים פעלו בצורה מאוד מדודה כדי לא לפגוע באזרחים. ואני רוצה לברך אותם על הזהירות הזאת מכיוון שזה ברור שאנחנו צריכים למנוע את הכניסה של האנשים מעזה פנימה לתוך ישראל". הוא ציין כי "המדיניות שמרה על המוניטין של המדינה ברחבי העולם, זאת כדי שהנזק שייגרם למדינה מהרג יהיה קטן וגם כדי שלא יהיו הרוגים".



צילום: יניר קוזין



"חמאס אולי לא רואה את המצב ההומניטרי כבעיה שלו, אבל זו לחלוטין בעיה שלנו", הוסיף, "מרבית האנשים בעזה רוצים לחיות לצד ישראל. לכן אסור לישראל להילחם באזרחי עזה בזמן שהיא נלחמת בחמאס. באותה נשימה אנחנו צריכים להשקיע את כל הידע שלנו בעזה". אולמרט הסביר: "אני לא הייתי נחמד לחמאס ולפעולות שלהם כלפי הדרום. אני לא אומר שאנחנו לא צריכים לעשות מעשים קשים כשהאזרחים שלנו נפגעים - אנחנו צריכים להכות חזרה. עשיתי את זה גם בעופרת יצוקה. אבל מרבית האנשים בעזה צריכים ליהנות מיחס של רחמים כלפיהם".



ראש הממשלה לשעבר הסביר כי שמח לשמוע על תוכנית השלום של טראמפ. "ממה שאני מכיר את הנשיא ומה שלמדתי עליו הדבר שהוא הכי שונא זה להיראות כמו שנכשל, אז אם הוא מסכים להציג תכנית שלום ולשים את השם שלו עליה - אז זה אומר שיש לנו סיכוי להצליח", אמר, "אני לא יודע מה התכנית הזאת כוללת, אבל אני חייב לומר שהיא לא צריכה להיות נוחה לשני הצדדים, כי רק אז הם יוכלו לדון בה".



"המנהיג הפלסטיני שיכול לעשות את זה הוא מחמוד עבאס"



אולמרט המשיך והודה לנשיא טראמפ "על ההכרה בירושלים כבירת ישראל, ועל העברת השגרירות לירושלים. טוב, לא את כל השגרירות, רק חלק קטן ממנה. אבל זה גם טוב". הוא הוסיף: "שכונות ערביות לא יכולות ולא צריכות להיות חלק מהבירה של ישראל. אני מאמין בכך, ואני חושב שגם טראמפ חושב כך".



הוא אמר כי "המנהיג שיכול לעשות את זה בצד הפלסטיני הוא הנשיא הנוכחי מחמוד עבאס. ולא מישהו אחר. כן אני יודע מה אומרים עליו אבל הוא זה שיכול להוביל את זה". לדבריו, אין ספק שהשלום יכול להיות מושג על פי המתווה שאני ועבאס הנחנו בעבר.